Endast ett snickeri jag känner till som använder fyrkantskuttrar, åtminstone häromkring är det absolut inte vanligt.

Klämkuttrar, dock med egenhändigt iborrad rörsprint som säkring för stålet förekommer oftare.

Det verkar som att kuttrar utan begränsare inte är tillåtna i matarverk till vertikalfräsar enligt SS-EN 847-1. http://www.prevent.se/globalassets/...isthyvel/verktyg_och_sakerhet_ss_en_847-1.pdf

Nu kommer infon visserligen från tillverkare av verktyg (SS-EN 847-1 finns att ladda ner dock för 900kr så det hoppade jag) men jag tror ändå att det stämmer.

För övrigt är det helt rätt att köra md matarverk, så ofta det går. Bättre resultat och högre säkerhet. Viktigt att matarverket är snabbt och enkelt att ställa in så att man verkligen använder det.
 
Jäklar.... då får man göra som alla andra och fortsätta vara olaglig.
 
jonmo skrev:
Dräggel...

Använder du gängstav som pinne? Svårt att avgöra från bilden, men skulle kunna tänka mig att man får helt rätt friktion vid upphängning då.
Tycker det ser ut som försänkt träskruv?
 
Daniel_N skrev:
Tycker det ser ut som försänkt träskruv?
Såklart. Uppenbart nu när jag tittar på bilden.
 
Någon form av stopp på rundsraven för att kuttern inte skall ramla ner tror jag är en dålig idé.
Det är så lät hänt att när man tar i en kutter för att ta ner den kommer åt stoppet och kuttern fastnar till och glider ur greppet. I värsta fall så tappar nan den i golvet. Och mig veterligen så har du betong golv.

Jag har aldrig råkat ut för att man skulle vara så fumlig att man slår till en kutter så den skulle falla ner från sin plats.

Då är det i så fall bättre att rundstaven är lite längre, kanske dubbla kutterns höjd.

Och jag tror inte tavlan eller rundstaven behöver ha någon vinkel.

Men jag skulle nog däremot använda så tjock rundstav som möjligt utan att det blir bökigt att hänga upp och ta av 25-28 mm kanske.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Har nu påbörjat de första ställen för kuttrarna till tappmaskinen. Blir en stående regel med S-stål och 2 st stående för tallrikar. 40x70 hyvlad furu m 27mm rundstav i furu för att hålla dem.

27mm borr hade jag såklart inte. Lösningen fick därför bli att tillverka en mall och sen fräsa m kopierstål. Använde ett 35mm hål som utgångspunkt och 22mm stål+30mm kopiering gav mig då ett 27mm hål. Tyvärr innebär det att hålen kommer att göras med handöverfräs istället för pelarborr och det blir lite segare att fixa lutning på hålen. Borrar därför rakt och sågar sen baksidan sned för att få lite lutning (som Ola föreslog). Inan jag fräser borrar jag ur det mesta med 25mm forstnerborr i pelarborren. Bilder kommer imorgon eller så.
 
Angående lutningen... det borde väl kunna lösas enkelt genom att sätta en liten list/spillbit undertill på ena sidan av fräsmallen?
 
bygga_bo skrev:
Angående lutningen... det borde väl kunna lösas enkelt genom att sätta en liten list/spillbit undertill på ena sidan av fräsmallen?
Det är absolut inte omöjligt, men lite segt att lösa. Jag tänkte på samma sak igår men tänkte då typ såhär:

Mallen är 19mm mdf, och jag kör därför m ett kopierstål (template trim) som har bara 12mm i skärdjup (annars blir det att ta 40mm i djupet på en gång). Efter att jag har kört så djupt det går m den (som lätt kan göras vinklat) vänder jag på biten och ta de sista ca 25mm med en panel trim-fräs. Det blir då rätt klurigt att få samma vinkel från baksidan som från framsidan.


Men nu när jag läst ditt inlägg och tänkt på saken så tänker jag typ såhär:
Men å andras sidan kanske jag har tillräckligt långa template trim-stål för att ta allt från samma håll, i omgångar, ska undersöka saken. Eftersom jag då kör m flera handöverfräsar får lösningen nog bli en lutande "bas" att sätta på virket och sen ställa respektive fräs på den.

Hmm.. Tusan att jag redan har grovborrat hålen....får se vad jag kan få ut för lutning utan att det blir bråk med de raka hålen.
 
Redigerat:
Visst blir det lite extra pill, och man bör såklart ställa sig frågan om det är värt det eftersom det finns ett enklare alternativ som duger i detta fallet.

Jag läste lite snabbt och missade att du tänkte köra med kopierstål. Bilden jag hade i skallen bestod av en mall med 35 mm hål som du sedan använder ett långt 22 mm pinnstål + kopierring så att du kan köra hela hålet i ett par pass utan att ändra på setupen.

Om du redan har borrat 25 mm hål och reglarna är 40 mm tjocka så kan rundstaven luta max 2,8 grader om hålet skall bli snyggt hela vägen igenom. Det känns lite knappt, och sen behövs det lite felmarginal också...
 
bygga_bo skrev:
Visst blir det lite extra pill, och man bör såklart ställa sig frågan om det är värt det eftersom det finns ett enklare alternativ som duger i detta fallet.

Jag läste lite snabbt och missade att du tänkte köra med kopierstål. Bilden jag hade i skallen bestod av en mall med 35 mm hål som du sedan använder ett långt 22 mm pinnstål + kopierring så att du kan köra hela hålet i ett par pass utan att ändra på setupen.

Om du redan har borrat 25 mm hål och reglarna är 40 mm tjocka så kan rundstaven luta max 2,8 grader om hålet skall bli snyggt hela vägen igenom. Det känns lite knappt, och sen behövs det lite felmarginal också...
Att ställa sig frågan är inte lönt för min del. Någon elak typ på Internet övertygade mig om att det borde vara gjort ordentligt med sneda hål. Så såg blev det. Har tyvärr damm på insidan av linsen på mobilkameran så det blir inga vettiga bilder. Men det blev väldigt bra.

Visade sig att jag bara hade borrat 22mm hål. Modifierade min fräsmall (blev lite jobb, när man ska göra raka hål är det ju bara avståndet från hålkant till anhåll som spelar roll, med sneda hål måste allt vara i vinkel också, men det gick. Mätte upp 2,5 graders lutning. Sen tog jag i två omgångar, först ca 15mm med en template trim och sen resten med en kombinerad template trim/panel trim. Lite försiktighet krävs när man positionerar stålet i hålet så att skäret inte hugger i kanten när man startar upp.
 
  • Gilla
bygga_bo
  • Laddar…
Lärde mig att det var mycket lättare att hitta rätt genom att sänka m fräsen tillslagen, eftersom det bar en kombinerad template/panel- trim så var det ju ett kullager även i toppen och det blev inga hugg. Nu skall allt bara målas också..
 
Fick upp stålen till tappmaskinen. Känns som att det borde funka rätt bra. Nu ska vi bara känna in oss lite och sen ska varje rundstav märkas upp!

2016-06-26 17.38.52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
k_haddock och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.