Jag kör också Chromecast audio som jag kopplat till en gammal onkyo hemmabio som nog låg i 10000kr-klassen när den kom någon gång kring 2002, men som jag prutade ner till en femhundring för 2 år sen. Funkar bra för musik och webbradio.
 
-RB- skrev:
Drar ni igång TV:n för att lyssna på musik?
Nej, bara AppleTV enheten ( och marantzförstärkaren med mina kära HKTS60 högtalare).
 
Min resa har gått så här:

Stereo kopplad till PC för att spela upp ljud.

Bluetooth högtalare i flera former, dusch, stora som små
Senast blev det en 4000kr Marshall högtalare. Blåtanden var inte särskilt bra, gick jag iväg på dass så krånglade musiken enormt av förklarliga skäl och man måste byta uppspelningsenhet eller ha en dedikerad..

Skaffade då en Chromecast Audio och den fungerade väl sådär. På slutet så funkar den kattpiss (senaste 6 månaderna) Den är helt otillförlitlig och klarar inte att spela upp lokal musik man har lagrad.

Blev en Sonos Play 1 för inte så länge sedan och jag är frälst. Allt bara _FUNKAR_ inga problem, frun har det extremt mycket lättare. Funkar bra o lyssna på radio även, jag har sett över om man skall överge Spotify för andra musiktjänster så som Apple music eller Google music, deezer osv men tror jag stannar på Spotify ett tag till nu iaf.

Sedan så har spotify och plex samarbete så kan jag spela upp all lokalmusik från Plex-servern även.
Mycket smidigt! Värt varenda krona tycker jag!
 
  • Gilla
peddapedal
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Är det fortfarande bara Sonos som kan köra flera Spotify-strömmar på ett konto?
Svar ja
 
Det är möjligt att en stor familj i ett stort hus kan ha nytta av Sonos. (Det har väl börjat dyka upp andra som nästan kan konkurrera.)
Har man en NAS och använder wifi, vilket de flesta gör, så kan ju lösningen vara smidig om flera ska lyssna samtidigt.

Personligen tar jag med mig min lilla välljudande Bose Soundlink Mini som jag ursprungligen köpte eftersom den tar oerhört liten plats i väskan, ja, den går även ner i en rymlig innerficka, och låter sanslöst bra, inte bara för sin storlek. (Nu har det börjat dyka upp flera kunniga konkurrenter i samma storlek och även klarar WiFi.)
Nackdelen är att den endast använder Bluetooth, men smartphonen har jag ändå med mig.

Varför en del säljer sina Sonos-prylar kan ju bero på att det är en trendpryl som man kanske ändå inte hade råd med - eller inte ens använder.
Jämför med glassmaskiner och bakmaskiner som står och häckar längst inne i ett skåp och inte är lönt att försöka sälja.
Jag vet de som inte ens utnyttjar sin 5.1-anläggning.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
På min arbetsplats har vi kört med Sonos i något år men de har fått körförbud för att de "spökar" för mycket i nätverket. Det är ingen annan som haft problem med detta? Ljudet är väl inte sämre eller bättre än något annat. Men ändå tycker jag man kan få bättre lösningar för samma peng där du inte är beroende av 220V eller nätverk.
 
Hej,
Har använt Sonos i flera år och vill bara ha fler!
Skälet till att folk säljer kan ju vara att dom vill byta upp sig till en ny eller större Sonosmodell 😀

Sonos har fått härja rätt fritt under flera år men flera av de etablerade "musikpryls-tillverkarna" har upptäckt att multroom säljer så nu finns det mer att välja på. Alla har väl sina styrkor/svagheter.

Hittade en test, finns flera:
http://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/grupptest_multiroom-hogtalare/sonos-play5play3
 
Nu tror jag iofs inte att "folk säljer sina Sonos" i bemärkelsen att plötsligt gör merparten Sonos-användare av sig med sina prylar!
Sonos har funnits på marknaden länge och att folk säljer prylar är väl ganska naturligt! Söker man på Volvo på Blocket så hittar man väldigt många som säljer sin Volvo, det betyder inte mer än att vissa byter bil!
Sedan är det ganska många som säljer t.ex. Sonos Bridge, vilket ofta är en grej som följer med vissa paket men inte alltid behövs.

Sonos är superbra tycker jag, andra tycker om annat. :)
 
Johan Gunverth skrev:
1.0-ljud är det nya svarta.
Amen.

Jag har visserligen en Marshall Stanmore som ambulerar mellan snickeriet, verkstaden, ungarnas koja och uteplatsen. Den gör väl sitt jobb helt okej (alltså att ersätta en transistorradio), men så värst glad blir man inte.

Min flickvän hatar allt som låter, så någon musik blir det inte i kök eller vardagsrum (eller något annat rum hon befinner sig i), däremot spelar jag jämt musik på "min" våning där jag har kontor och mancave. En gammal NAD-reciever från tidigt 90-tal med fyra lika gamla (renoverade) Cerwin Vega-högtalare i två rum sköter den biten. Cd:n används nästan aldrig, vinylsvarven används mellan varven men mest kör jag Apple Airport Express och streamar från min MacBook Pro eller iPhone.
Man ska veta att allt streamat ljud är klart undermåligt en cd i kvalitet så det är ett stort handikapp redan från början, men eftersom mina Cerwin Vega absolut inte är några välljudshögtalare så döljer de streamingens brister genom att helt enkelt sänka nivån lite till. :)

I cigarrummet är det ett billigt 2.1-system med inbyggd förstärkare, sånt man handlar till datorn. Kompletterade med en Argon blåtandsmottagare och det funkade tills jag tröttnade på att satellithögtalarna i vit plast såg så jäkliga ut mot de nakna timmerväggarna. Konverterade ett par riktigt gamla småhögtalare från någon bygdegård med nya 6,5-tums kvalitetskoaxialer, och det blev så jäkla bra att nu måste jag bygga en ny baslåda som motsvarar satelliterna.

I fyra av familjens fem bilar streamar vi musik via blåtand, en av dem (den äldsta från 1968) har även Apple Car Play.

Så, inte ett ord om trådens egentliga ämne, mer än en förklaring till varför jag inte känner något behov av Sonos själv.
 
Jag var på HiFi-klubben och provlyssnade en sonos play:5 och en sonos connect:amp kopplat till ett par Dali Zensor 1-högtalare. Efter det var valet enkelt: Ingen Sonos. Play:5 lät riktigt tråkigt och burkigt jämför med Zensor 1-högtalarna och jag hade inte lust att betala fem papp för en enkel förstärkare.
 
Dyrt men bra!
Bra WAF.
Tror att försäljningarna beror på att folk har förköpt sig.... själv har jag 2xplay5, 4xplay1, playbar och en sub :)
 
SONOS är idag värdens största tillverkare av högtalare. (Enlig Hifi Klubben). Att tro att det finns begagnade på blocket för att folk generellt är missnöjda är lite som att Volvo V70 eller Passat är en dålig bil för att det är dessa modeller som det finns flest av begagnade. En annan aspekt är att SONOS har ett andrahands värde. Det är en mycket snäv skara av HIFI prylar som har ett värde efter ett år. Begagnade SONOS är så dyra att det är ju ingen mening att köpa dessa. Bättre att lägga någon 100 lapp till och få garanti. Jag är intresserade av AMP och har haft en Blocket bevakning i 2 år. Antingen kostar de 300 kr under nypris eller så försvinner dom på 20 minuter så efterfrågan finns.
 
Jag har svårt att se vitsen med Sonos. Alla jag känner som har Sonos lyssnar på mono. De har inte råd med två högtalare i varje rum så det får bli en i varje.

Själv så kör jag 3 st Chromecast Audio i multiroom-synk inkopplade på diverse högtalare och förstärkare i olika rum. Man kan gruppera ihop flera Chromecast Audio till olika grupper. Sen castar man till den grupp man vill eller till en enskild Chromecast Audio. Fungerar mycket bra med Spotify. Jag kör dock inget lokalt material. 390 spänn per rum typ. Högtalarna fanns sen innan. Jag njuter av STEREO :)
 
Får ni chromecast att funka trasselfritt? Har inte Sonos eller Apples prylar då jag har tyckt de är för dyra, dock har jag förstått att de är mera trasselfria när man "bara" gör det som förväntas, medans google envisas att försöka vara flexibla men istället strular det.

Jag har tyvärr aldrig förstått om mina problem ligger i nätverket, chromecastenheterna eller telefon/surfplattor, felhanteringen kunde vara mera tydlig tycker jag. Fler automatiska "retry" försök när man vill göra nåt... För mig funkar det, men resten av familjen ger upp om det inte funkar direkt.

Kanske ska köpa en Sonos och prova... ;)
 
Hemma hos mig fungerar Chromecast felfritt. Aldrig några problem.

Hur ser det ut på WiFi fronten? Kan du ladda hem WiFi Analyzer och lägga in en skärmdump? (Finns ej för IOS. Apple har låst nödvändiga funktioner)

Oftast har grannen (eller du själv?)felkonfigurerat WiFi och det kan generera massor av störningar och omsändingar som i sin tur genererar omsändningar.......

WiFi ska vara konfigurerat att använda kanal 1,6 eller 11. Inget annat. Annars stör de varandra. De får gärna ligga på samma kanal (1,6,11) men inte på kanaler däremellan.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.