Varmhållningen av min pannan medför inga onödiga förluster då den står inomhus i ett utrymme som åndå värms upp, sen så blir inte detta värmeläckage så stort då jag endast har drygt 35 grader som max på min framledningstemperture (rökgasspjället från pannan samt övriga spjäll och luckor håller jag självklart stängda vid drift av värmepumpen.)
 
  • Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
A
lordi skrev:
Tecknen är ganska tydliga för ett tränat öga. I böjarna är det asbest. Troligen även vid avstick och avslut på isolering. Eventuellt även mellan rör och isolering (vitgrå beläggning direkt på röret)
Jag har jobbat med detta...
 
electroluxaren skrev:
Jag har jobbat med detta...
Har inte jag, trots att jag gått ett antal utbildningar i ämnet. Har dock skickat iväg åtskilliga prover, då jag är i rörbranschen.
 
magnetens skrev:
Varmhållningen av min pannan medför inga onödiga förluster då den står inomhus i ett utrymme som åndå värms upp, sen så blir inte detta värmeläckage så stort då jag endast har drygt 35 grader som max på min framledningstemperture (rökgasspjället från pannan samt övriga spjäll och luckor håller jag självklart stängda vid drift av värmepumpen.)
Så länge spjällen tätar bör det inte läcka så mycket men har du shunten fullt öppen och är det för att förvärma vv i slingor i pannan ?
 
Såg nu att jag stött på lite problem rören som går in i pannan är 32mm och hittar ingen som har koppling till 32mm
 
Är det 32 mm koppar ? Ä rdet inte vanliga svartrör 1 tum brukar vara knappt 34 mm har jag för mig.
 
Jag mätte mig fram till 32 men om det är 34 vart får man tag i kopplingar
 
Mätte lite noggrannare på rören dom är exakt 33,3mm
 
Då är det antagligen 1 tums rör eller R25 som det heter numera
 
En tanke jag har om rören är att det går från 32mm till 22mm kan det bli dålig värme eller luft i elementen för jag har gjort som så att jag tagit bort cirkulationspumpen och kopplat på 22mm till vp och 22mm från Vp in i pannan
 
Är rördragningen hyffsat kort och vp av normal storlek lär det funka med 22 mm även det kanske hade varit bättre med grövre. Men vad menar du med tagit bort cp du lär behöva en sån.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Det finns en CP i innedelen på Vp
 
Eller måste man ha 2st CP ?
 
1 cp bör räcka men det beror på hur du kopplar in den. Med 1 cp kommer radiatorerna få samma flöde som vp behöver för önskat delta är det ok räcker det med 1 cp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.