Målade tak och taklist andra varvet igår, blev bra.

Hittade Black Friday-rabatt på dyrtapeten jag var ute efter idag. Fortfarande dyr, men 4600 är bättre än 5800 ;)

Elegant tapet med repetitivt mönster i ljusgröna och beige nyanser som diskuterats i forumtråden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
varmkorv och 3 till
  • Laddar…
Börjat spackla för att kunna remsa alla hemskheter som uppenbarade sig när jag rev tapeten i hallen. Vem lämnar springor mellan skivorna på 5 mm, där de dessutom skekar i höjdled? Än en gång är det inte "bara att" när vi påbörjar ett nytt rum, utan som vanligt tillkommer det massor med merjobb på underarbetet som stjäl tid och energi. Jag älskar vårt gamla hus, men inte alla fusklösningar som gjorts genom åren.

Jag har för övrigt upptäckt anledningen till varför nästan alla rum var tapetserade med strukturtapet - den döljer det undermåliga underarbetet 😩
 
Äntligen fått upp gardinerna. Såna här småjobb är alltid trevliga med rätt 'instrument'. Jag skruvar, hon stryker. Och nu ska jag njuta av Ben&Jerrys, julmust, TV och att se hon som inte ville skruva stå och stryka allt som ska upp :D

Verktygslåda med skruvar och borrskruvdragare på fönsterbräda i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen upphängda gardiner vid ett fönster med tända ljus på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Satt upp listerna runt fönstret i badrummet. Nu är det bara lite fogning kvar innan det är 100% färdigt :)


Badrum med nyuppsatta fönsterlister, stegstege framför, kaklade väggar och en synlig badrumsmöbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Inte riktigt idag men väl igår.

Bilmaskin hyrd. TE1500 hos Ramirent. Nästan 500:- men det var den värd, för plattan i utbyggnaden som göts -78 är hård och tjock, det har jag bekräftat sen förut. Och ska man någon gång hyra prylar så gör det ordentligt! Jag skulle inte vilja göra detta med en MEEC-maskin från Jula.

Brunnsbyte står på agendan. Ut med det gamla och in med det nya. Dom gamla varianterna är den vanliga sorten som torkar ur och luktar hiskeligt illa. Dessa har jag stått ut med i snart sju år.

MEN nu är det det rostfria brunnar med rostfria NOOD-lås och 2 tons rostfria körbara silar. Bättre kan det inte bli! (y)

Ja, man kunde ha köpt allt i plast och sparat "X" antal kronor. Men det hade inte blivit lika bra. Är man rörmokare till yrket så förväntar jag mig en högre nivå av mig själv också!

Inköpslistan ser ut som följande:
Purus SIGUN 75 R - RSK: 7118085
Purus NOOD-LÅS rostfri - RSK: 7138433
Purus SRB 150 Sil - RSK: 7138341
Fernco Rak 78-88x60-76 - RSK: 3109506
+ Lite 75mm wafix-delar och rör för att få till rätt höjder på brunnarna.

På dom sista bilderna är det bara gjutet med grovbetong. Tanken är att få till det snyggt med något finare bruk snart.

Den stora frågan är ju bara: Varför har jag inte utfört detta arbetet tidigare för?! Luktfria vattenlås borde vara en mänsklig rättighet! :wow: (I-landsproblem 2.0)

En bilmaskin TE1500 vid sidan av ett brunnslock på en betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rostfritt avloppsrör och silar intill en gammal, korroderad avloppsbrunn under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal, utgrävd avloppsbrunn omgiven av betong och byggavfall som ska bytas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad avloppsbrunn med rostfri sarg och rör, omgiven av grovt makadam och betongrest, i en pågående renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installationsvy av ny rostfri Purus-brunn under installation i betonggolv med omringande grovbetong och expansionskula.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad rostfri golvbrunn i färsk grovbetong med vattenpass bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad rostfri brunn omgiven av färsk grovbetong i en byggnadsutbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
S
Dagen ägnas åt att städa och flytta saker i garaget, skapa plats för nya maskiner
 
Mikael_L
krilleman_215 skrev:
Inte riktigt idag men väl igår.
...
Var de gamla gjutjärnsrören i bra skick? Du bilade inte upp rören ser jag.

På bilden ser det åtminstone ut att vara bra med gods kvar.
 
Krilleman: är det lekakulor eller vad fyllde du upp med? :)

Man är ju sugen på att göra en insats. Illalukt är inte jätteroligt..
 
Polly bilar @chrissofsweden :D

Nä då, lecakulor är vanligt att använda som utfyllnad.

Ser bra ut krilleman (y)
Det enda jag skulle gjort annorlunda är att jag hade glättat grovbetongen för att få färdigt resultat direkt.

Sen att jag har utrustning för att borra ur brunnen är en annan femma.. :p
 
Krilleman
Jarlingar skrev:
Polly bilar @chrissofsweden :D

Nä då, lecakulor är vanligt att använda som utfyllnad.

Ser bra ut krilleman (y)
Det enda jag skulle gjort annorlunda är att jag hade glättat grovbetongen för att få färdigt resultat direkt.

Sen att jag har utrustning för att borra ur brunnen är en annan femma.. :p
Jag har provat detta förfarandet förut när avloppet byttes under plattan men jag upplever att det är svårt att få till det bra när golvet runtomkring inte är slätt. Det blir oerhört lätt "ribbor" i glättningen.

Som du märker är min betong-kunskap sviktande! :wow:
 
Nybyggd tröskel som täcker en glipa mellan två olika typer av trägolv vid en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggt mig en ny tröskel, kan inte förstå hur någon kan lämna en glipa på 7mm när man lägger nytt golv. Fick även testfräst för nätverkskabel i sockellisten, verkar som det kommer funka.
 
Krilleman
Mikael_L skrev:
Var de gamla gjutjärnsrören i bra skick? Du bilade inte upp rören ser jag.

På bilden ser det åtminstone ut att vara bra med gods kvar.
Jodå, dom var riktigt fina. Anledningen att jag inte bytte hela sträckan är att det går inte just nu.

På min fina CAD-ritning ser du varför. Till vänster om det blåa strecket är huset påbyggt -71. Till höger om det blåa strecket är originalhuset från -58.

Brunnen i det vänstra garaget vet jag inte var den är ansluten, om den ens är det. Ev stenkista eller så mynnar den kanske ut i något dike. Det luktar inte vanligt avlopp i denna när den torkade ur! Annorlunda doft. Men ej behaglig.

Till brunnen i det högra garaget så är den grönmarkerade ledningen under utrymmet för ackumulatortankarna i gjutjärn. Tankarna är inbyggda och lösullade samma år som vi flyttade hit. Så när vi bytte alla rosamarkerade avlopp tunnlade jag under till garaget så långt det gick och där sitter det en Fernco. Och nu då även en vid brunnen. Så den dagen tankarna åker ut så är det lätt att bara bila upp sista snutten gjutjärn och byta den med. (y)

CAD-ritning av hus med markerade rörgångar, avlopp, brunnar och byggnadsdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Chrissofsweden och 1 till
  • Laddar…
Excel
Smackat upp 3 brandvarnare i huset
 
  • Gilla
Chrissofsweden och 3 till
  • Laddar…
Remsat. Gjorde även en hövlig hälsning till nästa generation renoverare i huset, så de slipper bryta upp den hemliga luckan...

Öppen hemlig lucka i taket och meddelande "Tomt litet hål TOTAT OSPANNANDE" på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Allinug och 2 till
  • Laddar…
Jumos skrev:
Remsat. Gjorde även en hövlig hälsning till nästa generation renoverare i huset, så de slipper bryta upp den hemliga luckan...
Den där texten hade jag aldrig kunnat motstå.... ;)
 
  • Gilla
mixxno och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.