Ska man bygga nytt idag?

  • Avvakta.

    4 Röster 2,6%
  • NEJ!

    19 Röster 12,3%
  • BYGG!

    132 Röster 85,2%
  • Antal röster
    155
  • Omröstningen stängd .
Om ni vill bo i ett nybyggt hus och har råd att bygga så är det klart att ni ska bygga. Det perfekta tillfället att bygga kommer förmodligen aldrig. Det där med att det perfekta tillfället sällan eller aldrig kommer gäller det mesta i livet. Men för den sakens skulle :) när man ser det perfekta tillfället så gäller det att man verkligen vågar ta det.

Atom skrev:
Hur stor boyta skulle ni avsätta för den extra uthyrningsbara lägenheten?
Det beror på hur mycket folk du vill att det ska bo där.

Själv skulle jag inte vilja ha någon inneboende i mitt "drömhus" så mitt svar är 0 kvadratmeter.

Om du vill göra dig en extra inkomst som hyresvärd så är jag tämligen säker på att det finns mer lönsamma sätt.
 
Byggde nytt i Västerås som stod färdigt 1992 precis när allt kraschade men det visste man ju inte när man började. Minimal kontantinsats och stadsbidrag till räntan som ändå var 7%. Men 20 år senare så var det ingen förlustaffär direkt. Får se hur det här nybygget klarar sig. Har dock byggt med tanke på pension och möjlighet att hyra ut del av huset.
 
Atom skrev:
Om man skulle bli typ 85+ gamlingar.Ett par. Vilka krav skulle det lilla boende behöva uppfylla?
Jag gissar att minst 80cm dörrar är ett krav. Inget badkar.

Något mer man bör tänka på?
Tror handikappreglerna numera specar minst 90cm vare sig du vill eller inte, men kan ha fel. Vill du redan nu förbereda dig för äldre dar så bör du också tänka på trappor, enplanshus är att föredra, eller åtminstone att kunna leva på enbart entréplanet. Och att se till att inte behöva göra några stora jobbiga renoveringar när man blivit för gammal och skröplig för att kunna göra det själv. Pensionen är väl oftast inte så fet heller så låg driftskostnad är väl bra med, men det strävar man ju alltid efter. :)
 
Atom skrev:
Skyddsbunker?

Hellre drar jag till Ungern, Tjeckien eller Polen. Eller något annat land...
Därför frågar jag vad ni andra tycker. Dessutom känns det galet att ha pengar på banken...
Varför skulle du vara välkommen till de länderna?
 
  • Gilla
ddaniel och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Atom skrev:
Om man skulle bli typ 85+ gamlingar.Ett par. Vilka krav skulle det lilla boende behöva uppfylla?
Jag gissar att minst 80cm dörrar är ett krav. Inget badkar.

Något mer man bör tänka på?
Om jag ser på vad gamla släktingar kan tänka sig så är det en komplett bostad, sovrum, vardagsrum och kök. Eftersom de har möbler och mycket annat med stort affektionsvärde är det minst 60 kvm som gäller.

Stor dusch så att det går att ha en duschstol.
 
Varför skulle man inte våga bygga nytt idag? Vi hade turen och hittade ett begagnat för rimlig peng, men vi var i början helt inställda på att bygga nytt för begagnatmarknadens priser hade skenat till fantasisummor för rena ruckelhus.

Så om du frågar mig, hellre bygga nytt än att köpa begagnat pga att priserna är mer stabila utan skenande budgivningar. Största svårigheten med att bygga nytt upplevde vi var att i vår kommun var utbudet av tomtmark väldigt skralt.

/HLH
 
Hur ser prisbilden för fastigheter ut i det område ni är intresserade av, det är som vanligt en chansning att bygga nytt kontra köpa befintliga fastigheter, klart att ni skall bygga nytt om det enda ni har "oro" över är världsbilden, ingen vet vad som kommer att hända, tills vi vet så måste man ändå leva och bo någonstans.
Om ni är oroade över världsekonomin så är det bättre att bygga huset kontant än att i värsta fall bli av med det sparade kapital man kan tänkas ha.
Vill man tänka riktigt på framtiden kan det vara en idé att bygga ett klimatsmart hus, låga driftkostnader, odlingar, eget vatten/av, bunker kanske inte är prio ett men ett fungerande elsystem oavsett yttre påverkan är aldrig fel.

Om ni nu skall bygga för framtiden kan en jordkällare kanske vara intressant, lite "back to basic" man otroligt användbart att ha för lagring av diverse mat.
Mvh P-A
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Varför inte? Oavsett vad som händer i världen måste man ha någonstans att bo!

Se till att bygg smart, bygg så ni får låga driftkostnader så ni blir mindre känsliga för elpriser och andra löpande utgifter. Kanske bygga så ni kan dela av huset så ni får en uthyrningslägenhet.
Tex, vi har byggt/kommer bygga ut så vi kan ha upp till 2 uthyrningslägenheter i källaren.
Om det krisar så skulle det kunna dra in ca 20000kr/månaden.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det med jordkällare är inte så dumt.(y)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
AndersPS skrev:
Varför skulle du vara välkommen till de länderna?
Min fru flyttade till Sverige från Polen 1977. Och jag kan få PUT där tack vare henne. Inga problem.
Dessutom känner vi 2 (TVÅ) helt svenska par +65 som flyttade dit.
Ena paret för 3 år sen. Det andra i september 2016. Ingen av dom kan polska. Engelska duger.

Hur nöjda som helst. Allt mycket billigare. Deras pension räcker till ett bra liv. Dessutom betalar dom mycket lägre skatt än i Sverige.

SINK skatt.
 
Atom skrev:
Skulle ni våga bygga nytt idag?
Sedan ett tag har vi tankar på att bygga drömhuset.
Frågan är om det är värt att ta en chansning?
Även om vi bygger kontant vet vi inte hur situationen blir i världen eller i Sverige.
Att bygga för att sälja och fly känns lite si och så.
Skulle ni bygga idag?
Det låter väldigt dramatiskt. Vad är det för hemskheter du ser ska komma?
Om du är så orolig är nog svaret: bygg inte nytt, satsa pengarna på en kontrollerad exit.

Atom skrev:
Allt mycket billigare. Deras pension räcker till ett bra liv.
Det finns inget som garanterar att om situationen blir sådan i Sverige att folk känner sig tvingade att fly, att pensionärer utomlands får några utbetalningar. Tror inte de som flytt från Aleppo får några pengar hemifrån. Är du så orolig, satsa dina pengar på att bygga en varaktig lösning för framtiden, här och nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
ddaniel och 3 till
  • Laddar…
Överdrivet snack om systemkollapser.

Levnadsstandarder kommer att höjas i alla områden på jorden successivt och framtida teknik kommer att kunna hantera klimatförändringar. Så länge vi undviker atomkrig lär inget kunna stoppa den tekniska utvecklingen.
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Det hur tråden utvecklas är verkligen bra. Öppnar ögon och ger ett annat perspektiv. Tack!
 
Jag har i alla fall möjlighet att bygga till en vinkel och få det utrymme jag behöver den dag jag inte orkar med att baxna in 2 pallar pellets i huset eller sköta trädgården. Idag skulle jag inte kunnat tänka mig att dela boende. Men en dag kanske jag föredrar att bo "hemma" istället för på ett åldringsboende. Eftersom många av oss blir äldre än tidigare skjuts den allmänna åldringsvården upp med kanske 10-15 år ... och hur alerta är då mina med-systrar/bröder om jag har turen att få behålla tankeverksamheten?

Trådens tankar om energibesparing är väsentlig. Gammal typ av skafferi mot norrsidan. Liten vedspis i köket (fick tyvärr inte plats då jag byggde). Takvinkel och väderstreck för framtida solpaneler och en södersida som inte belastas av skorsten/ventil/fläktrör. Vindskydd i form av häckar inte heller fel om man riskerar mycket vintersnö (min carport är nästan helt skyddad nu). Som någon nämnde: rejält trädäck i anslutning till huset och med minimalt trappsteg. Att kunna ta sig lätt till brevlådan (kan låta trivialt men jag får hjälpa en äldre granne som har problem).

Jag byggde som pensionär men nästa generation vill gärna ha huset en dag.
 
Redigerat:
  • Gilla
noone70 och 2 till
  • Laddar…
Bygga nytt såklart! Kan alldrig bli billigare än första gången. Andra-/tredje ägaren ska ju betala för föregående ägares kostnader och vinster;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.