Provade med Hidealite Comfort G2 (E7450586)

8st
3D-modell av ett sovrum med sex infällda spotlights i taket, säng, och en bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6st
3D-rendering av ett sovrum med Hidealite Comfort G2 belysning, visar säng och bänk med ljussättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med 6st blir det 250 resp 120Lux som max.
 
Noseone skrev:
Måste de sitta i 2 rader? Du kan ju ha 3 rader med 2 i varje med längre avstånd på antingen den inre eller de yttre raderna.
Det är spridningsvinkeln som är problemet.
 
Provade att vända på fältet så det blev 2-2-2 och med en 60gr spot blir det riktigt bra!

3D-modell av ett sovrum med 2-2-2 formation av spotlights ovanför sängen och sängbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
Vi har också en del downlights. När vårt hus byggdes anlitades en belysningsexpert/designer och de rekommenderade att inte ha spottar direkt över sängen. Spottarna som sitter i kökstaket vid köksbänken kommer inte att räcka till för bra belysning på bänken eftersom överskåpen skymmer, där behövs kompletteras med belysning under överskåpen.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Vi har också en del downlights. När vårt hus byggdes anlitades en belysningsexpert/designer och de rekommenderade att inte ha spottar direkt över sängen. Spottarna som sitter i kökstaket vid köksbänken kommer inte att räcka till för bra belysning på bänken eftersom överskåpen skymmer, där behövs kompletteras med belysning under överskåpen.
Intressant! Detta med spot rakt ner i sängen kan jag köpa rakt av! Det hade jag inte tänkt på. Jag får se hur vi utformar rummet. Blir det så att man inte kan ha mer än ett läge på sängen så tar jag bort en, annars kopplar jag bara ur de som blir rak i sängen.

Under köksskåpen kommer att vara belysning också. Hade bara inga vettiga att lägga in i programmet.

Tack alla för bra feedback!
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Sovrummet. 1 sänglampa på varje sida (vägg) & 1 takarmatur, thats it brother!:)
 
Jonatan79 skrev:
Sovrummet. 1 sänglampa på varje sida (vägg) & 1 takarmatur, thats it brother!:)
Och belysningen under sängen såklart ;)
 
Ja just fan, glömde att det är mycket bra att ha minst 4 spottar monterade under sängen för seriös dammsugning ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Ja just fan, glömde att det är mycket bra att ha minst 4 spottar monterade under sönder för seriös dammsugning ;)
Nej, man måste ha mys-lys ;)

Sovrum med belysning under sängen, trävägg och ljusa textilier, en atmosfärisk "mys-lys" stämning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Gah, led-aholic ;)
 
Som ett litet inspel, jag har 21 spottar i mitt sovrum. Bra ljus, vanligtvis dimmar jag dem.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
AndersPS skrev:
Som ett litet inspel, jag har 21 spottar i mitt sovrum. Bra ljus, vanligtvis dimmar jag dem.
Hur många m2 och W/spot?
 
Alltid kul att läsa om projekt och du verkar ju gå in hårt på detaljerna, kul! Smaken är såklart individuell men jag skulle inte peppra på med spotlights så dom du gjort, framförallt inte ha spotlights mitt i vardagsrum och sovrum. Efter att vi byggde vårt hus, så hittade jag denna trevliga blogg som iofs är sponsrad men som ändå beskriver hur man kan planera sin belysning för att få ett bra ljus på viktiga platser utan att tappa myskänslan. http://villaekhojden.hidealite.se/. En annan sak att tänka på är tändningarna, gärna fler tändningar så man verkligen kan styra vart man vill ha ljuset tänt.

Tror du att ni kommer vilja ha markiser på fönster i söder? i så fall planera eldragning utomhus så att ni kan ansluta markismotorer utan att tvingas dra kablar på utsidan av fasaden i efterhand. Passa även på att lägga ner extra markrör för framtida belysning av trädgård och gångar.

Sen har jag en fråga, får du göra en bygganmälan för attefallstillbyggnad innan du har slutbevis för huvudbyggnaden?
 
Tack för input!

Jag är helt med på resonemanget om att det kan vara lite mycket med spottar. Då jag installerar allt själv kommer jag troligen att hänga upp och prova på glesen innan innertak. Allt kommer att styras så det kommer att finnas knappar lite var stans, även möjlighet till scenarion.

Det blir troligen inga markiser. Det är tänkt att bli uterum på baksidan och det blir rullgardiner och ev skyddsfolie på fönster om det behövs.

Det gick att söka Attefallstilägget innan slutbesked, men startbesked måste vara utfärdat. Det var faktiskt handläggaren som tipsade om detta!
 
Får man fråga hur mycket pengar bygglovsansökan har kostat? Jag står inför en egen ansökan och försöker få lite grepp om kostnaderna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.