lorens skrev:
Gillar dessa två skyltar som en granne satt upp vid vägkanten!

[bild][bild]
Ett onödigt sätt att skapa konflikt på, är det här. Minst lika effektivt, och inte alls lika toxiskt, hade varit att skriva "Snälla, låt inte din hund kissa här. Våra barn leker i snöhögen"
 
L
Tornhill 2 skrev:
Nej, katter har ingen plats i vårt ekosystem.
Katter är innförda i Sverige och har lika lite att göra i vårt ekosystem som flodhästar och kängurer.
Det kan vara nyttigt att läsa på ibland, fast det är iofs lättare att bara tycka.
/ Fredrik
Ledsen, noterade inte att kattdiskussionen var avslutad. Skall vara tyst nu.
Jo, det har de. Du kan ju ta och besöka närmaste bondgård. De brukar ha 5-6 katter, detta pga att de tar råttor och möss. Människan hade inte överlevt digerdöden om inte katter hade funnits. Då katterna tog och dödade råttorna som bar på pesten. Jag har hellre mysiga små katter, än otäcka möss eller jordsorkar springande runt fötterna.

När jag går på promenad varje dag så passerar jag alltid, ett hus på en större äng. Där sitter det alltid en gulvit liten katt på en sten och lyssnar efter möss ute i gräset/åkern. Hon är mycket duktig på att ta mössen.
 
  • Gilla
ichigo och 3 till
  • Laddar…
Det fick inte diskuteras katter i denna tråd, då tycker jag att man respekterar det. Skapa gärna en kattråd där ni med katter kan sitta och ondgöra er över ickekattägare istället.
 
  • Gilla
pettervikman och 5 till
  • Laddar…
Ja,

Detta med katter. Det finns två läger, de som anser att katter ska få ströva fritt (fungerar bättre på landet än inne i stan). Och de som anser att katter ska hanteras som hundar dvs vara i koppel. Två olika läger.
Nu har detta diskuterats i en mängd trådar redan och det brukar sluta med tråden stängs.
Som xdigger skirver så är inte detta tråden för en ny batalj om katters vara eller inte vara.
Skapa en ny tråd i så fall, men håll den i så fall på en bra nivå. Inga påhopp eller hot om våld mot något djur.

Edit. Ja, tycker MathiasS har helt rätt. Det finns lagar för detta, dessa ska följas.

Mvh

Stefan, moderator
 
Redigerat:
Oavsett hur långa läger det finns av tyckare så är väl lagen rätt tydlig kring vad katter får och inte får göra. Eller rättare sagt - vad deras ägare har att rätta sig efter. Det är ju det som gälller. Punkt.
 
Göran.W
Tittar man på lagen vad som gäller katter säger den bla.

Liksom för hundägare gäller att en kattägare ska hålla sin katt under sådan tillsyn att den inte orsakar skador på människor, djur eller egendom. Om kattens ägare varit oaktsam i sin tillsyn över katten kan han bli ersättningsskyldig för skada som katten orsakat.

En vanlig orsak till tvister och diskussioner kring kattägares ansvar är katter som utför sina behov på en granntomt. Om en kattägare brister i sin tillsyn så att katten orsakar ”olägenhet för människors hälsa” kan kommunen (med stöd av miljöbalken) vidta åtgärder, till exempel genom ett beslut om att kattägaren måste hålla katten inomhus.

Jag är absolut ingen katt hatare men man kan undra varför folk skaffar katt och sen släpper ut dom vind för våg där dom både kan bli överkörda eller råka ut för illdåd av katt hatare eller så klart skapa olägenhet för andra.
Det funkar ju alldeles utmärkt att ha dom inne och gå ut med dom med koppel som en hund.
 
Skapa en ny tråd om ni vill fortsätta katt-snacket.

Mvh

Stefan, moderator
 
L
Göran.W skrev:
Tittar man på lagen vad som gäller katter säger den bla.

Liksom för hundägare gäller att en kattägare ska hålla sin katt under sådan tillsyn att den inte orsakar skador på människor, djur eller egendom. Om kattens ägare varit oaktsam i sin tillsyn över katten kan han bli ersättningsskyldig för skada som katten orsakat.

En vanlig orsak till tvister och diskussioner kring kattägares ansvar är katter som utför sina behov på en granntomt. Om en kattägare brister i sin tillsyn så att katten orsakar ”olägenhet för människors hälsa” kan kommunen (med stöd av miljöbalken) vidta åtgärder, till exempel genom ett beslut om att kattägaren måste hålla katten inomhus.

Jag är absolut ingen katt hatare men man kan undra varför folk skaffar katt och sen släpper ut dom vind för våg där dom både kan bli överkörda eller råka ut för illdåd av katt hatare eller så klart skapa olägenhet för andra.
Det funkar ju alldeles utmärkt att ha dom inne och gå ut med dom med koppel som en hund.
Får se hur jag kan går runt "katt förbudet". :) Det var en gubbe på förra jobbet som hade villa. Han klagade på allt i trädgården. "Det är dumma fåglar som bajsar". "Det är sniglar" "Det är ungar som leker och skriker, på gatan"
"Det är rådjur som äter växter" osv. osv. En dag blev jag trött på han och sa till han att en trädgård det är en del av naturen. Det är bara så att det regnar, haglar, fåglar skiter, sniglar kryper osv. Om han inte fattade det som fick han bygga tak över hela skiten.
Att man ska hålla djur som är en del av naturen inne, vilket är helt onormalt, det fattar jag inte.
De ska vara ute och göra sitt jobb. Att de sedan märks i trädgården, ja det är bara så.
På minner mig om en annan tråd här, där en hus ägare hade krig om allt och alla i huset och trädgården. Det var spindlar, myror, flugor osv.
Jag skrev till han att om han struntade i att döda allt och alla , så fixar det sig självt. Myror tar insekter, spindlar tar flugor osv. Ett år senare meddelade han mig att det hade funkat.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Tycker att den här platsar här, jag tar mig friheten att klistra från
http://www.byggahus.se/ekonomi/konflikter-med-grannarna
Jag kan verkligen se framför mig hur postaren sitter och jagar upp sig. Men någon enkel situation verkar han ju inte ha direkt .. :

Anonym:
"
Störande grannar? Ja, Dom har inrett ett förråd till bostadsrum. De som bor där är sonen och hans tjej. Deras husgavel ligger närmare våt tomtgräns än 4,5 meter. Där har grannen dels gjort en uteplats, dels att gannjäveln använder vår tomt som transportväg, när dom vet att vi inte är hemma, utan att fråga först..
Störande? Ja i högsta grad. Grannens tjej hängde ihop det med en grabb som älskade motorcycklar. Utan jobb, så dagarnafördreva hansin tid med att köra omkring på sin leksaker fram till min tomtgärns mest för att störa oss. Från morgonen kl. 9.00 fram till dagens slut vid 22.00. På kvällen drog den jäveln sin 4 hjuling utan att motorn var igång över vår tomt, det var ju närmare så. Nu är det tillfälligt uppehåll, idioten sitter väl inne för nåt sattyg. Grannfan har nu byggt en pool som gränsar cirka 2 meter från vär tomt. Värmepunpen som värmer poolhelvetet, den har idioten placerat så nära vår tomtgräns det går. Så nu är det gatans allmänna badpoolsplats. Alla kommer dit, dom som är köpta nära vänner till dom som inte är våra vänner, för att markera. En stor del av dom som kommer och muppar omkring i grannjävelns poo,l anväder dessutom vår tomt som tilfartsväg.. Visst är det roligt med grannjävlar? Vad gör man? skall man betaal fastighetsskatt för att grannjäveln använder vår tomt, Skallman slå grannjäven på käften? Skall man gör nåt anant elelr baras sitta å titta på när idioterna sitter och runkra åt varandra i grannens pool."

 
charlotta02 skrev:
Ja... den här tråden illustrerar ganska fint precis varför vi söker tomt i enskilt läge. Jag vill inte ha några grannar att reta mig på och jag vill inte reta några grannar. Jag vill BO och LEVA som jag själv vill. Med katt eller hund eller spritfest eller bönemöte eller vad jag nu känner för. :)
Det är i precis sådana områden man beslutar att "förtäta", expandera, dra nya motorvägar eller järnvägar, förlägga flygplatser, etablera stenkrossar under 15år ....
Jag är rätt nöjd med att bo där det i princip är omöjligt att göra något sådant.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.