Hej har en diskmaskin från Bosch som just blinkat med felkod E15.

Jag har Stängt av vatten och dragit ur kontakten. Öppnat maskinen, disken ser ren ut.

Bruksanvisningen säger inget om just felkod E15, bara att alla felkoder mellan E01 och E30 så gäller att stänga av ström och vatten.

Jag undrar vad felet är? Om det är värt att laga? Själv eller genom service? Eller om jag ska ge mig ut och köpa ny maskin?

Någon här som vet vad E15 kan innebära?
Modellen heter SMU55M0SK/44
 
  • Gilla
Klev
  • Laddar…
Tack för svar! Nu vet jag vad jag ska börja med.
 
  • Gilla
Beck D
  • Laddar…
A
Ja
Du kan ju börja med att ta fram maskinen och tippa den bakåt för att tömma den på vatten
Sen ta bor sockeln fram och höger sida för leta efter läcka
 
  • Gilla
granis70
  • Laddar…
Uppdatering.
Har jag lite tur så räckte med att stänga av vatten och ström, vänta 30 min, rucka lite på maskinen. Bestämde mig för att testa att starta maskinen efter det. Och det funkade att köra ett helt program (maskinen tom och inget diskmedel). Nu håller jag tummarna att felkoden inte dyker upp igen. Men om den gör det blir det att dra fram maskinen på riktigt. Lite besvärligt eftersom vi har lister som måste bort först.
Tack för all hjälp!
 
  • Gilla
Docknox och 1 till
  • Laddar…
trådlyft..
Lever maskinen fortfarande? :)
Fick nämligen samma symptom på min diskmaskin idag, gjorde samma som dig och just nu körs iaf maskinen, hoppas det håller i sig.
 
Maskinen lever och går bra. Men vi fick ta in service till slut för att få bukt med felkod och fel. Jag var inte hemma när han var här så jag vet inte vad han gjorde. Men det funkar och servicen kostade inte skjortan.
 
OK.
Har kört ett par diskar med maskinen sen det hände, får se hur länge det håller.
Kommer du ihåg ungefär vad servicen kostade?
 
Lika för oss, funkade fint någon månad innan problemet återkom. Kostnaden var under tusenlappen. Men vi bor ju inte i Stockholm. I vilket fall betydligt mindre än motsvarande diskmaskin ny.
 
Tack, då jag säkert räkna med 2000kr.

Sen kan jag ju tycka att en diskmaskin ska hålla mer än 2.5år...
 
BirgitS
Tänk på att du kan reklamera varor i 3 år under förutsättning att det gäller ett ursprungligt fel, t ex för dåliga komponenter har satts in i fabriken.
 
Men det är mitt ansvar att bevisa att det är ursprungligt fel?
 
Fairlane
Det kan vara värt ett försök med Bosch. Vår tvättmaskin från Bosch la av inom 3-års-intervallet och serviceteknikern kom och bytte trumma och sa att de fått några sådana där man missat i monteringen så att ett lager till slut skar. De tog allt utan att kostnad utan att jag ens behövde fråga. Egentligen hade det gått någon vecka över tiden när teknikern var på plats, men han sa ungefär "Du ringde säkert inom tid. Vi tar det så slipper vi strula." :)
 
  • Älska
DakerScania
  • Laddar…
Maskinen fyller 3år i mitten på april så då kanske jag ska slå Bosch en signal o höra vad dom säger..?
 
  • Gilla
Hallerudsbo
  • Laddar…
Fairlane
De säger troligen "Kostnaden för en servicetekniker är X kronor. I det ingår 1 timme(?) och löser teknikern problemet på den tiden tillkommer endast material. Om det behövs mer tid får du räkna av de X kronorna. Om det är visar sig vara ett garantiärende så slipper du betala. :)

Damen (damerna?) jag talat med vid de 2-3 tillfällen jag ringt var inte särskilt informativ. Får du ovanstående svar har du fått rätt mycket. Det första var bara att man ville boka tid, utan att ange pris eller om det kunde vara garanti eller inte.

Serviceteknikern som kom var ett föredöme. Ringde och meddelade ungefärlig tid. Ringde och uppdaterade att de riskerade att bli sena (de kom i tid) och fixade ett bra jobb. 5 plus är mitt betyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.