Är det någon som vet?

Varje gång jag tvingas ta bort en Z-Wave enhet från stickan och inkludera den igen så lämnas en lucka i nummerserien tom. Det innebär att platsen inte återanvänds. Vad händer när man kommit upp i 256 (ff).

Måste hela stickan återställas då eller börjar den då utnyttja lediga platser?
//Henry
 
HenFre skrev:
Är det någon här som använder denna dimmer till Domoticz?

Har just installerat en. Den fungerar perfekt manuellt och inkluderades korrekt, som det ser ut. Men den svarar inte på Av/På och dimning.

Några tips?
//Henry
Har två av samma modell, fungerar utmärkt, både manuellt och automatiskt via z-wave.

Enda tipset är väl att antingen kolla inställningarna eller pröva att ta bort och lägga till igen.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
frippes skrev:
Har två av samma modell, fungerar utmärkt, både manuellt och automatiskt via z-wave.

Enda tipset är väl att antingen kolla inställningarna eller pröva att ta bort och lägga till igen.
Har gått igång här med efter ominstallation. Missade att lampan ska vara tänd vid exkludering.
//Henry
 
Redigerat:
HenFre skrev:
Är det någon som vet?

Varje gång jag tvingas ta bort en Z-Wave enhet från stickan och inkludera den igen så lämnas en lucka i nummerserien tom. Det innebär att platsen inte återanvänds. Vad händer när man kommit upp i 256 (ff).

Måste hela stickan återställas då eller börjar den då utnyttja lediga platser?
//Henry

Har fått svar i gruppen "Z-wave in da haus - Hemautomation".
//Henry
 
Det blir enheter kvar på stickan när t.ex. en multisensor slutar fungera och den inte går att exkludera på normalt sätt.

Någon här som funnit ut hur man kan få bort dem från stickan. Hjälper inte att ta bort dem i Domoticz. På stickan är de kvar ändå.
//Henry
 
Har också blivit med Domoticz.
Så nu blir det leka av :p
 
HenFre skrev:
Det blir enheter kvar på stickan när t.ex. en multisensor slutar fungera och den inte går att exkludera på normalt sätt.

Någon här som funnit ut hur man kan få bort dem från stickan. Hjälper inte att ta bort dem i Domoticz. På stickan är de kvar ändå.
//Henry
Aeon har ett testverktyg, IMA Tool, som kommunicerar direkt med stickan: http://aeotec.com/z-wave-usb-stick/1358-z-wave-drivers.html

Har inte testat det själv, men det finns i varje fall en knapp som heter "remove node" i verktyget. Har du tur gör den "hard removal", har du otur sätter den stickan i "exclude mode". Kan kanske vara värt att undersöka?

En "lånad" bild på IMA:s UI:

Skärmdump av Aeon Labs IMA verktygsgränssnitt med olika noder och en "Remove Node" knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
bygga_bo skrev:
Aeon har ett testverktyg, IMA Tool, som kommunicerar direkt med stickan: [länk]

Har inte testat det själv, men det finns i varje fall en knapp som heter "remove node" i verktyget. Har du tur gör den "hard removal", har du otur sätter den stickan i "exclude mode". Kan kanske vara värt att undersöka?

En "lånad" bild på IMA:s UI:

[bild]
Ja, den länkade sidan har jag sett men det är extremt dåligt dokumenterat, åtminstone för mitt huvud. Var fick du tag på bifogad bild?
//Henry
 
Jag har några såna. De fungerar bra för mig.
 
matsv skrev:
Jag har några såna. De fungerar bra för mig.
Dimmer2
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
bygga_bo skrev:
Detta kan kanske vara något? [länk]
Tack för tipset! Men den löser inte problemet. Den tar bara bort "failed nodes". Innehåller ingen metod att markera en "sleeping node" som " failed" enligt beskrivningen. Lite konstigt att man inte tillhandahåller ett verktyg med vilket man kan ta bort valfri nod oavsett status.
//Henry
 
matsv skrev:
Dimmer2
Mina går bra nu också. Missade att den kalibrerar i 30 s efter en exkludering. Väntar man dessa före ikludering blir det mycket bättre :)
//Henry
 
Hej. Har gått från en Vera Edge till Domoticz och kört fast på en grej som jag trodde skulle vara enkel.
Jag styr några lampor på/av vi lux värde eller en dummy switch som är på/av vid mörk/ljust. Sen vill jag lägga till en styrning på vilken tid det är. Jag vill att mellan 08:10 tills det blir mörkat ska lampan vara släkt, mellan 23:00 till 07:00 ska lampan vara släkt. Försöker få till det i Blockly men kommer inte i mål.

//Skepparn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.