Får man fråga vad ert kalas gick på? Vi blir inkopplade nästa år och jag räknar med runt 200 tkr för allt...
 
Krilleman
Fri som en fågel skrev:
Ett år har gått, har inte tröttnat på grannarna, tvärtom, roligt att ha folk nära sig. Stor skillnad från tiden som husägare, bodde ute på landet,närmsta grannen var 500 meter borta, jag blir lappsjuk bara jag tänker på det hela.:D
Njut av era hus, jag är glad att jag slipper möget ;)
Alla är vi ju olika! :wow:

Och det är väl bra att du känner dig bekväm med ditt val!
 
mexitegel skrev:
Får man fråga vad ert kalas gick på? Vi blir inkopplade nästa år och jag räknar med runt 200 tkr för allt...
Det gick på 149600kr, det är väl Max man kan betala i den här kommunen. (Vi har dock inget dagvatten, så totalsumman kan bli högre).
Nu hade vi sådan tur att en tidigare ägare betalt 75% av avgiften 1980. Så vi behövde bara lägga ut 25% av 149600kr, 37400kr.

Summorna 1980 var helavgift 27260kr, de betalade 16420kr.. vet inte vilken som egentligen är "dyrast"..
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Lucky bastard ;)
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Ja, men det står ordagrant "Bilder på ditt hus när det är färdigt", det tolkar jag som att hela huset ska bli färdigt och det tror jag aldrig kommer hända :) Vi har precis påbörjat att renovera det vi renoverade när vi flyttade in för knappt 10 år sen...
De har väl förändrat reglerna lite längs vägen.. tanken var inte att allt behövde vara nyrenoverat/klart när man skulle visa upp det där.. :) mer delar, men det är väl svårt att dra gränserna mellan "sociala projekttrådar", "kök/badrum" och "hemma hos"!..

(ja det var jag som föreslog kategorien.. och skamligt nog får jag heller aldrig tillfälle att posta där!) :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Målat tak och taklister i matsalen första varvet, det gick sådär pga dåligt ljus. Behöver en bättre bygglampa.

Försökt välja tapeter till matsalen, det går dåligt. Finast är Sandberg Edvin Grön, men tvekar pga dyr (960kr).
Dessvärre framstår alla alternativ som bleka kopior (Boråstapeter Jubileum Josefina och Falsterbo II Petit Fleur).
 
Limmat fast en sten i muren som lossnat och fogat 2 hål efter markisen som kommer byta ställe nu när utbyggnaden är klar.
 
Mikael_L
Fri som en fågel skrev:
Ett år har gått, har inte tröttnat på grannarna, tvärtom, roligt att ha folk nära sig. Stor skillnad från tiden som husägare, bodde ute på landet,närmsta grannen var 500 meter borta, jag blir lappsjuk bara jag tänker på det hela.:D
Njut av era hus, jag är glad att jag slipper möget ;)
Jag får också lappsjukan av att bo långt ute i skogen. Jag behöver inte ha grannar jättenära, typ frimärkstora tomter i Enskede, men jag vill åtminstone ha känslan att vara en del av civilisationen. Och dessutom ha en hygglig närhet till civilisationens faciliteter.

Eget hus är skönt på många vis (men arbetskrävande).

Detta kombinerar jag hyggligt genom att bo mitt i ett villagetto, vilket många andra aldrig skulle välja. Skönt att vi alla är olika.
Jag gläds med dig att du funnit ditt recept. (y)
 
E
Stringfellow Hawke skrev:
Spilltratt vid LLVP och sen ner i dagvattenanslutning. Kommer det frysa där så lägger jag bara ut den på gräsmattan.
Vad är det för fabrikat, var är den köpt?
 
E
Stringfellow Hawke skrev:
Inget speciellt fabrikat, jag köpte bara vita avloppsrör.

Värmekabel köpte jag här: [länk]
Jag tänkte främst på tåget.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
epw skrev:
Jag tänkte främst på tåget.
Tråget?

Finns inget, utedelen är ju ett tråg i sig med ett dräneringshål i mitten typ. Har dock inte sett en stor avfrostning än, släpper den mer vatten överallt då?
 
E
Stringfellow Hawke skrev:
Tråget?

Finns inget, utedelen är ju ett tråg i sig med ett dräneringshål i mitten typ. Har dock inte sett en stor avfrostning än, släpper den mer vatten överallt då?
Ja min llvp saknar ett specifikt avrinningshål så det kan liknas med att köra högtryckstvätt i ett durkslag när det är kallt ute.
 
Hämtat ut en LK reservdelssats, RSK 4311739 på posten, och bytt ut innerdelen på påfyllnadsventilen på fjärrvärmecentralen. Hoppas att systemet nu inte fortsätter att fyllas på. Det har läckt in knappt 10 liter vatten på 5 dagar i värmesystemet.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Fogat runt dörr och fönster. Medan det stelnar började jag med lite roligare saker, testar spottar för hall och badrum. De i bilden nedan är Designlight modellen som Müssli tipsar om i Tunna spotlights tråden. Dessa ser lagom diskreta ut och ger ett grymt ljus. Det är två spottar igång i bilden nedan, 7W, 3000k, 36 graders reflektor på.

Renoveringsrum med skyddsplast, två tända spotlights, byggverktyg och omonterade dörrkarmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.