Ramnemark skrev:
Vet du om det är möjligt att köra fler än en RGB list per puck.
Tänkte på att ledlister ska seriekopplas, men hur blir det med rgb?
Planen är att köra 3st 1m bitar från samma puck
Hej,

Ja du, bra fråga. Tror inte det är några "tekniska" problem, pucken matar ju likspänning på de olika kretsarna RGBW och -. Det är nog snarare en el-fråga, seriell- kontra parallellkoppling. På en längre list så märker man spänningsfallet (V) genom att det lyser aningen svagare längst bort från pucken/matningen (trafon). Vid parallell och så korta slingor som 1 meter borde det fungera om trafon kan leverera rätt A (ström).
Nu är jag ingen expert på elektronik och kommer inte kunna sova inatt i väntan på att el-folket kommer att rätta mig det hårdaste. ;-)
/J
 
Jag funderar eftersom man kan köpa små skarvstycken till Hide-a-lite's Rgb list. Då borde man kunna koppla den på något sätt så alla lister sitter i serie. Jag är elektriker själv men har inte helt koll på just RGB
 
Ramnemark skrev:
Är det någon som vet om en Fibaro FGS-212 kan bryta en 12/24V spänning? När man kollar på manualen så byglar man själv mellan L och IN vilket borde tillåta att man kör L och N in för puckens matning, men kör 12V genom IN och Q? Sitter i tankarna på att automatisera vädring i uterummet när det börjar koka :)
Hej igen,

Läste manualen på senaste versionen. Det framgår inte mer än på bilden. I de tidigare manualerna (211-versionen) har det funnits med en bild på extern trafo. Jag tolkar det som att det fortfarande är möjligt. På plint IN och Q.

I FAQ finns att läsa för 212:
4. What voltage can be controlled by modules output?
It can be any voltage up to 240V AC.

Medans spec för pucken är 110 v - 240 v. Dvs ej samma som IN och Q (any kan vara 12V).

MEN jmf manualerna noga. På den nya står endast 110v-240v som operating i den gamla manualen (och pucken) står det flera alternativ. Dessutom heter den "nya 212"
http://manuals.fibaro.com/content/manuals/en/FGS-212/FGS-212-EN-A-v1.01.pdf
http://manuals.fibaro.com/content/manuals/en/FGS-211/FGS-211-EN-A-v1.03.pdf

/J
 
Redigerat:
Ramnemark skrev:
Jag funderar eftersom man kan köpa små skarvstycken till Hide-a-lite's Rgb list. Då borde man kunna koppla den på något sätt så alla lister sitter i serie. Jag är elektriker själv men har inte helt koll på just RGB
I serie kan det ju inte vara några bekymmer, mer än spänningsfallet. Jag kör tre-fyra meter med lödad tråd mellan listerna. Listerna klipper man vid angiven markering där bleck finns.

/J
 
erikssonjorgen skrev:
Hej igen,

Läste manualen på senaste versionen. Det framgår inte mer än på bilden. I de tidigare manualerna (211-versionen) har det funnits med en bild på extern trafo. Jag tolkar det som att det fortfarande är möjligt. På plint IN och Q.

I FAQ finns att läsa för 212:
4. What voltage can be controlled by modules output?
It can be any voltage up to 240V AC.

Medans spec för pucken är 110 v - 240 v. Dvs ej samma som IN och Q (any kan vara 12V).

MEN jmf manualerna noga. På den nya står endast 110v-240v som operating i den gamla manualen (och pucken) står det flera alternativ. Dessutom heter den "nya 212"
[länk]
[länk]

/J
Jag har den nya 223 vilket har en intern bygling mellan L och In/Q. Men på 222 verkar det vara skilda. Jag har ingen sådan hemma annars hade jag kunnat summra och kolla. Tänkte köra 12v aktuatorer för att öppna fönster när det blir varmt
 
Ramnemark skrev:
Jag har den nya 223 vilket har en intern bygling mellan L och In/Q. Men på 222 verkar det vara skilda. Jag har ingen sådan hemma annars hade jag kunnat summra och kolla. Tänkte köra 12v aktuatorer för att öppna fönster när det blir varmt
Hej,
Nu har du tappat mig. Har du 212 som du först skrev, eller 223? När du skriver 222, tänker du då på Fibaro Roller Shutter? Kärt barn har många namn :)
/J
 
erikssonjorgen skrev:
Hej,
Nu har du tappat mig. Har du 212 som du först skrev, eller 223? När du skriver 222, tänker du då på Fibaro Roller Shutter? Kärt barn har många namn :)
/J
Jag menar precis vad jag skriver. Fgs-222 är 2x1,5kw, samma som FGS-223 men utan z-wave plus och effektmätning. FGS-212 är 1x2,5kw (213 är uppgraderingen) Jag vet inte om aktuatorn behöver två kanaler, en för att öppna och en för att stänga. Därav pratar jag om fgs-222 :). Jag har inte köpt något till det här än utan sitter och planerar :)

P.s Roller shutter 2 heter FGR-222 och har en intern bygling, dvs endast 230v :)

All info är från Fibaros Manualer, men man vill ju gärna vara säker innan man köper en massa prylar till det :)

Manualen till 211 visar ju en trafo, men på 212 är det en ritad bygling, på 213 är den intern
 
Redigerat:
Aeon Labs - Z-Stick (Gen 5)

Det blir enheter kvar på stickan när t.ex. en multisensor slutar fungera och den inte går att exkludera på normalt sätt.

Någon här som funnit ut hur man kan få bort dem från stickan. Hjälper inte att ta bort dem i Domoticz. På stickan är de kvar ändå.

Tacksam för tipps hur man kan städa stickan utan att börja om från början.
//Henry
 
är det någon som vet om det är möjligt (hur?) att använda väderdata från nätet för att styra scener i en Vera plus? Jag har precis börjat min hemautomationskarriär så jag har ingen väderstation eller tempsensor än och vill gärna kunna styra tex tiden på motorvärmaren beroende på om det är 0 eller -30 grader ute.
 
HenFre skrev:
Aeon Labs - Z-Stick (Gen 5)

Det blir enheter kvar på stickan när t.ex. en multisensor slutar fungera och den inte går att exkludera på normalt sätt.
Tacksam för tipps hur man kan städa stickan utan att börja om från början.
Jag har ibland använt Aeon Labs Zensys Tool:
https://aeotec.freshdesk.com/suppor...122817-remove-a-failed-node-using-zensys-tool
Verkar dock vara svårt att få bort batterdrivna Z-Waveenheter med den.

Jag har även prövat OpenZwave Control Panel där man först kan markera en batteridriven nod som död och sedan ta bort den med remove failed node.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Någon som testat dom extremt coola och snygga Z-Wave-styrda persiennerna från Art Andersen Copenhagen?

Art Andersen Copenhagen Z-Wave blinds!
Tyvärr är dom batteridrivna och måste därmed laddas upp var 6-12 månad... Riktigt snygga dock!

Undrar om man kan t ex använda en solpanel som följer med i motsvarande kit från ännu inte lanserade iBlinds:
Kickstarter projektet iBlinds (Z-Wave styrda persienner)
Dom vann Z-Wave Alliance pris 2016:
iBlinds contest winner

iBlinds skulle vara riktigt coolt, synd att dom enbart är gjorda för att "tilta" persinnerna, inte höja och sänka dom.

Hittade också dom här som t o m har en produkt för att köra gardiner!
Forest - motorisering av rullgardiner, gardiner och plisér
 
Redigerat:
CrazyFin skrev:
Jag har ibland använt Aeon Labs Zensys Tool:
[länk]
Verkar dock vara svårt att få bort batterdrivna Z-Waveenheter med den.

Jag har även prövat OpenZwave Control Panel där man först kan markera en batteridriven nod som död och sedan ta bort den med remove failed node.
Har inga problem att få bort nätdrivna enheter. Der är batteridrivna och just multisensorer.

I den version av OpenZwave Control Panel går det inte att markera en nod som död. Bara fråga om den är död.
Jag kör en version från maj 2016. Kanske dags för uppdateringar?
//Henry
 
@Power650 det fungerade inte :(
 
CrazyFin skrev:
Någon som testat dom extremt coola och snygga Z-Wave-styrda persiennerna från Art Andersen Copenhagen?

Art Andersen Copenhagen Z-Wave blinds!
Tyvärr är dom batteridrivna och måste därmed laddas upp var 6-12 månad... Riktigt snygga dock!

Undrar om man kan t ex använda en solpanel som följer med i motsvarande kit från ännu inte lanserade iBlinds:
Kickstarter projektet iBlinds (Z-Wave styrda persienner)
Dom vann Z-Wave Alliance pris 2016:
iBlinds contest winner

iBlinds skulle vara riktigt coolt, synd att dom enbart är gjorda för att "tilta" persinnerna, inte höja och sänka dom.

Hittade också dom här som t o m har en produkt för att köra gardiner!
Forest - motorisering av rullgardiner, gardiner och plisér
Det finns även ett svenskt företag, Teptron, som har lanserat en z-wavestyrd persiennmotor med solcellsladdning: http://www.teptron.com/

Själva motorn finns sedan tidigare med Bluetooth så förhoppningsvis är det inte en alltför komplicerad operation att implementera Z-wave. Jag hittar inget på deras hemsida om MoveZ men den finns på Indiegogo. Jag har beställt en, enligt bekräftelsemailet kommer de levereras i mars -17, vi får väl se om de klarar det målet.
 
zarkov skrev:
Det finns även ett svenskt företag, Teptron, som har lanserat en z-wavestyrd persiennmotor med solcellsladdning: [länk]
Ja jäklar! Dom där hade jag totalt glömt bort! :blushing::wow:
Tackar för att du påminde mig om dom!

Blir att lägga en beställning för mig också på Indiegogo-sidan för en Z-Wave-version och hoppas att dom klarar målet med leverans i mars 2017.

EDIT: oh noooo... dom har fått in tillräcklig funding redan för 2 månader sedan så jag får snällt ställa mig i kön och vänta på tills produkten är lanserad. :(
Men å andra sidan riktigt kul att det gick så fort för dom att få finansieringen avklarad. (y)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.