D
någon som har kunskap och möjlighet att berätta för mig hur jag ska lösa vattendragningen?

jag har förstått att jag ska koppla på 2 pexslangar (uponor från rinkaby diameter 15) på vattenrören efter varmvattenberedaren och sedan dra dessa utan skarvar genom bjälklaget och sedan dra upp dom dit jag ska ha min diskbänk och diskmaskin.

vad är det för koppling mellan kopparrören och pex-slangen? ska jag släppa upp pexen genom golvet och sen gå på med kromade rör en bit eller kan jag koppla blandare direkt på pexen?

tack på förhand.
 
D
kanske ska låta rörmokaren fixa detta? känns som att om jag ska köpa 50 meter pex, fast att jag behöver 10 meter, så kan det kanske bli samma pris ändå med arbetet inräknat?

ska dra avloppet själv iaf. tror jag köper från byggmax. sen kan jag väl förborra i bjälklaget för pexen och förbereda allt?
 
Se till att det är en rörläggare du litar på och som ger dig okej priser. Mitt badrum gick ju inget vidare....
 
D
nej, det var en tråkig historia. har en kille som är arbetsledare på ett företag här i motala, som har varit här 2 gånger och som jag lånat verktyg av. han är duktig. det kanske är värt att ta rörmokare på detta med pex-rören, istället för att köpa 40 meter pex i onödan.

dock är lärdomen värd otroligt mycket med, det får man inte glömma.
 
Varför måste du gå obrutet från beredaren till diskmaskin? Räcker väl med att det är obrutet genom golvet?
 
D
menade just det. jag ska ha diskmaskin och blandare på köksön, så dom blir på samma ställe.

det är väl 2 slangar som dras fram upp genom golvet och sen drar jag diskmaskin och blandare till dom två sen.
 
D
tapetserat direkt mot murstocken. har dragit bort all tapet. hittade mögel. ska riva bort all puts på murstocken som är synlig och putsa om med murbruk C.

blir att ha öppen murstock framöver. tänker inte täcka över med något. putsar och river med kvast och målar sedan med silikat.
 
D
hittade rör till expansionskärl som har gått till oljepanna. testar att kapa. hoppas på inget vatten.

har två avkapade rör i källaren nära där pannan stått förut. så ska nog va lugnt.
 
D
kapningen gick bra. har nu rivit bort gipset på de flesta väggar. alla garderober är borta.

Person som river väggar i ett halvrenoverat rum med utspridd byggavfall och bar golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så såg de ut igår. har tagit bilden själv, josse är i finland. ramlösan är ett skämt till en kompis :D
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
D
4 dagars rivning är så gott som över. snart börjar uppbyggnaden.

som sagt, så åkte josse och min mamma för att hälsa på lite släkt i finland. det är bra att hon och barnen slipper byggdammet. det mesta dammandet är gjort nu.

det går mycket fortare än jag trodde. kommer snart börja skruva gips i ett av sovrummen och börja dra avlopp. kommer dra det nya avloppet till stammen i källaren. lodräta stammen kommer komma ner i ett förråd, vilket blir perfekt. sen drar jag det under väggen till samma ställe som tvättstugans stammar, som jag gjöt in (har lämnat ett hål, så det är bara skarva på.)
 
danpih skrev:
menade just det. jag ska ha diskmaskin och blandare på köksön, så dom blir på samma ställe.

det är väl 2 slangar som dras fram upp genom golvet och sen drar jag diskmaskin och blandare till dom två sen.
Ok, men varför behöver du då 10 meter?
 
D
det är ca 5 meter från vvb till köksö. 2 slangar a 5 meter blir 10.

men den minsta rullen jag hittade var 50 :/
 
Går att köpa per meter på t.ex. Rinkaby
 
Du står i du. Jag tar fram kofot och tigersåg och börjar riva i mellandagarna :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
funderar på att slänga upp ett putsnät på murstocken innan jag putsar.

frågan är ju om det gör nån nytta på en murstock dock...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.