Läckert! Jag köpte det på en välsorterad elbutik i stan för några tior.
Jag är ingen expert men sist jag målade mdf så tog det en vansinnig tid att mätta ändträet. Jag testade att mätta med latex fog, vet ej om det blev bättre eller ej men känslan var den iaf.
Jag med fler ser fram emot ett färdigt resultat här snart :)
 
Coola stjärnor.. hur många grader är dessa vinkar på? Limma ni med vanligt Trälim?
 
gasto skrev:
Coola stjärnor.. hur många grader är dessa vinkar på? Limma ni med vanligt Trälim?
Ja de är limmade med vanligt trälim.
Graderna vet jag inte exakt då jag har gera dem i klyvsågen och en släde, den grundare är 31-32° ungefär. Medan den ändra är inprovad med många testbitar :)
Har för mig att jag läst någonstans på forumet någon som räknat ut graderna. Ska kolla om jag hittar det
 
  • Gilla
PeterHolen
  • Laddar…
Jag kollade här http://rogueengineer.com/diy-wooden-star-decor/ där finns även en länk till hur man fixar en jig på ett enkelt sätt.

Min MDF-stjärna är inte limmad än och det är som sagt mest ett test. Men jag ska prova att mätta ändträet med trälim och vatten. Blir det bra så kanske det blir MDF. Blir det inte bra så blir den nog i vanligt trä. Att kapa upp bitarna är jätteenkelt när man har en jig och ett längdstopp så att alla bitar verkligen blir identiskt lika.
 
Kan tänka mig det är svårt få exakt vinklar.. kapsåg gå väll max såga i 45 graders vinkel? Gäller att kanterna är spikraka, så dom går ihop perfekt.. skulle vilja göra en riktigt stor stjärna omkrets 100cm.. lim och dykert sedan spackla och sedan måla i vitt hade ja tänk..
 
gasto skrev:
Kan tänka mig det är svårt få exakt vinklar.. kapsåg gå väll max såga i 45 graders vinkel? Gäller att kanterna är spikraka, så dom går ihop perfekt.. skulle vilja göra en riktigt stor stjärna omkrets 100cm.. lim och dykert sedan spackla och sedan måla i vitt hade ja tänk..
Nja de flesta klarar nog mer än 45 grader iaf. Min klarar 52 grader men det är ju därför man behöver en jig.

Omkrets 100cm blir en väldigt liten stjärna 😉
 
  • Gilla
gasto
  • Laddar…
Haha yes menar 100cm bred och höjd.
 
20.00 kvällen innan julafton o jag e redan klar med presenterna. Så bra framförhållning har jag aldrig haft förut, nästan så man får lust att snickra mer...

2 i lönn, 2 i alm och bror får en i körsbär från ett träd som kommer från hans tomt.

Fingerskarvat ihop, locken falsade på undersidan (heter det så?), infästningen av lädergreppet hitta jag på själv.

Sorry nanowire men lådorna e tomma ;)

Handgjorda träaskar med läderhandtag på ett arbetsbord, färdiga att ges bort som presenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjorda träaskar med fingerskarvar och lädergrepp på ett snickerbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hantverksmässigt tillverkad tom träask med öppet lock på en arbetsbänk, fingerskarvade hörn och lädergrepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handtillverkat trälock med fingerskarvning och falsad kant, framställt från almträ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ett hemsnickrat trälock med infäst lädergrepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
A. E och 28 till
  • Laddar…
S
Snyggt Ola! (y)
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Ola C skrev:
20.00 kvällen innan julafton o jag e redan klar med presenterna. Så bra framförhållning har jag aldrig haft förut, nästan så man får lust att snickra mer...

2 i lönn, 2 i alm och bror får en i körsbär från ett träd som kommer från hans tomt.

Fingerskarvat ihop, locken falsade på undersidan (heter det så?), infästningen av lädergreppet hitta jag på själv.
Tjusiga!

Vad har de för mått?

Jag lekte med min 49:- figursåg och gjorde den här till lillebrorsan, finishen kan diskuteras, men så gjordes hela kittet på under 2h (varav figursågning var den större delen).

Ska försöka göra en vettig variant under våren.
Valnöt som band och lådan i lönn.
Hemgjord träpresent i form av en låda med valnötsband på en filt, med en rosett ovanpå.
 
  • Gilla
Skooda och 3 till
  • Laddar…
Frustrator skrev:
Tjusiga!

Vad har de för mått?
Tack :) Måtten är ca 25*15, djup 8.

Bra jobbat själv!
 
Snyggt. Hur gör man dessa fingerskarvade hörn? Såga man ut de för hand?
 
gasto skrev:
Snyggt. Hur gör man dessa fingerskarvade hörn? Såga man ut de för hand?
Man kan göra dom på massa vis, enda sättet man INTE gör dom är för hand, kör man för hand är laxstjärtar att "föredra". Inte för att dom skulle ha nån jättefördel i detta fall jämfört med fingerskarvar men de anses mer attraktiva/genuint hantverkiga.

Sök på box joint jig så får du en hum om hur det funkar, kan köras på fräsbord eller bordsåg. Kan nog även köras med sån där fräsmall i metall. Min fingerskarvsjig ser ut så här https://mobil.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/250889-vad-har-du-gjort-idag-38.html
 
  • Gilla
gasto
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.