Ska man bygga nytt idag?

  • Avvakta.

    4 Röster 2,6%
  • NEJ!

    19 Röster 12,3%
  • BYGG!

    132 Röster 85,2%
  • Antal röster
    155
  • Omröstningen stängd .
Skulle ni våga bygga nytt idag?

Sedan ett tag har vi tankar på att bygga drömhuset.
Frågan är om det är värt att ta en chansning?
Även om vi bygger kontant vet vi inte hur situationen blir i världen eller i Sverige.

Att bygga för att sälja och fly känns lite si och så.

Skulle ni bygga idag?
 
Om ni vill får ni gärna lämna synpunkter.

OBS!
Jag vill inte att det ska vara en politiktråd! Behöver bara råd!
 
Varför inte! Man kan väl inte tänka på allt som kan hända, då kan man inte göra något alls, verkar lite nöttigt.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Det lär inte bli fler bostäder för vår växande befolkning i framtiden. Bostadsbristen kommer att bestå många år framöver.

Dessutom kan jag tänka mig att det kommer att finnas ett värde i att redan på planerinsstadiet förbereda för en separat bostad/lägenhet i det nya huset. Om inte för annat än att hyra ut/tillgång till eget boende för något vuxet barn eller för 'en själv en dag.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
yonna skrev:
Det lär inte bli fler bostäder för vår växande befolkning i framtiden. Bostadsbristen kommer att bestå många år framöver.

Dessutom kan jag tänka mig att det kommer att finnas ett värde i att redan på planerinsstadiet förbereda för en separat bostad/lägenhet i det nya huset. Om inte för annat än att hyra ut/tillgång till eget boende för något vuxet barn eller för 'en själv en dag.
Ja. Smart. Så har vi tänkt med.
 
Än så länge har vi bara sett krigsflyktingar, snart nog kommer det klimatflyktingar och då lär bostadsbehovet VERKLIGEN öka. Bygg nu, säger jag.
 
Mikael_L
yonna skrev:
Det lär inte bli fler bostäder för vår växande befolkning i framtiden. Bostadsbristen kommer att bestå många år framöver.

Dessutom kan jag tänka mig att det kommer att finnas ett värde i att redan på planerinsstadiet förbereda för en separat bostad/lägenhet i det nya huset. Om inte för annat än att hyra ut/tillgång till eget boende för något vuxet barn eller för 'en själv en dag.
Ja precis. Skulle jag planera nybygge idag så skulle jag troligen planera in en liten extra-bostad på något smart vis. Gärna så att den både går att ha som en del av huvudbostaden likväl som att blockeras av till en egen bostad på något relativt lätt sätt.
Det tror jag är ett vinnande koncept en bra tid framöver.
 
Y
Vår förra finansminister Anders Borg har i TV sagt att Sverige havererar år 2018 vilket han bör ha koll på då han var delaktig i processen. Sverige är extremt exempel att vi tagit oss så långt förbi andras konkurser genom att snabbt öka befolkningen och då fortsätta pengatillverkningen. Så, att... Det ska bli intressant vad som väntar nästa år. Tror dock inte att vi har andra platser att fly till heller så gällande att bygga hus så hade jag nog svarat att bygg - ifall du har råd att betala hela kostnaden utan lån. Passa på att bygga en skyddsbunker under huset för världsekonomiska kriser tenderar trigga världskrig. ;)
 
  • Gilla
Bumba och 2 till
  • Laddar…
Skyddsbunker?

Hellre drar jag till Ungern, Tjeckien eller Polen. Eller något annat land...
Därför frågar jag vad ni andra tycker. Dessutom känns det galet att ha pengar på banken...
 
Det beror ju mycket på VAR man planerar att bygga.
I storstadsregionerna är det nog ganska riskfritt, för där finns alltid efterfrågan på nya bostäder.

Men där jag bor t. ex., "in the middle of nowhere" får jag kanske igen 50% av byggkostnaden för vårt sju år gamla hus, om vi skulle sälja.
 
Hur stor boyta skulle ni avsätta för den extra uthyrningsbara lägenheten?
 
1,5/2rok, beror på planlösning men runt 30-35m2 borde duga för ett kompakt-boende.
 
Om man skulle bli typ 85+ gamlingar.Ett par. Vilka krav skulle det lilla boende behöva uppfylla?
Jag gissar att minst 80cm dörrar är ett krav. Inget badkar.

Något mer man bör tänka på?
 
Tillgång till lättillgänglig uteplats, parkering nära entre kanske.
 
Förstår inte syftet med tråden? Folk köper alltid nytt, går världen omkull imorgon menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.