HenFre skrev:
Jag kör ju inte Zipabox längre men behoven är ju lika?
Jag tänder på morgonen på klockslag. Därefter rullar tänd-släck på medelvärdet av tre ljusmätare utomhus. Slutligen släcker jag för natten på klockslag.
//Henry
Vilka ljusmätare kör du?
 
Mattias_Jo1 skrev:
Verkar det som är Astrot som inte funkar. Kanske skall fixa nått annat. Vad använder ni eller litar ni alltid på astrot?
Hej
här fungerar det. Jag vet att det tidigare var problem med astro om offset var tom eller 0. Jag har satt offset=1.
Du kan även testa att göra en ny "soluppgång" (använd ett nytt namn) och sedan testa att byta ut den i dina regler.
 
lilytwig skrev:
Hej
här fungerar det. Jag vet att det tidigare var problem med astro om offset var tom eller 0. Jag har satt offset=1.
Du kan även testa att göra en ny "soluppgång" (använd ett nytt namn) och sedan testa att byta ut den i dina regler.
Har alltid kört astro offset över eller under 1. Har fungera klockrent i 1 år. Sen helt plötsligtnslutade det fungera.
Skall testa det!
 
Mattias_Jo1 skrev:
Vilka ljusmätare kör du?
Beklagar fördröjningen.

Denna är det numera:
https://smart-telematik.se/product.html/aeon-labs-multisensor-gen5?category_id=28

Men jag köpte 2 ex. av föregångaren från Clas Ohlson och båda klarade ett år.

Vad som händer under -10 grader vet jag inte ännu. Förra var specad till -20 grader och det funkade tills den lade av och slutade sända. Men det var lite krångel med inkluderingen av den "gamla" hela tiden. Den nya inkluderar klockrent på Domoticz.
//Henry
 
Jag har alltid problem med den sensorn (Aeon Labs Multisensor Gen5) när hösten anländer. Borde tyda på fuktrelaterat problem! Det som händer att den dränerar batterierna på ett par dagar och sen är allt tyst så klart. Jag är inne på min tredje sensor på tre år.
 
Texan skrev:
Jag har alltid problem med den sensorn (Aeon Labs Multisensor Gen5) när hösten anländer. Borde tyda på fuktrelaterat problem! Det som händer att den dränerar batterierna på ett par dagar och sen är allt tyst så klart. Jag är inne på min tredje sensor på tre år.
Har du testat att mata den med USB? Är på väg att göra det och låta den jobba konstant. Det borde producera tillräckligt med värme för att håll kondens borta? Räcker oftast med en grad över omgivningen.
//Henry
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
HenFre skrev:
Har du testat att mata den med USB? Är på väg att göra det och låta den jobba konstant. Det borde producera tillräckligt med värme för att håll kondens borta? Räcker oftast med en grad över omgivningen.
//Henry
Hmm.. Beställde precis en Aeon labs multisensor gen 5. Tänkta köra den via USB. Den kommer sitta ordentligt skyddad dock funderar jag om jag skall sätta den inne i hallen istället om det är kondens vid placering ute som alltid är problemet.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Hmm.. Beställde precis en Aeon labs multisensor gen 5. Tänkta köra den via USB. Den kommer sitta ordentligt skyddad dock funderar jag om jag skall sätta den inne i hallen istället om det är kondens vid placering ute som alltid är problemet.
Vet inte vad som egentligen är problemet. Jag gissade att det var första generationen. Den första satt på,en gavel med "skånebalkong". Högt och över 2,5 m in under taket med morgonsol så jag har lite svårt att tro på fukt i det fallet.
//Henry
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Skärmdump av programmeringsregel i hemautomatiseringssystem med Fibaro Motion Sensor för att styra en Z-Uno-aktuator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle vilja starta om väntetiden varje gång min multisensor triggas på rörelse. Någon vänlig själ som kan modda min regel?
 
Ytterligare en fundering... är det fibaros mulitsensor som är den "bästa" vad gäller tillförlitlighet och falsklarm på PIR-delen? Eller finns det ngn annan multisensor som gäller?
 
Hej, behöver lite hjälp.

Har precis satt upp min multisensor då min förbenade Astro funktion bara funkar ibland (otroligt sällan numera) verkade vart efe´ter nån uppdatering. I alla fall, hittar jag inte där jag bygger min regel ett blått block som har rundade kanter för "sensor" bara den spetsiga varianten??!! Finns bara en som heter "Meter" men den vill inte min sensor använda så att säga. Skall bara göra enkla regler på att de tänder på satta värden för Luminance istället.

Är jag blind?
 
  • Gränssnitt för hembautomationssystem visar regelkonfiguration med "AEON Multisensor" och block för att justera sensorinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har även en Meter för din multisensor som du kan använda till blåa block med rundade kanter.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Hej, behöver lite hjälp.

Har precis satt upp min multisensor då min förbenade Astro funktion bara funkar ibland (otroligt sällan numera) verkade vart efe´ter nån uppdatering. I alla fall, hittar jag inte där jag bygger min regel ett blått block som har rundade kanter för "sensor" bara den spetsiga varianten??!! Finns bara en som heter "Meter" men den vill inte min sensor använda så att säga. Skall bara göra enkla regler på att de tänder på satta värden för Luminance istället.

Är jag blind?
Du kan inte trigga på ett luminansvärde utan får trigga på att sensorn sänder något (any).
Här har du litet tips: http://www.vesternet.com/resources/application-notes
Där finns en beskrivning av hur du triggar på rörelse, men det funkar lika för luminance.
Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.