Äldsta barnet kommer på besök, måste ladda med lite grönt åt han, omvänd till vegan...
Tur att vi har ett stort odlingsintresserade så han inte behöver gå hungrig.
Skall förbereda rostade rotfrukter.
Gratäng på jordärtskockor.
Gjorde en "Jansson" igår, helt vegansk, använde kokosgrädde och hackade gröna oliver istället för fisk och grädde, normalt är jag skeptisk till vissa rätter men denna variant smakar otroligt bra, kan ha att göra med att vi arbetat fram recept vi själva tycker om. Om man som icke vegan tycker om ett veganskt recept, då har man lyckats bra.
Dagens skörd:
Nyupptagna, orenade rotfrukter på en blå silduk, inklusive jordärtskockor och palsternackor, redo för veganmatlagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Grillar i trädgården:
En grill med flammande vedbitar i en trädgård mot en solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dagens arbete: Stormsäkra tomten inför annalkande vindar.. plockat in sista möblerna.. bord..grejer..samlat sopor, dragit nät över "sopvagnen".. burit in lite ved till grannen ifall det blir strömavbrott..tagit in vår gasolvärmare till oss (nyköpt, dags och montera ihop)..

Hoppas ni håller i hatten därute!
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Har flyttat bilen (eller rättare sagt, hustrun har flyttat den) utom "skotthåll" för takpannor som ibland blåser av husen.

Annars ganska lugnt. Inget av hönsen har blåst bort.
http://www.grotvik.se/webbkamera/

Har hämtat paketet från Impecta fröhandel i ICA-butiken, och sitter och drömmer om vårens odlingar :)
Men man får ju inte börja förgro förrän i februari.
https://www.impecta.se/
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Här har trädgården försummats hela dagen, var ute för att sätta vitlök på julafton bara för att men insåg att trots 7 plusgrader i två veckor låg tjälen i jorden.

Men det kanske räknas att ha tänt belysningen i träden?
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Idag har vi räfsat lite löv och halvhjärtat rensat ogräs ur sandlådan och runt ena körsbärsträdet.
 
harry73
Har satt igång den stora lövblåsen och låter den jobba över natten. Kollar imorgon om den fick bort alla löv :)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
harry73 skrev:
Har satt igång den stora lövblåsen och låter den jobba över natten. Kollar imorgon om den fick bort alla löv :)
Jupp, du fick bort alla löv, de hamnade här hos oss!
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
A
Åh, jag har inte beställt fröer ännu. Dags att börja planera sådderna! Jag har ju faktiskt gjort iordning rabatten så att jag skulle kunna ha pallkrage e d i år. Några bra tips på bra växter att så?

Jag brukar mest odla tomater, gurka, smultron och jordgubbar.
 
Smultron: "Yellow wonder"

Svårt att dra upp från frö men ger rikligt med skörd + att fåglarna låter bli dem!

Annars är ett bra tips att gå med i tomatklubben för att därigenom köpa bra frö av udda sorter :)
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Cicaro skrev:
Idag SKA jag ut i trädgården. Gissa varför? Jo jag ska ta ner den där f-bannade granen som man river och sticker sig på varje gång jag rundar garaget.

Den har fått stå kvar hela sommaren enkom för att bli nedsågad den 23de december :wow:(y)

Sen funderar jag på att sätta vitlök som jag glömt varje helg som det varit tö och kommit på när det är snö. Men jag kanske bara för att ska göra det på julafton istället för att det är sånt sk-itväder
En otraditionellt spretig julgran med belysning i ett hemtrevligt vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den gjorde sig bättre i vardagsrummet än vid garageknuten!

Blev dock ingen vitlök satt, skulle göra det på julaftonsmorgonen men insåg att trots 10 plusgrader och regn senaste veckorna låg tjälen fast i marken :-o
 
harry73 skrev:
Har satt igång den stora lövblåsen och låter den jobba över natten. Kollar imorgon om den fick bort alla löv :)
Jaså det var du :eek:
Här blåste allt omkull utomhus och vi får springa runt och leta reda på blomkrukor, soptunnor och trädgårdsbord.
Till och med en huggkubb blåste omkull.

Du kan väl säga till i förväg när du skall sätta igång lövblåsen nästa gång :)
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
A
Yellow wonder är en av favoritsmultronsorterna!

Jag köpte en planta ramslök på höstrean (efter flera misslyckanden att så den själv), men sedan fick jag höra att den var bra på att sprida sig, så jag grävde ner hela krukan så att jag kan fundera lite mer på var jag kan sätta den.
 
Inte hos oss men svärmor har fixat rejält i vinter :)

Buske dekorerad med röda ljusslingor och julgranspynt, toppad med tomteluva och skägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En buske dekorerad med röda ljusslingor och en stor tomtemössa utanför en vit byggnad med juldekoration i fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Idag har jag startat vårbruket! Inte med trädbeskärning som brukligt utan att binda upp nästa års hallonplantor i landet :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.