S
pär h skrev:
Sernbrandt i all ära. Har mött både ris och ros där. Men dom är inte billiga. Och det dom har på hyllan är mest skär till typ TB90. Och kanske något till ur toolbox sortiment.

Föreslår mitt gammla vanliga woodcontrool
Kontaktade Toolcontrol idag och frågade efter en 45° Lock Miter Cutter Heads, pris 2268kr, tänkte att den kan underlätta när man gör lådor? Dyra saker... :wow:
 
S
Daniel_N skrev:
Här finns en falskutter, dessutom med ring. Gissar att den är i alu, men det är inget problem om man kör lugnt. Ser ju inte ut att ha gått mycket. Mallring är väldigt användbart men också ett steg upp i svårighetsgrad och det finns fler och nya misstag att göra, rekommenderar inte dem förrän du har fräst mkt med vanligt anhåll.
Intressant :) men som du säger att erfarenhet behövs, jag kanske skiter på mig vid första riktiga uppstarten när jag står där själv med en bit virke :D

Edit: och säljer fräsen :eek:
 
Redigerat:
Skooda skrev:
Intressant :) men som du säger att erfarenhet behövs, jag kanske skiter på mig vid första riktiga uppstarten när jag står där själv med en bit virke :D

Edit: och säljer fräsen :eek:
Tjo, såg att jag glömde länken: https://www.byggahus.se/forum/saljes-skankes/287982-frashuvud-med-kopierring.html

Det är mycket att hålla reda på när man är ny. Din ide om att få lite hjälp att komma igång är mycket klok och fler borde tänka likadant.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Skooda skrev:
Kontaktade Toolcontrol idag och frågade efter en 45° Lock Miter Cutter Heads, pris 2268kr, tänkte att den kan underlätta när man gör lådor? Dyra saker... :wow:
Det blir snabbt så att stålen kostar mer än fräsen...
 
S
Daniel_N skrev:
Det blir snabbt så att stålen kostar mer än fräsen...
Tittade lite snabbt vad min kuttrar (som jag fick med) skulle kosta om jag köpte dessa nya, herre gud :wow:
 
S
Men men man lever bara engång :)


Edit: ska sluta sväva iväg
 
Redigerat:
S
Skooda skrev:
Kontaktade Toolcontrol idag och frågade efter en 45° Lock Miter Cutter Heads, pris 2268kr, tänkte att den kan underlätta när man gör lådor? Dyra saker... :wow:
Denna till mdf och björkplywood ?

Diagram och bild av CMT Orange Tools 45° låsnotfräsar för träbearbetning med specifikationer och användningsexempel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag bara använde den där typen av verktyg som skaftfräs i bord, men de är luriga att ställa in, och kuttern kostar som en lamellfräsmaskin. Det där skulle inte vara min högsta prio till vertikalfräsen.

När jag ändå skriver i tråden, var kan man få tag i en kutter som klarar en profil med längden 52 mm och profildjupet 15 mm, med specialtillverkade profiler? Kanske är det lättast att ändra profilen till 50 mm? Men det är ju inte rätt egentligen. Det rör sin om golvsocklar som jag har köpt specialtillverkade hos en leverantör som nu har slagit igen. Jag har skaffat grejor för att göra profilen på fräsbordet, men det tar väldigt lång tid med alla inställningar och testfräsningar.
 
mattiasp skrev:
När jag ändå skriver i tråden, var kan man få tag i en kutter som klarar en profil med längden 52 mm och profildjupet 15 mm, med specialtillverkade profiler? Kanske är det lättast att ändra profilen till 50 mm? Men det är ju inte rätt egentligen. Det rör sin om golvsocklar som jag har köpt specialtillverkade hos en leverantör som nu har slagit igen. Jag har skaffat grejor för att göra profilen på fräsbordet, men det tar väldigt lång tid med alla inställningar och testfräsningar.
En räffelkutter i rätt storlek fixar det. Vet att det finns 55 o ev 60mm stål t euro (tb90) o förmodligen omas med, men vet inte riktigt om de klarar 15mm i djup. Oftast får man som hemmafixare (eller när man bara ska tillverka ett fåtal meter) lösa sådant med flera olika fräsningar.

Har du en bild på profilen?
 
Redigerat:
S
Hej, absolut, ville mest kolla priset.

Jag tror att detta stål kan snabba upp tillverkningsprocessen, även om inställningarna är knepiga. Det går kanske att bygga någon form av "mall"?


mattiasp skrev:
Nu har jag bara använde den där typen av verktyg som skaftfräs i bord, men de är luriga att ställa in, och kuttern kostar som en lamellfräsmaskin. Det där skulle inte vara min högsta prio till vertikalfräsen.

När jag ändå skriver i tråden, var kan man få tag i en kutter som klarar en profil med längden 52 mm och profildjupet 15 mm, med specialtillverkade profiler? Kanske är det lättast att ändra profilen till 50 mm? Men det är ju inte rätt egentligen. Det rör sin om golvsocklar som jag har köpt specialtillverkade hos en leverantör som nu har slagit igen. Jag har skaffat grejor för att göra profilen på fräsbordet, men det tar väldigt lång tid med alla inställningar och testfräsningar.
 
Skooda skrev:
Hej, absolut, ville mest kolla priset.

Jag tror att detta stål kan snabba upp tillverkningsprocessen, även om inställningarna är knepiga. Det går kanske att bygga någon form av "mall"?
Ja, det går nog med någon typ av mall. Det är möjligt att jag nu tänker fel, men jag tror att det skulle krävas en mall för varje materialtjocklek du tänker fräsa. Men det är klart, om du skall öppna snickerifabrik kan det nog vara värt inställningstiden. Om du har möjlighet att använda skaftfräsar i maskinen kan du få låna en stor mitre-lock skaftfräs av mig och testa med. 12,7 mm skaft i det här fallet.
 
S
hehe, det blir ingen snickerifabrik:) jag är osäker om jag kan montera en skaftfräs på min spindel, behövs i alla fall en adapter, om det finns att köpa har jag ingen aning om.


mattiasp skrev:
Ja, det går nog med någon typ av mall. Det är möjligt att jag nu tänker fel, men jag tror att det skulle krävas en mall för varje materialtjocklek du tänker fräsa. Men det är klart, om du skall öppna snickerifabrik kan det nog vara värt inställningstiden. Om du har möjlighet att använda skaftfräsar i maskinen kan du få låna en stor mitre-lock skaftfräs av mig och testa med. 12,7 mm skaft i det här fallet.
 
Daniel_N skrev:
En räffelkutter i rätt storlek fixar det. Vet att det finns 55 o ev 60mm stål t euro (tb90) o förmodligen omas med, men vet inte riktigt om de klarar 15mm i djup. Oftast får man som hemmafixare (eller när man bara ska tillverka ett fåtal meter) lösa sådant med flera olika fräsningar.

Har du en bild på profilen?
Här kommer en bild:
Profilsågat trästycke på arbetsbänk med detaljer av utsågningar för sammanfogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Där finns ett antal snälla ställen att byta stål på. Hade jag fått in några meter list av detta slag hade jag kollat i satserna med profilstål och förmodligen hittat rätt, ev efter lite slipning. Hade det handlat om halvmycket hade jag beställt rätt stål till räffelkutter tex (ska man ändå beställa vill jag såklart köra allt med ett stål). Och hade det varit riktigt mycket hade jag skickat det till ett listhyvleri.
 
Just de där gjorde jag förra helgen på fräsbordet med tre skaftfräsar. Eftersom jag hade sparat en ställbit från förra gången det begav sig, gick det hyfsat fort ändå. Men det blir ändå 6 handmatade pass per list. Dessutom måste man ställa fjäderbrädor och flytta anhåll och höjd och ha sig. En kutter och matarverk hade ju varit roligare.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.