1.0-ljud är det nya svarta.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
1.0-ljud är det nya svarta.
Om det är Sonos du tänker på så kör vi 2.1-ljud via Sonos.
 
Troligtvis säljer de för att sedan köpa Bluesound. :D
 
Vi har en Sonos-enhet på ett av gymmen för att styra musiken till kunderna. Installationen var inte smärtfri då enheten vägrade acceptera att den skulle köras med kabel. Spelade ingen roll hur man gjorde så insisterade den på trådlöst. Kontaktade Hifi-klubben som konstaterade att "ibland blir det så" och man fick hålla inne den magiska resetknappen och nolla den.
Den funkar som den ska men känns bara dyr och onödig. Resten av anläggningarna har jag skrivit ett Bash-script som spelar upp musiken via befintliga kundterminaler. Lättare att styra via SSH istället för Sonos egna programvara som måste uppgraderas lite nu och då "för att fortsätta att funka" som Sonos uttrycker det.

Hemma skulle jag inte välja Sonos. Framförallt inte då man numera köper receivrar som kopplas till nätverket och spelar upp vad man nu vill. Spotify Connect finns i många enheter och styrs från telefonen. Jag känner inte riktigt för det här med att ha en ljudanläggning i varje rum och spela upp olika saker överallt bara för att det går. Jag må gilla musik, men inte så mycket att jag behöver höra Maidens senaste alster när jag går på dass. :p
 
Jag kör Sonos i alla rum och älskar det! Användarvänligt och bra ljud! Finns säkert saker med bättre ljud men Sonos blev mitt val! Spotify Connect hade inte kommit då jag började med Sonos men jag känner ingen stor önskan att byta nu heller! Ska skaffa min andra Connect Amp till högtalarna på baksidan. Den är lite dyr men det funkar 24/7 och det gillar jag!
 
Har kört sonos systemet hemma nu i snart tja, i 6-7 års tid eller vad det är, jag kommer faktiskt inte ihåg... Tiden går fort! :)
Jag har inte tänkt byta iaf! väldigt smidigt, men fick göra rent kontakterna på min cr-100 för något år sedan så den kunde ta emot laddning av batteriet igen. Jag har 3 B&W i taket, och allt funkar perfekt!
sedan funkar ju mobil appen eller datorn lika bra.
Hittar man något sådant begagnat, så är det bara att slå till tycker jag! :)
 
Vi har kört Sonos i ca 5 år nu, först i lägenheten, sen i huset. Det är den teknikpryl som har fungerar i särklass bäst, utan massa tekniska handpåläggningar. Hela familjen tycker det. Jag är verkligen förvånad när jag läser att folk har problem med systemet och att det är krångligt. Alla delar fungerar perfekt. Dock håller jag med om att priset är väl högt.

Varför det säljs så mycket begagnat Sonos är för att andrahandsvärdet är skyhögt. Man säljer gärna saker när man vet att man kan få tillbaka nästan ursprungliga priset. Prylarna blir aldrig billiga. Inga reor, inga black fridays eller liknande.
 
  • Gilla
peddapedal
  • Laddar…
Är det fortfarande bara Sonos som kan köra flera Spotify-strömmar på ett konto?
 
Själv har vi en Bose SoundTouch 20 i köket, och den funkar som radio med underbart ljud. går på vårt wifi. bara att starta med en medföljande fjärrkontroll eller gå in på en app i dator eller telefon. På sommaren så ställer jag den på altanen och ljudet strömmar fritt klara både spotify och radiokanaler på nätet. kan även spela upp från NAS. Klart mer prisvärd än Sonos, och "lite bättre ljud" tycker jag. :)
 
A
Jag kör heos funkar kanon riktigt använder vänligt!
 
-RB- skrev:
Om det är Sonos du tänker på så kör vi 2.1-ljud via Sonos.
Jag tänker på monoljud utan sub-bas. 😎
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Även jag är en fan av Sonos.
Men inte urskiljningslöst, för det beror lite på användningsområdet, då Sonos är svindyra i onödan.

Vi har en Sonos Play:1 i vardagsrummet.
Den har fantastiskt bra ljud för att vara en högtalare i den prisklassen.
Designen och kvaliteten är IMHO riktigt bra.
Installationen var det bästa och lättaste jag varit med om: Installera appen och skriv in WiFi-lösenordet, och sen funkade det omedelbart!

Och nu till min poäng:
Vi använder Play:1 som extra-musik i de rum där vi inte har en riktig stereoanläggning. Enheten är så liten, portabel och lättplacerad (ljudmässigt) att vi ofta flyttar den med oss för att få tillgång till musik i bra kvalitet där vi befinner oss just nu (sovrummet, badrummet, köket, uteplatsen m.m.). Den ersätter dock inte en riktig stereo, men den kompletterar huset och vår livsstil på ett utomordentligt sätt.

Det finns dock alternativ.
Denon Heos 1 är motsvarande, fast mycket, mycket billigare.
Ljudet är dock inte av samma kvalitet, och funktionaliteten är bättre i Sonos (stöd för fler uppspelningskällor). Till Heos kan man dock köpa ett batteri så den blir helt trådlös. Annars är de väldigt lika.
 
  • Gilla
peddapedal
  • Laddar…
Adamski74 skrev:
?.. Man säljer gärna saker när man vet att man kan få tillbaka nästan ursprungliga priset. ...
Man säljer prylarna för att man inte behöver dem mer. De har ett högt andrahandsvärde för att de är likvärdiga nya produkter i skick och funktion.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Har testat flera bluetooth högtalare bl.a. Bose men inget kommer i närheten av min gamla stereo, dock så är högtalarna tungdrivna och min dyra 7.1 förstärkare orkar inte med dom riktigt.. av en slump upptäckte jag google Chromecast audio och slog till på en sån för att testa med mitt gamla original slutsteg och förförstärkare, och kan bara säga en sak vilken bra pryl. Kanon ljud via wi-fi och det går att köra från Spotify orginal appen om man har premium.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.