smurfen72 skrev:
Är det inte tvärtom 10 år på kompressorn och 6 år på resten. Bosch som är samma prylar har tex inte samma garanti men inte samma pris heller.
Med 2 servicetillfällen första 5 åren förlänger de till 12 år på allt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
En Thermia är nog inget dumt val.
Det beror på hur man ser det.
Thermia är ju bäst på marknaden, men service och reparationer får bara göras av thermia, och det är rätt få montörer per stad.

Med nibe och ivt kan i princip alla meka, på gott och ont
 
Fjojtmehmet skrev:
Thermia är ju bäst på marknaden...
Vad baserar du det på?
 
Ja, med statistik går det att bevisa det mesta :). Jag brukar tycka att Folksams rapporter är bra men just VP-rapporterna är jag mer tveksam till. Och det är det fler som är, http://www.svd.se/vilseledande-statistik-skrammer-husagare/om/naringsliv:debatt, även om det nu är de som blev hårt trampade på tårna.

Framtiden är ingen linjär fortsättning på historien. Om man ändå tar fasta på rapporten så är skillnaderna mellan tillverkarna små och skadefrekvensen på 10 år gamla pumpar från ett visst märke säger egentligen inget alls om hur en ny pump kommer att prestera. Utvecklingen går så fort.

Det är betydlig viktigare att hitta en bra installatör än att låta märket avgöra sålänge som man håller sig till de etablerade märkena, Thermia, IVT, NIbe etc. Och i säljkåren har alla märken både stjärnor och stolpskott enligt min erfarenhet.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Helt rätt beslut holetaker! (y)

Lycka till med ert nya hus!
 
S
mexitegel skrev:
Ja, med statistik går det att bevisa det mesta :).
Japp, det är därför statistik borde vara ett krav för all form av argumentation, framförallt politisk :)
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Fjojtmehmet skrev:
Det beror på hur man ser det.
Thermia är ju bäst på marknaden, men service och reparationer får bara göras av thermia, och det är rätt få montörer per stad.

Med nibe och ivt kan i princip alla meka, på gott och ont
Statistiken tar inte hänsyn till hur stor del av marknaden man har och Thermia är ett litet märke med få skador. Blir det fel på kyl kretsen är det inte alla som ska vara där och meka är det garanti jobb har Nibe speciella ombud som sköter rep Skulle tro att IVT är hårdare än vad tex Nibe är eftersom IVT inte säljs av vem som helst som tex Nibe gör. Vad gör man för service på en berg vp rensar filtret på kalla samt varma sidan det bör man lära sig själv sen finns inte så mycket att serva ?
 
SueCia skrev:
Japp, det är därför statistik borde vara ett krav för all form av argumentation, framförallt politisk :)
Ja, det vore ju i alla fall en början. Att det åtminstone finns ett krav på våra politiker.... :)
 
nino skrev:
Man får ju även försäkring på pumpen som gäller i bra många år och med möjlighet att förlänga.
Det är nog den viktigaste biten att säkerställa här och att den kan flyttas över till TS, vilket denne bör ta upp med säljaren och försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
fusion skrev:
Det är nog den viktigaste biten att säkerställa här och att den kan flyttas över till TS, vilket denne bör ta upp med säljaren och försäkringsbolaget.
Är nog inga problem så länge pumpen installeras som den ska av (av fackman) och står kvar i samma fastighet som den först installerades i. :)
Sen vem som äger fastigheten gissar jag är mindre viktigt, och detta efter att läst IVTs garantiregler.
 
FredrikR skrev:
Är nog inga problem så länge pumpen installeras som den ska av (av fackman) och står kvar i samma fastighet som den först installerades i. :)
Sen vem som äger fastigheten gissar jag är mindre viktigt, och detta efter att läst IVTs garantiregler.
Försäkringsbolaget skickar ut erbjudande om förlängning strax innan 6e året nått sitt slut och det brukar gå till den som tecknade försäkringen. Har denne flyttat finns det ju risk att nuvarnade ägare går miste om erbjudandet om inte säljaren är så vänlig och postar det till köparen, om säljaren ens nås av erbjudandet. Har läst om nåt fall där detta missats vid köp av hus och där värmepump gått sönder efter 6e året utan förlängd försäkring = dyr kostnad via hemförsäkring. Köparen fick aldrig något erbjudande om förlängning.

Därför är det bra att styra upp detta med Arctic direkt.
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Dom här extra försäkringarna har ju senaste åren dragit i väg i pris så jag skulle i alla fall hoppa över att teckna extra försäkring. När jag installerade min vp för ca 5-6 år sen kostade år 6-10 3000 kr och det tecknade jag men mera än så vet jag inte om jag är så sugen att betala de flesta vp går i alla fall 10 år om dom är vettigt in justerade och får jag nått större fel på min efter 10 år då blir det en helt ny vp för lite drygt 50000 kr istället.
 
  • Gilla
lbgu
  • Laddar…
Ja läser man här och folk får det att låta som en katastrof att man missar ett erbjudande om försäkring så inser man att försäkringsbolagens marknadsföring fungerar utmärkt. Alla som kan räkna lite på odds inser med lätthet att teckna en försäkring är ungefär lika lönsamt som att spela på en fotbollsmatch. Vissa vinner, men de flesta förlorar.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Just dom här försäkringarna är ju lite speciella eftersom dom ersätter endast åldersavdraget och självrisk på hemförsäkringen så det är ju fortfarande hemförsäkringen som får ta en del av smällen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.