Det här borde man kunna ta fram en smart husmodell på. Man får ju ha frigga, altan, skärmtak på 15 kvm, loft och källare på ett attefallshus. Om man tänker sig att man bygger en källarvåning på 75 kvm så borde man kunna lägga ett attefalls hus på 25 kvm byggyta, en friggebod på 15 kvm byggyta, 15 kvm takad altan och 20 kvm otakad altan på källarvåningen. Friggeboden och attefallaren får båda trappor ner i källaren. Då får man i realiteten ca 20 + 12 + 65 =~90 kvm fungerande bostadsutrymmen även om planlösningen blir lite besvärlig.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Det behöver inte ens vara hela källaren under mark , en långsida kan tex vara fri , typ souterräng. Gäller bara att hålla sig under högsta totala tillåtna takhöjden.
 
Ja, synd att man inte får bygga endast attefallare och friggebod på tomten, utan att man måste ha en bostad där innan också för att få bygga dem. Finns det något sätt att trixa runt de reglerna också tro?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
En mellanvariant kan ju vara att sänka ner attefallaren en meter ner i marken. Då blir den våningen ett källarplan men kommer absolut inte att upplevas så i och med att man kan ha stora fönster. Då byggnaden får vara 4,5m hög och ett tak lätt kan klämmas in på 50cm så får man därmed 5 meters inre byggnadshöjd. Dvs i realiteten så får man en tvåvånings-attefallare med full takhöjd.
 
  • Gilla
J-stedt och 3 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
En mellanvariant kan ju vara att sänka ner attefallaren en meter ner i marken. Då blir den våningen ett källarplan men kommer absolut inte att upplevas så i och med att man kan ha stora fönster. Då byggnaden får vara 4,5m hög och ett tak lätt kan klämmas in på 50cm så får man därmed 5 meters inre byggnadshöjd. Dvs i realiteten så får man en tvåvånings-attefallare med full takhöjd.
Är enligt mig mer lockande än loft:) men lagen säger väl 4,0m och då blir det inte lika rolig bottenvåning.
 
Så kanske det var.. hade för mig att det var 4,5 men jag kan ju ha fel. Då får man tulla lite på takhöjden isåfall. Med 4,5 m total inre takhöjd så kanske man får nöja sig med 2,20 på undervåningen och 2,10 på övervåningen.
 
Jonatan79 skrev:
[länk]
Nyproducerad minivilla med loft och tillhörande altan. Moderna och påkostade materialval och stora fönsterpartier. 21 kvadratmeter boyta plus loft med ståhöjd och en golvyta på 10 kvadratmeter. Tack vare loftet disponeras bostaden som en 2:a.
185cm i ståhöjd på ovanvåning, jag som är 187cm invänder mot den definitionen :x
 
Nr 13, bend your knees please ;)
 
  • Gilla
magnuslarsson79
  • Laddar…
G
Två våningar under jord kanske. Stefan Attefall tänkte nog inte på detta.
 
gäst skrev:
Två våningar under jord kanske. Stefan Attefall tänkte nog inte på detta.
Svårt att lösa tillgänglighetskraven om man ska ha något vettigt där nere?
 
S
13th Marine skrev:
185cm i ståhöjd på ovanvåning, jag som är 187cm invänder mot den definitionen :x
Vi byggde en villa åt en kund förrut, han hade inte bygglov för ett tvåvåningshus men löste det på något vis genom att "övre våningen" bara hade 1,85 till tak. Han själv är 1.90 nånstans. Det var meningen att hans två barn skulle bo där men redan runt 15-16 år så var båda ungarna runt 1.85, nu har dom flyttat hemmifrån, har ingen aning vad han ska med övervåningen till nu.
 
Har en granne som byggde ner attefallshuset för att få två stående våningar, han sprängde ner sig ordentligt så att hela första våningen ligger i princip under mark. Själv byggde jag ner mitt attefallshus med ca 1,5m för att få en bättre frihöjd på andra våningen.
 
  • Gilla
Missad och 2 till
  • Laddar…
Men då är de husen inte komplementbostäder? Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.