Skooda skrev:
Vilken kutter behöver jag för att åstadkomma denna avrundning?

- Materialtjockleken är 15mm och 19mm

[bild]

gärna en länk
Denna är enklast att ta med ett stål som kör allt i ett svep, typiskt sett profilstål till tex Omas eller TB-90 kutter. Det går som Heimlaga skriver med dubbla omgångar med ett avrundningsstål också men det medför antingen att man måste spara en liten "platå" på mitten (vilket oftast inte spelar någon roll) eller att man får ett välidgt högt tryck på ett litet område när man gör den andra fräsningen, då det blir väldigt liten anläggningsyta mot anhållet på utmatningssidan. Varför detta problem oftast är mindre när man kör allt i ett svep, men kan bekräfta att det är så i praktiken, åtminstone för mig.

Med det sagt hade jag om det inte varit så extremt noga köra m avrundningsstål 2 ggr, i annat fall md ett profilstål.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
findus42 skrev:
Googlade fram lite länkar.

Standardkutter utan avvisare. Aluminium duger om man tar det försiktigt... vilket man ändå alltid skall göra. Får endast användas med matarverk.
[länk]
Den med spånbegränsare är här
[länk]
Nackdelen med den är förstås att verktygskostnaden blir högre. 4 stål istället för två.

Här finns en lista med standardstål som passar i ovanstående. Är det kuttern med avvisare lägger man till S till stålnumret för att få med spånbegränsare.
[länk]

Stålen är i HSS. Lätta att slipa om. Det enklaste sättet att få fram en profil är att utgå från ett standardstål och modifiera det. Är man lat kan man göra som Heimlaga skriver och bara göra ett stål. Viktigt att hitta ett motstål med samma vikt för att undvika vibrationer. Brevvåg är ett trevligt verktyg att ha tillgång till :).

94242HSS Är rundning radie 10. Radie 8,5 går säkert att hitta också. Mycket nöje.

Mvh Findus

PS. Höll på att glömma det absolut mest använda verktyget. En bra falskutter med raka skär. Låt ingen smart säljare lura på dig en spiralkutter :p. Odugliga till precisionsarbete.
[länk]

Komplettera med en mallring.
[länk].
DS
Findus skrev det mkt bättre än mig, med länkar o allt:)

Vill tillägga att det är bra om motstålet inte bara är lika tungt utan helst också så likt i formen som möjligt, ju bättre symmetri på kuttern desto bättre.

Findus: Intressant angående spiralkuttrarna, har ju hört så mkt bra om dem. Vad är problemet med dem?
 
findus42 skrev:
Det går bra. Lite som att köra vänsterhänt. Saker att se upp med är att muttern på spindeln är gängad för att självlåsa vid högergång. Därför viktigt att vara extra noga med åtdragningen.
Det går att köra med medmatning också men det är överkurs än så länge;).

Mvh Findus
Risken att muttern ska lossa gör att jag inte kör åt fel håll (har åtminstone inte behövt än). Vet ju hur den ibland kan spänna sig, det kan vara rejäla krafter inblandade. Vill inte ha dem krafterna till att försöka lossa muttern...
 
findus42 skrev:
Bra grejer på det stora hela. Frisfräsen och Tersakuttern är godkända. De andra får man bara använda med matarverk. Återkommer i EM när jag har lite tid att svara. Nu är jag på språng.
Mvh Findus
Håller med om att det är bra grejor. Dock vill jag påstår att inga av kuttarna är tillåtna att använda med matarverk i vertikalfräs. Detta har varit uppe på tapeten tidigare, sä länk i denna post https://www.byggahus.se/forum/verkt...-t-vertikalfras-3.html?perpage=15#post2494122.

Med det sagt så vet jag ingen snickare som inte gör det, men tycker att det är viktigt att vi är extra noga i en tråd av denna typ.
 
Om spindeltoppen har frästa spår långsefter och man har en bricka med klack som griper in i spåret då skall väl inte muttern kunna skruva upp sig fast man vänstermatar?


Gällande Skoodas fräsbett så är de flesta förbjudna men alla snickerier jag känner till kör med dem endå. Ingen har råd att betala en hel årsinkomst för att ersätta alla verktyg bara för att det kommer en ny lag. En del verktyg verkar inte ens finnas på marknaden i godkänt utförande.
Som jag har sagt tidigare tycker jag att vi skall satsa på att få bort fyrkantkuttrarna och spännbackskuttrarna ur bruk innan vi börjar kräva spånbegränsare...... men KÖR VÄLDIGT FÖRSIKTIGT och helst med matarverk!
 
Daniel_N skrev:
Findus: Intressant angående spiralkuttrarna, har ju hört så mkt bra om dem. Vad är problemet med dem?
Jag ar sett tre sorter.

En med en vanlig rak blankett som sitter lite snett. Teoretiskt så skär den bättre. Det stämmer säkert. Problemet är att tar man ett rakt skär och vinklar det så kommer hörnen lite längre från centrum. Ytorna blir alltså inte helt raka utan svagt bomberade. Samma problem är det med handfrässtål som är vinklade. Går att använda med mallring. Kopierfräsning med kullager fungerar inte.

Andra typen med flera "förskär" monterade i spiral. Fina innan man vänder skären eller byter mot nya skär. Sedan lögn att inte få räfflade ytor

Tredje sorten med faktisk spiralvridet stål i dito spiralvidet spår med spiralvriden kil. Förstås fantastiska nya, men inlåst i tillverkarens egna superteknologiska slitdelar. Kostnaden är därefter.

En vanlig rak med rak standardblankett håller mått och ger rakt snitt. Är man riktigt snål går det att bryna stålen och använda till skrotfräsning. Uttjänta stål passar fint i Sandvikens färgskrapa.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
S
Daniel_N skrev:
Håller med om att det är bra grejor. Dock vill jag påstår att inga av kuttarna är tillåtna att använda med matarverk i vertikalfräs. Detta har varit uppe på tapeten tidigare, sä länk i denna post [länk].

Med det sagt så vet jag ingen snickare som inte gör det, men tycker att det är viktigt att vi är extra noga i en tråd av denna typ.
varför skulle det vara säkrare att köra med manuell matning? tänk på att jag inte har någon kunskap i detta ämne;)

Edit: varför ska man inte använda matarverket? vad kan gå fel?
 
Redigerat:
Det är inte vad Daniel säger. Om matning med matarverk är tveksam så är manuell matning definitivt förbjuden. har läst dokumentet som Daniel länkar till. Det är utgivet av ståltillverkare som har ett egenintresse av att "alla" måste byta ut vartenda verktyg. Har inte lyckats hitta någon paragrafformulering som direkt säger att det stämmer.

S-kuttrar, Fyrkantskttrar, Spännbackar med spännbacksstål. Sådant bär jag ut till metallåtervinning när jag ser det.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
Ok, tack

findus42 skrev:
Det är inte vad Daniel säger. Om matning med matarverk är tveksam så är manuell matning definitivt förbjuden. har läst dokumentet som Daniel länkar till. Det är utgivet av ståltillverkare som har ett egenintresse av att "alla" måste byta ut vartenda verktyg. Har inte lyckats hitta någon paragrafformulering som direkt säger att det stämmer.

S-kuttrar, Fyrkantskttrar, Spännbackar med spännbacksstål. Sådant bär jag ut till metallåtervinning när jag ser det.

Mvh Findus
 
S
Bifogar en bild på hur manöverpanelen ser ut på min fräs.

- Hur ser den vanligaste uppsättningen ut?
- Med och motfräsning?

Fräs i arbete med numrerade pilar och en manöverpanel med knappar och brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skooda skrev:
Tack för länkarna, dessa kuttrar ingick i köpet.

[bild]
Översta raden från vänster t höger

Först ligger något som ser ut att kunna vara en motprofil. Rundning och förskjuten kälning. Troligen inte gjord för matarverk i vertikalfräs med tanke på rotationsriktningen. Med högergång hamnar kuttern över biten och är i vägen för matarverket. Personligen skulle jag slänga den och investera i ett par blanketter om jag nu mot förmodan skulle behöva en motprofil i den dimensionen. Andra skulle vårda den ömt i ett mörkt hörn där yrkesinspektionen inte ser den.

Sedan en frisfräs. Också frågetecken för rotationsriktningen. Samt för att den sortens fräsar med utbytbara blanketter är lite för dyra i drift om man tänker använda dem på MDF. MDF nöter ner stål på nolltid när man fräser i den vinkeln med det profildjupet.

Tersa-kuttern kommer från en listhyvel av någon sort. Har aldrig använt en sådan i vertikalfräs. Hade jag två fräsar skulle jag kunna tänka mig att rigga den ena som stående kantrikt med Tersakuttern. Med matarverk givetvis och förlängda anhållsplattor. Underbart att när som helst kunna få en kant perfekt rak utan urslag efter att ha "riktat" bort en halvmillimeter. På den tiden då jag höll på med planmöbler skulle det ha haft prioritet. Faktum är att jag hade en platta med fast anhåll och klotsar under som jag bara kunde slänga på vertikalfräsen med Falskuttern i för att rikta t ex melaminbelagda skivor innan jag kantade :).
Köra falser är den inte lämplig till pga skrotet som sitter i vägen uppe och nere.

Rundningsstålen längst t vänster
Alla tre, uppifrån och ner, ser ut som de plundrats från en stor riktlisthyvel. De går att använda. Personligen skulle jag skaffa blanketter istället och slänga dem.

Samma gäller för de andra shuriken-stålen i din samling. Speciellt stålet med raka skär är värt en plats i återvinningen.

Sedan till höger ligger en ställbar kutter. Jag som jobbat länge på ett snickeri som inte hade vinkel-ställbarhet är välbekant med denna. Ett bra verktyg. Men kan du vinkla spindeln så kommer du aldrig att använda den.
Skicka den till Heimlaga. Är inte hundra på att han kan vinkla spindeln på Invicible fräsen han håller på att rusta. Om inte så kommer den till god användning där.

Längst ner till höger har du två ställbara notfräsar. Rent tekniskt så har de spånbegränsare, men tveksamt om spåntjockleken är max 1,1mm. Det är rätt beskedliga verktyg. Ungefär som stålen i en Lamello. Väldigt trevliga till att fräsa spår för skjutluckor eller annat. Behåll dem.

Jamen dåså... Det var väl allt. Kanske borde tillägga något om slipning :rolleyes:.

Mvh Findus
 
  • Gilla
kioskdavid och 1 till
  • Laddar…
Skooda skrev:
Bifogar en bild på hur manöverpanelen ser ut på min fräs.

- Hur ser den vanligaste uppsättningen ut?
- Med och motfräsning?

[bild]
Normalt kör man i riktning 4 med rotationsriktning 1. Om man av någon anledning behöver köra i riktning 3 har man rotationsriktning 2.

Rotationsriktning 1 är motsols. Muttern för att fästa kuttern på spindeln dras åt medsols. Det betyder att den drar åt sig hårdare när du startar maskinen. När du ändrar rotationsriktning så vill muttern istället gänga upp sig när du startar. Därför lyser en kontrolllampa under vredet för att gör dig uppmärksam på detta. När du startar maskinen kan du behöva hålla in väljarvredet för att maskinen skall gå igång alls.
Det är för att det inte skall gå att missa.
Givetvis är det speciellt viktigt att kontrollera att muttern är ordentligt åtdragen vid rotationsriktning 2

Det andra vredet lossar motorbromsen så att du kan dra runt spindeln för hand. Kontrolllampan under vredet lyser när bromsen är loss. Troligen går maskinen inte att starta förrän du ställt tillbaka vredet i läge 7.

Medmatning... rotation 1 matningsriktning 3 är överkurs. Det kan finnas anledningar till att man vill köra så. Men det har sina alldeles speciella risker och bör inte brukas av ovana.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Hmmm...... Jag är inte lika sträng i sorteringen som Findus.......

Tersakuttern hör helt klart till en listhyvelmaskin. Den är oanvändbar i en vertikalfräs men väldigt dyrbar för den som har en liten listhyvel. Sätt ut den på Blocket för 500 kronor så försvinner den direkt. Jag tror nog att du kan få 1000 kronor om du har tålamod.

Det där stålet med breda raka skär mitt i bild har sannolikt hört till en bettsats för något ändamål i någon listhyvel.
Den enda rimliga användningen som jag kan komma på år någon som har en motsvarande bettsats till listhyveln och har kört sönder just det där bettet........ så egentligen är det metallskrot.
Vad du än gör använd det INTE i vertikalfräsen.

Den ställbara faskuttern behöver du inte då du har lutbar spindel.
Vad kostar den?
Jag har lutbar spindel på min nya fräs men den här kuttern skulle kanske komma till nytta på Jonsereden någon gång och jag ser redan nu att jag på sikt behöver ha två fräsar i drift eftersom jag inte har råd att skaffa tappmaskin.

De andra profilbetten är helt i klass med de bästa betten jag har. I motsats till blanketter så kan man vässa de här rundningsstålen utan att de tappar profilen. Då de blir uppnötta skickar man stommarna på omlödning med nya snabbstålsbett. En omlödning går på strax över halva nypriset.
De får absolut inte hamna i metallåtervinningen även om de är olagliga för handmatning!
I så fall tar jag gärna hand om dem och kör dem endast med matarverk..... oberoende av eventuell laglighet......
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Om spindeltoppen har frästa spår långsefter och man har en bricka med klack som griper in i spåret då skall väl inte muttern kunna skruva upp sig fast man vänstermatar
Bra fråga. Hade den setupen på förra fräsen, dock inte på nuvarande. Undviker vänstermatning även om det ibland hade varit trevligt.
 
findus42 skrev:
Översta raden från vänster t höger

Först ligger något som ser ut att kunna vara en motprofil. Rundning och förskjuten kälning. Troligen inte gjord för matarverk i vertikalfräs med tanke på rotationsriktningen. Med högergång hamnar kuttern över biten och är i vägen för matarverket. Personligen skulle jag slänga den och investera i ett par blanketter om jag nu mot förmodan skulle behöva en motprofil i den dimensionen. Andra skulle vårda den ömt i ett mörkt hörn där yrkesinspektionen inte ser den.

Sedan en frisfräs. Också frågetecken för rotationsriktningen. Samt för att den sortens fräsar med utbytbara blanketter är lite för dyra i drift om man tänker använda dem på MDF. MDF nöter ner stål på nolltid när man fräser i den vinkeln med det profildjupet.

Tersa-kuttern kommer från en listhyvel av någon sort. Har aldrig använt en sådan i vertikalfräs. Hade jag två fräsar skulle jag kunna tänka mig att rigga den ena som stående kantrikt med Tersakuttern. Med matarverk givetvis och förlängda anhållsplattor. Underbart att när som helst kunna få en kant perfekt rak utan urslag efter att ha "riktat" bort en halvmillimeter. På den tiden då jag höll på med planmöbler skulle det ha haft prioritet. Faktum är att jag hade en platta med fast anhåll och klotsar under som jag bara kunde slänga på vertikalfräsen med Falskuttern i för att rikta t ex melaminbelagda skivor innan jag kantade :).
Köra falser är den inte lämplig till pga skrotet som sitter i vägen uppe och nere.

Rundningsstålen längst t vänster
Alla tre, uppifrån och ner, ser ut som de plundrats från en stor riktlisthyvel. De går att använda. Personligen skulle jag skaffa blanketter istället och slänga dem.

Samma gäller för de andra shuriken-stålen i din samling. Speciellt stålet med raka skär är värt en plats i återvinningen.

Sedan till höger ligger en ställbar kutter. Jag som jobbat länge på ett snickeri som inte hade vinkel-ställbarhet är välbekant med denna. Ett bra verktyg. Men kan du vinkla spindeln så kommer du aldrig att använda den.
Skicka den till Heimlaga. Är inte hundra på att han kan vinkla spindeln på Invicible fräsen han håller på att rusta. Om inte så kommer den till god användning där.

Längst ner till höger har du två ställbara notfräsar. Rent tekniskt så har de spånbegränsare, men tveksamt om spåntjockleken är max 1,1mm. Det är rätt beskedliga verktyg. Ungefär som stålen i en Lamello. Väldigt trevliga till att fräsa spår för skjutluckor eller annat. Behåll dem.

Jamen dåså... Det var väl allt. Kanske borde tillägga något om slipning :rolleyes:.

Mvh Findus
Håller i stora drag m Findus men slänger ändå in lite tankar.

Stål nr 1 hade jag behållt, kan ofta gå att köra matarverket längre ut från anhållet eller ta av ett hjul. Kan kanske användas för någon trevlig profilering eller ngt.

Frisfräsen: ser inget konstigt alls m rotationsriktningen på denna, så ser mina frisfräsar ut allihop. Däremot saknar mina det stora urtaget framför stålet, vad är det bra för?

Tersakuttern: missade allt skrotet på toppen av den. Tänkte att den trots brist på förskärare kunde vara en bra falskutter men det smög sig. Men som Findus skriver kan den ju användas för riktning vid behov.

Ställbar faskutter. Här håller jag absolut inte med heimlaga o Findus. De är utmärkta även om man har lutbar spindel. Jag har två st o köper gärna din om du trots allt inte vill ha den. Det är snabbt o skönt att slippa luta spindeln (jag, som du, måste handveva). Men framförallt så kan man åtminstone på min fräs inte längre använda räkneverket för höjden med lutad spindel utan extra matte. Det kan man med vinklad kutter.
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.