Chrissofsweden skrev:
Vilken Makita har du och jämför mot? :)
Jag har en Makita DDF 482.
När jag ändå har lite tid över så ska jag passa på att jämföra med min Bosch PSR 18 LI-2 också... innan jag ger bort den till farsan.

Tre borrskruvdragare uppställda för jämförelse; en Makita DDF 482, en Bosch Professional och en Bosch PSR 18 LI-2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chrissofsweden och 1 till
  • Laddar…
Pear4Life skrev:
Jag har en Makita DDF 482.
När jag ändå har lite tid över så ska jag passa på att jämföra med min Bosch PSR 18 LI-2 också... innan jag ger bort den till farsan.

[bild]
Nu har jag klämt, känt, pillat, använt och kommit fram till följande:

Bosch GSR 18 V-EC (BLÅ) är mitt första val... Makitan är i stort sett likvärdig, men faller på målsnöret.
Bosch PSR 18 LI-2 hamnar en bra bit efter de två andra (vilket var förväntat)
 
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
Pear4Life skrev:
Nu har jag klämt, känt, pillat, använt och kommit fram till följande:

Bosch GSR 18 V-EC (BLÅ) är mitt första val... Makitan är i stort sett likvärdig, men faller på målsnöret.
Bosch PSR 18 LI-2 hamnar en bra bit efter de två andra (vilket var förväntat)
Hade varit roligt att läsa en motivering till varför du tycker som du gör! Säger absolut inte att det inte stämmer utan det vore bara roligt med en motivering 😃
 
iSnobben skrev:
Hade varit roligt att läsa en motivering till varför du tycker som du gör! Säger absolut inte att det inte stämmer utan det vore bara roligt med en motivering ��
Misstänkte att någon kanske skulle vara sugen på mitt resonemang, så jag har förberett lite :p

Bosch GSR 18 V-EC
Vikt: 1797g
Spänning: 18V
Batteri: 4Ah
Växlar: 2
Momentlägen: 20+1
Chuck: Metall

Makita DDF482
Vikt: 1824g
Spänning: 18V
Batteri: 4Ah
Växlar: 2
Momentlägen: 21+1
Chuck: Plast/Metall

Bosch PSR 18 LI-2
Vikt: 1389g
Spänning: 18V
Batteri: 2,5Ah
Växlar: 1 (2?)
Momentlägen: 11+1 (Power Control)
Chuck: Plast

Okej...

Några snabba reflektioner...

HANDTAG:

- Makitan har bekvämast handtag (för mina händer). Bosch BLÅ har aningens tunnare grepp som inte ligger lika optimalt i handen. Bosch GRÖN har för tjockt grepp + att knappen för omslag mellan fram och bak ligger för långt fram vilket leder till att man inte riktigt når med tummen utan att byta grepp.


BELYSNING:

- Båda Boschen har belysningen i botten (riktad snett uppåt) medan Makitan har sin riktad framåt mellan avtryckaren och chucken.
- Makitan är bestyckad med två stycken led (de andra två har en styck) vilket i detta fallet resulterar i en lite starkare belysning.
- Bosch BLÅ och Makitans ljus fortsätter att vara på ett par sekunder efter att man slutat skruva medan Bosch GRÖN stänger av sig direkt.

Trodde att jag skulle föredra Makitan här men sedan upptäckte jag att chucken skuggar centrumpunkten när man skruvar/borrar på ett avstånd närmare än 6cm!! EPIC FAIL enligt mig!

ANVÄNDNING:

- Makitan låter "behagligast" av dom tre. De båda Boscharna låter mer "metalliskt".
- Vinkeln på Bosch GRÖN gillar jag inte alls... Den lutar uppåt för mycket vilket inte känns bra och jag upplever att man trappar kraft. De andra två är likvärdiga.
- Momentomställaren fungerar lite annorlunda på Bosch GRÖN än på de andra två... Här är det tänkt att man skall se på indikatorn hur mycket kraft som används och sedan ställa momentet efter det för att spara ström. Om det verkligen sparar ström vågar jag inte svara på, men jag är inte förtjust i reglaget i alla fall.
- Bosch GRÖN saknar det traditionella växelreglaget (som man hittar på ovansidan av de andra två)... Men den har två växlar ändå - Sätter man den i "borrläge" så är det som vxl nr 2.
- Viktmässigt så känner jag ingen skillnad mellan Makitan och Bosch BLÅ (skiljer ju bara 27g). Bosch GRÖN är ju däremot en hel del lättare vilket är skönt i längden.
- En trevlig detalj på Bosch BLÅ är att man kan hålla på den yttersta delen (ringen) på chucken när man borrar/skruvar (då denna är frikopplad från chuckens moment), trevligt vid precisions jobb!

KRAFT/UTHÅLLIGHET:

- Inga överraskningar här... Makitan och Bosch BLÅ är likvärdiga medan Bosch GRÖN halkar efter en bra bit!


Varför blev då Bosch GSR 18 V-EC MIN favorit?

1. Belysningen!
2. Möjlighet att hålla i chucken vid precisionsjobb!

Jag jobbar ju med Både Makitan och Bosch BLÅ och jag gillar båda två egentligen, men skulle jag tvingas välja så blir det Bosch BLÅ av ovan nämnda små detaljer :)

Slänger med några bilder här me

Tre skruvdragare på rad: Makita DDF482, Bosch GSR 18 V-EC och Bosch PSR 18 LI-2 på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tre borrskruvdragare uppställda på trägolv: Makita DDF482 i mitten, blå Bosch GSR 18 V-EC till vänster, grön Bosch PSR 18 LI-2 till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tre skruvdragare på ett köksbord med aktiv belysning, varumärket Bosch synligt på två och Makita på en.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av Bosch borrskruvdragarens momentinställning och PowerControl-indikator med lysande grön LED.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 10 till
  • Laddar…
Gedigen recension (y)
 
Bra recension! Ser även ut som att den blå Boschen är smidigast i huvudet i denna trio.
 
Fan vad ful den gröna Boschen är i jämförelse med dom andra :D
 
  • Gilla
Pear4Life och 1 till
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Fan vad ful den gröna Boschen är i jämförelse med dom andra :D
Hunchback
 
S
Två bilder av träbearbetningsmaskiner i en verkstad, övre bilden visar en pelarborrmaskin, nedre en formatcirkelsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 13 till
  • Laddar…
En minipress för byggprojekt i blå förvaringsväska med pressverktyg och tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev en minipress av en forummedlem här (y)

Har ett gäng projekt framöver som kommer kräva en del pressning så istället för att låna på jobbet blev det införskaffa en egen! :)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Skooda skrev:
[bild]
Menförihelvete.
 
  • Gilla
hyggabus och 2 till
  • Laddar…
Jckssn skrev:
[bild]
Blev en minipress av en forummedlem här (y)

Har ett gäng projekt framöver som kommer kräva en del pressning så istället för att låna på jobbet blev det införskaffa en egen! :)
Men fy... Jag vågar knappt fråga vad du fick betala. Är den servad?
 
S
varför inte:):):) lagom:)
 
Redigerat:
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Skooda skrev:
varför inte:):):) lagom:)
Ska du har kvar din GTS 10 XC också eller? Annars kan den få flytta in hos mig 😉
 
S
iSnobben skrev:
Ska du har kvar din GTS 10 XC också eller? Annars kan den få flytta in hos mig 😉
hehehe, ett tag iallafall, tänkte försöka bygga en släde till den
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.