jordraketen skrev:
Tack! Kanske man kan göra en ritning imorrn om vi inte blåst bort här..
Ritning var seriöst. Jag körde direkt ifrån huvudet med spillvirket som fanns hemma. Men det är klart. Blåser robothuset iväg inatt så hade det ju underlättat om man hade en ritning kvar åtminstone. Det börjar ta lite smått så det blir nog inte mycket sömn i natt är jag rädd. Hatar när det blåser.
 
quick skrev:
Ritning var seriöst. Jag körde direkt ifrån huvudet med spillvirket som fanns hemma. Men det är klart. Blåser robothuset iväg inatt så hade det ju underlättat om man hade en ritning kvar åtminstone. Det börjar ta lite smått så det blir nog inte mycket sömn i natt är jag rädd. Hatar när det blåser.
Tja ritning å ritning.. Liten skiss på vad som kan tänkas behövas.
Blåser satan här nu. Mellan Falkenberg - Halmstad😁
 
Träkonstruktion på början av ett byggprojekt i verkstad med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då va vi igång😃
 
Ingen ingång?
 
SvPa skrev:
Ingen ingång?
Åtminstone jag tycker mig se att brädan i bortre delen av bilden enbart sitter där för att hålla ihop konstruktionen under bygget. Det är ju ingen regel utan en utanpåliggande bräda enbart...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
När du säger det så, jo det kan nog vara så :)
Stabilt blir det. Bra mitt hus är tungt också, min Bamse är stark och kan flytta hus om han vill :)
 
pacman42 skrev:
Åtminstone jag tycker mig se att brädan i bortre delen av bilden enbart sitter där för att hålla ihop konstruktionen under bygget. Det är ju ingen regel utan en utanpåliggande bräda enbart...
Ni är uppmärksamma! Jo det är bara för att hålla stommen till rätt mått under bygget!
Byggde lite övergrovt då jag vill ha tyngd i det för blåst å bollar mm.
Funderade på btg pannor, men blir ju väl tungt när taket ska lyftas.
 
jordraketen skrev:
Ni är uppmärksamma! Jo det är bara för att hålla stommen till rätt mått under bygget!
Byggde lite övergrovt då jag vill ha tyngd i det för blåst å bollar mm.
Funderade på btg pannor, men blir ju väl tungt när taket ska lyftas.
Jag tänker mig ett nytt bygge till klipparen till sommaren i ungefär samma stil och dimensioner som du har här, men då jag har lite kanalplast i precis lagom storlek och dessutom aluminiumskenor (nock+kanter) över sedan jag byggde in altanen så kommer det att bli kanalplast i taket istället. Jag tänker mig ha gångjärn på taket så att det öppnas på det sättet, samt ett stag (stormhasp för fönster) för att hålla det öppet. Man tippar då taket mot dörröppningen till...
 
  • Gilla
jordraketen
  • Laddar…
Tänkte med på gångjärn. Men öppna över långsidan som "quick".

Sen tänkte jag att koppla dom 3 "slingtrådarna" till en lättåtkomlig 3poligt kontaktdon nånstans där inne i huset som är lätt att dra ur vid åska.
Nån som gjort detta och vet nåt lämpligt kontaktdon?
Finns ju 3poliga kontaktdon typ släpvagnskoppling men har tyvärr erfarenhet av att det lätt blir glapp i dom och det är väl ytterst olämpligt i detta fallet kan jag tänka mej..

3-poligt svart kontaktdon uppdelat i hane och hona, öppnad för att visa anslutningarna inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ sån här
Men lite väl klumpig..
 
Redigerat:
jordraketen skrev:
Tänkte med på gångjärn. Men öppna över långsidan som "quick".

Sen tänkte jag att koppla dom 3 "slingtrådarna" till en lättåtkomlig 3poligt kontaktdon nånstans där inne i huset som är lätt att dra ur vid åska.
Nån som gjort detta och vet nåt lämpligt kontaktdon?
Finns ju 3poliga kontaktdon typ släpvagnskoppling men har tyvärr erfarenhet av att det lätt blir glapp i dom och det är väl ytterst olämpligt i detta fallet kan jag tänka mej..

[bild]
Typ sån här
Men lite väl klumpig..
Här har du ett betydligt bättre kontaktdon som inte kommer att glappa och ställa till besvär
http://www.oie.se/Produkt/kontakt-3-polig-hane-(38965)
 
Åsa Lund
Till jordraketen:
Betongpannorna plockar du av en i taget när du vill titta in i huset. Behöver inte spikas fast. Blir kanon!
 
Koja byggd av barn med svart tak och skylten "ROBBAN" framför en röd husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bumpar den här tråden. Mina barn (då 9 och 12 år) byggde en koja år Robban förr-förra sommaren. Viss byggledning (och konflikthantering) fick jag dock bistå med :D
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
Sonny K skrev:
Härligt att se alla fina byggen.☺️
Jag gick den enkla vägen och köpte COs byggsats.
Blev ett litet gemensamt familjeprojekt. Grundmålade det obehandlade träet och sen på med lite målarfärg. Avslutade med chingel på taket. 👍
Namnet Igor ska stå på namnskylten. 😉
[bild]


[bild]
Hej,
Jag ser att huset står på stenplattor. Hur har du satt fast huset, eller är huset så tungt så att roboten inte kan flytta den? Under våren har jag tänkt att bygga en robotstuga och vill då ställa den på plattor, det blir snyggt och praktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.