Det är inte svart eller vitt. Beroende på hur man arbetar passar olika sätt. Jag sade inte att shuriken-stålen var odugliga, bara att jag förmodligen skulle välja andra sätt och att de därför bara skulle ta upp plats i min verkstad :).

Vad gäller frisfräsning så vill jag ha kuttern under. Troligen en antik föreställning som jag fått från min maskinlärare i yrkesskolan. Fördelen med det är att risken för att det hugger är mindre om bordet håller emot när kuttern försöker tugga i sig arbetet. För övrigt undviker jag så djupa fräsningar. Profildjup på upp till 50mm är alltid en påfrestning.

En väggpanel med ramar på höjden och tvären får lätt 30-40 speglar per rum. Ska det målas är mdf nog det vettigaste materialet oavsett vad man tycker om det för övrigt. Att då stå med det profildjupet och med blankettstål i kuttern på bilden är inte roligt. Alternativet är förstås att köra speglarna stående. Eller att köpa 45 graders frisstålen till TB90 kuttern. Hittade dem i botten på listan när jag kollade länken härovan. Såg intressant ut. Kanske köper hem ett par och testar vid tillfälle :rolleyes:.

Rasten slut... hörs!

Mvh Findus
 
S
@ findus42, heimlaga och Daniel_N - jag tackar er ödmjukast för den otroligt gedigna genomgång som ni har gjort på mina kuttrar:)tummen upp!

Inser nu att detta är en hel vetenskap:), igår snurrade det rejält i knoppen.


Slänger upp en bild på vad som finns kvar i min lilla samling av kuttrar

• 1) Gigantiska avrundningskutter/profil/ får också vara kvar som prydnad
• 2) Frisfräs
• 3,4,5) Avrundningsstål, jag tycker dessa ser hemska och livsfarliga ut:wow:
• 6) Ställbar notfräs
• 7) Ställbar notfräs
• 8) Faskutter

Följande betäckning finns på kuttrarna
• 1) 180x82x30
• 2) FS89 Wimac n3800-7000
• 3) GOJ 5097
• 4) GOJ 5097
• 5) GOJ 3605
• 6) Leitz BG-TEST ZU 3118, 150x4-7,5x30
• 7) Leitz BG-TEST ZU 3118, 150x7,5-14,5x30
• 8) 150x50x30

Nya kuttrar kommer att införskaffas (så småningom), känns som dessa kan vara en bra start.

• TB90 kutter och några stål
• Falskutter
• Avrundningskutter

Samling av olika träbearbetningskutter i olika former och storlekar på en bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samling av olika träbearbetningsfräsar och kuttrar med numrerade etiketter på en bordsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samling av olika kuttrar och fräsar för träbearbetning med numrerade etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej!
Jag vill kommentera inlägget om de olika kuttrarna och deras användningsområde. Tersakuttern är utmärk till att släthyvla efter mall och mallring. Den skär lugnt och ger fint resultat (med skarpa stål).
Den ställbara faskuttern har sin plats även i verkstaden med vertikalfräs med lutbar spindel. När man fräser ett lutande plan på ett svängt arbetsstycke blir det i praktiken omöjligt att utföra med lutande spindel. För övrigt, använd så stor diameter som möjligt på verktyget, om du har flera alternativ av samma kutter. Köp hellre TB 90-140 än den lilla 90-92. Urslag och flisning minskar med ökad diameter.
Mvh Gabriel
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 3 till
  • Laddar…
Det kom jag inte att tänka på men givetvis har gls helt rätt.

Jag behöver ju bara se på hyvelresultatet på stenbergaren jämfört med klenare tvåbettskuttrar för att se hur större kutterdiameter förbättrar resultatet.
 
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Tyngd har också sina finesser ;). Räffelstålskuttrar i järn är en annan känsla än TB90-92 aluminium. Men det som framför allt påverkar resultatet är om man får till krispig skärpa på stålet. Inga stål är tillräckligt vassa i kartongen (undantaget stålen vi köper från Hyvleriet i Nacka. All respekt åt G som gör dem).
Mvh Findus
 
S
Finns det någon fysisk butik i Stockholm (med omnejd) som säljer kuttrar/stål?

jag tycker som nybörjarnas nybörjare att det är lite knepigt att ta beslut (stor investeringskostnad) på enbart bilder på nätet., skulle kännas mycket bättre om man samtidigt kan ha en dialog på plats.
 
Sernbrants i Huddinge har på hyllan
Mvh Findus
 
S
Tack
 
S
Fler nybörjarfrågor gällande TB kuttrar

- vad står TB för?

- ser dessa benämningar när man surfar runt TB90, TB90-92, TB90-140 Och så finns det ett S efter benämningen. S= säkerhetskutter? Med 2+2 skär?

- tex kan denna text stå på kuttern, 126x(88)x40/50x30
126 = ?
(88) = ?
40/50 = klarar dessa höjder på stålet?
30 = diametern på spindeln

- ser också att det finns olika höjder på stålen 40mm, 50mm och 60mm

- profilstål verktygsstål ?

- profilstål HSS ?
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 1 till
  • Laddar…
Skooda skrev:
Fler nybörjarfrågor gällande TB kuttrar

- vad står TB för?

- ser dessa benämningar när man surfar runt TB90, TB90-92, TB90-140 Och så finns det ett S efter benämningen. S= säkerhetskutter? Med 2+2 skär?

- tex kan denna text stå på kuttern, 126x(88)x40/50x30
126 = ?
(88) = ?
40/50 = klarar dessa höjder på stålet?
30 = diametern på spindeln

- ser också att det finns olika höjder på stålen 40mm, 50mm och 60mm

- profilstål verktygsstål ?

- profilstål HSS ?
Grundkurs, http://www.nysagat.se/hss-hardmetall-eller-raffelstal/
 
  • Gilla
mattias987
  • Laddar…
S
Toppen :)
 
Sernbrandt i all ära. Har mött både ris och ros där. Men dom är inte billiga. Och det dom har på hyllan är mest skär till typ TB90. Och kanske något till ur toolbox sortiment.

Föreslår mitt gammla vanliga woodcontrool
 
S
Länken gav mig några svar, ni får gärna hjälpa mig med övriga.

Skooda skrev:
Fler nybörjarfrågor gällande TB kuttrar

- vad står TB för? Check

- ser dessa benämningar när man surfar runt TB90, TB90-92, TB90-140 Och så finns det ett S efter benämningen. S= säkerhetskutter? Med 2+2 skär?

- tex kan denna text stå på kuttern, 126x(88)x40/50x30
126 = ?
(88) = ?
40/50 = klarar dessa höjder på stålet?
30 = diametern på spindeln

- ser också att det finns olika höjder på stålen 40mm, 50mm och 60mm, passar de i alla TB kuttrar?

- profilstål verktygsstål ? Check

- profilstål HSS ? Check
 
Det viktiga är att hålen sitter rätt för din kutter, det finns flera system förutom TB, tex Omas. Vet att TB tar åtminstone både 40 och 50mm, vet ej om även 60 funkar. Det blir såklart sämre support men kör man lugnt ska det inte spela någon roll.
 
Skooda skrev:
• Falskutter
Här finns en falskutter, dessutom med ring. Gissar att den är i alu, men det är inget problem om man kör lugnt. Ser ju inte ut att ha gått mycket. Mallring är väldigt användbart men också ett steg upp i svårighetsgrad och det finns fler och nya misstag att göra, rekommenderar inte dem förrän du har fräst mkt med vanligt anhåll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.