Har idag installerat två Qubino Flush dimmers, verkar fungera bra än så länge, fick starta om Nexan vid inkludering av den ena.
 
Då z-waven har ganska kass räckvidd och jag vill styra motorvärmaren jag har 70m bort i ett garage blev jag tvungen att göra en lösning:

Lite prylar införskaffades från Feltema:
Elektronikprodukter på ett bord, inklusive en Nexa AN-179, en apparatlåda, ett uttag och strömbrytare för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Lödde in en anslutning för yttre antenn på en Nexa AN-179
Öppnad Nexa AN-179 trådlös mottagare med lödd antennanslutning och två omodifierade Nexa enheter på en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterade den i aparatlådan med ett uttag och en strömbrytare:
Vit apparatlåda modifierad med strömbrytare och antennanslutning för att förlänga räckvidden på en Nexa AN-179.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen en lös dipolantenn:
Nexa AN-179 med lödd antennanslutning i apparatlåda med strömbrytare och dipolantenn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde en sådan å satte i boningshuset och en på garaget, å vips så har man 70m räckvidd utan problem.
Hittills på 2 månader har bilen aldrig varit kall! 😎
 
  • Gilla
Mick3
  • Laddar…
Inte funderat på att göra lika på Bridgen? Jag är rätt sugen att sätta dit en jag har för wifi som nästan är rätt längd iaf. Impedans vet jag dock ej.
 
Så 2 facksramen har du ute i garaget?
Som tar emot signalen och slår till brytaren.

Den andra antennen har du satt i huset och lött fast den antennen var ?

Smart lösning.

Matte E skrev:
Då z-waven har ganska kass räckvidd och jag vill styra motorvärmaren jag har 70m bort i ett garage blev jag tvungen att göra en lösning:

Lite prylar införskaffades från Feltema:
[bild]


Lödde in en anslutning för yttre antenn på en Nexa AN-179
[bild]

Monterade den i aparatlådan med ett uttag och en strömbrytare:
[bild]

Sen en lös dipolantenn:
[bild]

Gjorde en sådan å satte i boningshuset och en på garaget, å vips så har man 70m räckvidd utan problem.
Hittills på 2 månader har bilen aldrig varit kall! 😎
 
Jag har gjort två kompletta lådor med antenner.
En står i boningshuset i ett fönster och sköter en prydnadslampa, antennen sitter i fönstret.
Bridgen står i mitt vardagsrum 8 meter därifrån.
Den andra lådan sitter i mitt garage 70m bort och styr motorvärmaruttaget.
Jag har även en magnetsensor på garageporten så att jag får notis om jag glömt stänga porten, eller om nån öppnar den.
 
Redigerat:
Skysodan skrev:
Inte funderat på att göra lika på Bridgen? Jag är rätt sugen att sätta dit en jag har för wifi som nästan är rätt längd iaf. Impedans vet jag dock ej.
Nej, då jag har en sådan låda några meter ifrån bridgen är det ju den lådan som är min"huvud antenn"
Bridgen skickar signalen till lådan som skickar den vidare.
Jag mekar å löder hellre i en liten väggsändare för 400:- än i Bridgen för 2500:-
Och på detta sätt kan jag ha bridgen i rummet där routern står och min låda med antenn där det är bäst ur sändningssynvinkel ��
 
Var har du köpt antennen ?
 
Bor du i bostadsområde eller är det fritt emellan de båda antennerna ?
Lite sugen blev man allt.

Bor dock i radhusområde och har 1 länga emellan.
Plåttak på garage i länga.
 
Antennerna är dessa:
http://www.malux.se/produkter/dipolantenn
En av teknikerna mätte upp dem på jobbet, tror vi klippte dem på 50mm.
Jag bor i en trähus med tegeltak, det står ett trähus med dubbla murstockar och plåttak mellan.
 
Hur många MHZ ?
 
Mick3 skrev:
Hur många MHZ ?
868,42 MHz.
 
Tänk på att det kan finnas en risk att metalldelar på antennen kan bli spänningsförande, då mottagaren ej är galvaniskt skilda från 230 V med en transformator.
 
Hur blir den spänningsförande?

Kopplar man inte bara en kabel till z-wave modulen på antennsidan ?
 
Mick3 skrev:
Hur blir den spänningsförande?

Kopplar man inte bara en kabel till z-wave modulen på antennsidan ?
Mottagaren är strömförsörjd via en "kondensatornätdel" så det kan läcka en ström via den och till antennen.
Behöver inte vara ett stort problem, men vill ändå påtala det.

Stötte själv på samma fenomen när jag meckade med en Eon 100-koll-sändare. Byggde in den i en plastkapsling, men en metallskruv som höll fast ett kretskort blev svagt strömförande, en kittlande känsla i fingrarna när skruven vidrördes.
 
Ahaaa... okej.
Vilken kondensatorn har du ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.