Jag och min man är mycket intresserade av att köpa ett hus från 1924. Det tycks vara i relativt gott skick bortsett från att det enligt besiktningen finns tecken till fukt i källaren.
Med tanke på att huset är STORT, ca 210 m2 i golvyta per våningsplan skulle en dränering förstås bli mycket dyr.
Min undran är därför om man måste dränera en källare om man inte tänker använda den? Källaren tycks enligt beskrivningen vara oinredd bortsett från ett uppreglat trägolv i ett av källarrummet som förstås tas bort direkt om vi skulle köpa huset. Vi har heller inget behov av att använda källaren eftersom huset är så stort (ca 450 m2).
Min undran är dock om fukten i källaren kan skada resten av huset?
Kan det bli sättningar eller liknande om källarväggarna är för fuktiga? Kan väggarna spricka eller liknande om det blir för mycket fukt?
Eller har fukt i källaren ingen betydelse om vi inte har några organiska material där och inte planerar att använda källaren?

S
Ida Bark skrev:
Jag och min man är mycket intresserade av att köpa ett hus från 1924. Det tycks vara i relativt gott skick bortsett från att det enligt besiktningen finns tecken till fukt i källaren.
Med tanke på att huset är STORT, ca 210 m2 i golvyta per våningsplan skulle en dränering förstås bli mycket dyr.
Min undran är därför om man måste dränera en källare om man inte tänker använda den? Källaren tycks enligt beskrivningen vara oinredd bortsett från ett uppreglat trägolv i ett av källarrummet som förstås tas bort direkt om vi skulle köpa huset. Vi har heller inget behov av att använda källaren eftersom huset är så stort (ca 450 m2).
Min undran är dock om fukten i källaren kan skada resten av huset?
Kan det bli sättningar eller liknande om källarväggarna är för fuktiga? Kan väggarna spricka eller liknande om det blir för mycket fukt?
Eller har fukt i källaren ingen betydelse om vi inte har några organiska material där och inte planerar att använda källaren?
Väldigt fuktiga väggar bidrar till ett råare klimat inne. Beroende på temperatur nere i källaren så kan även risken för frostsprängningar i grunden förekomma om grunden är mycket fuktig.

Finns det ett behov av att dränera nu och ni inte vill lägga pengarna på en dränering skulle jag säga att stå över detta hus, ska ni köpa det bör ni gå in med förutsättningen att ni ska dränera.

Källarväggarna har inga större problem med fukt, och om inte huset står med fötterna i vatten så är det inte ett problem. "Tecken på fukt" låter inte som att det står sjöar på golvet direkt. Det finns någon sorts sjuka om att nyköpta hus skall dräneras om bara för att anticimex skriver någon standardvariant om "fukt" under avsnittet om källare.

Däremot är det inte nödvändigtvis så särdeles dyrt att dränera om, det är mest återställningen som kan kosta om man har uteplatser och sådant. I förhållande till underhåll och drift av ett så stort hus så är det inte så mycket att tjafsa om.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Mitt förra hus från 1925 hade "originaldräneringen" kvar. Grannarna dränerade ... inte blev källarna torrare för det! Jag håller med om terms inlägg. Under de nästan 25 år jag hade huset tog jag in ett antal experter som tyckte till. Men det var de "gamla rävarna" som avrådde mig från dränering.

Står det inte sjöar på golvet är det nog ingen fara. Jag lät hela källaren klinkas; bytte golvbrunnar; såg till att det var god ventilation och putsade väggarna och målade med kalkfärg (duttade då och då med 5/6 års mellanrum). Inga textilier på golven. Hade oljeeldning vilket var ett plus då spillvärmen var god för källarklimatet. Fyllde inte källaren med massa grejor. Där fanns tvättmaskin, torktumlare, mangel, frysbox och dusch. Fräsch fin källare. Idag vill man gärna göra om utrymmet till bostadsändamål - vilket inte var avsikten från början. Så i ditt fall skulle jag inte låta källaren vara negativt avgörande.

• Gilla
Ida Bark
  • Laddar…
Man _behöver_ sällan dränera men en avfuktare i källaren är en bra idé. Den håller torrt och värmer upp också.

• Gilla
basseman
  • Laddar…
Jag skulle nog vilja påstå att det är normalt att det är fuktigt och rått i källare i så gamla hus. Det har det säkert alltid varit. Så det är inget jag hade oroat mig för, eller rättare sagt, det är inget jag oroar mig för i vår källare. Vårt hus är 100+ år gammalt. Man får ha uppsikt och koll bara. Lite uppvärmning eller en avfuktare kan vara en ide om man vill ha lite bättre klimat i källaren. Sedan också se till att takavvattning osv leds bort och inte bara landar på backen eller i marken nära huset.

• Gilla
Ida Bark
  • Laddar…
Tricket är väl att inte regla in fukten med invändig isolering. Dvs motstå den frestelsen. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.