1991 rånades 153 banker i Sverige. 2012 var det 5 bankrån. Vi glömmer fort men hanteringen av kontanter var ett stort gissel i form av att det medförde grov brottslighet tidigare.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
f91jsw skrev:
1991 rånades 153 banker i Sverige. 2012 var det 5 bankrån. Vi glömmer fort men hanteringen av kontanter var ett stort gissel i form av att det medförde grov brottslighet tidigare.
Ja, och är det någon som kommer ihåg hur de och exv. posten såg ut när det var som värst? Små luckor, "skottsäkert" glas, överhoppningsskydd upp till taket osv. Har varit i militärbunkrar som känts mera ombonade... ;)
 
Hur kan ni tro att det är p.g.a. rånrisken som bankerna vill avskaffa kontanter. Se istället hur mycket pengar bankerna tjänar vid kortköp så inser ni att rånkostnaderna är växelpengar i sammanhanget. Nu har bankerna hittat ett sätt att tjäna pengar varje gång någon går och handlar en liter mjölk. Så att bankerna vill att alla ska använda kort är självklart. Det sjuka är att våra politiker gått på det med hull och hår och fullt medvetet skapar ett samhälle som kommer att vara oerhört sårbart den dagen inte kortbetalningarna fungerar.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Det är säkert inte rånrisken som sådan, men rånrisken gör att det krävs dyra installationer, dyra transporter osv. Ovanpå det kommer kostnader för att minska risken för penningtvätt, man vill minska mängden "anonyma" betalningar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Lazzeman skrev:
Och att kortbedrägerier och andra bedrägerier i samband med kort ökar det kan man bara ignorera...
Om man loggar in på sin internetbank och inser att någon har svindlat bort pengar därifrån så är det självklart irriterande och det skapar en hel del problem men mycket värre än så är det inte. För snart 10 år sedan råkade jag ut för att en individ ville att jag skulle dela med mig av mina kontanter, ett rån helt enkelt. Jag kan ärligt säga att jag vaknar hellre upp varje morgon resten av mitt liv och inser att jag har blivit utsatt för ett kortbedrägeri än blir utsatt för ett rån igen. Korthandel förhindrar väldigt grov och för individen väldigt farlig brottslighet. Det finns knappt några nackdelar.

lbgu skrev:
Hur kan ni tro att det är p.g.a. rånrisken som bankerna vill avskaffa kontanter. Se istället hur mycket pengar bankerna tjänar vid kortköp så inser ni att rånkostnaderna är växelpengar i sammanhanget. Nu har bankerna hittat ett sätt att tjäna pengar varje gång någon går och handlar en liter mjölk. Så att bankerna vill att alla ska använda kort är självklart. Det sjuka är att våra politiker gått på det med hull och hår och fullt medvetet skapar ett samhälle som kommer att vara oerhört sårbart den dagen inte kortbetalningarna fungerar.
Det där är en myt. Det stämde visserligen på 90-talet att det var stora avgifter på kort men det förekommer knappt längre. Jag har en "halvbekant" som driver butik och de betalar ingenting i avgift när en kund betalar med kort utan varenda krona går rakt in på deras konto. Kontanter däremot är fulla av avgifter. Ska de sätta in kontanter så har de en startavgift på 28kr och därefter kostar det dem 2% av beloppet. Dessutom så har de hela tiden en rånrisk som hänger över dem eftersom de sitter på kontanter i kassan. Gissa varför de föredrar kort framför kontanter...
 
  • Gilla
Jehu och 1 till
  • Laddar…
Ni som skryter med att ni lever kontantlöst bör observera att ett sådant samhälle skapar utslagning och hopplöshet och slår ihjäl företagsamhet.

Hur skall ungdomar i någonsin lära sig sambandet mellan arbete och pengar om de inte kan klippa gräs åt någon bybo eller trava ved åt grannen eller lasta bakan vid sågen eller röja buskar ur något dike och få pengar i handen?
På det viset uppfostrar man företagsamma ungdomar lär sig tjäna pengar och lär sig pengarnas värde.

För den fattige som vill ha en annan framtid än som evig socialbidragstagare blir det också svårt.
Om man inte kan köpa litet järnskrot eller 15 omkullblåsta granar eller en begagnad elmotor kontant av privatpersoner och göra någonting av det så blir det mycket svårare för en fattig att bli någonting annat än evig bidragstagare.

Konstigt nog har jag märkt att det ofta är samma personer som påstår att alla bidragstagare som är lata snyltare och argumenterar för att skapa dylika passiverande förbud och hinder.
 
Min trettonårige son klipper gräs, skottar snö, dammsuger och hjälper till med allsköns sysslor och pengarna går in på hans konto via swish. Han har koll på värdet av en arbetad timma, det kan jag lova! Det är inte pengar i handen som är det viktiga att förstå, utan köpkraften.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Janus82 skrev:
Det där är en myt. Det stämde visserligen på 90-talet att det var stora avgifter på kort men det förekommer knappt längre.
Och hur gör dessa kortföretag sina stora vinster då? Knappast kortavgiften. En del har ju bonusar där du får kanske 0,5% på det du handlar med kortet, så då kan man nog vara säker på att bolaget tar mer än den summan för transaktionen. Sen skiljer givetvis kostnaden mellan betalkort och kreditkort.
 
Fortissima skrev:
Min trettonårige son klipper gräs, skottar snö, dammsuger och hjälper till med allsköns sysslor och pengarna går in på hans konto via swish. Han har koll på värdet av en arbetad timma, det kan jag lova! Det är inte pengar i handen som är det viktiga att förstå, utan köpkraften.
Ja men så fort det är utanför familjen måste man betala kontant för myndigheternas skull.
 
Janus82 skrev:
...
Det där är en myt. Det stämde visserligen på 90-talet att det var stora avgifter på kort men det förekommer knappt längre. Jag har en "halvbekant" som driver butik och de betalar ingenting i avgift när en kund betalar med kort utan varenda krona går rakt in på deras konto...
Nedanstående artikel är visserligen två år gammal, men...

http://cornucopia.cornubot.se/2014/11/vad-tar-bankerna-for-kortavgifter-av.html

Ingen tror väl att bankerna jobbar gratis?
Idealister får vi nog leta efter på annat håll.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
I alla fall i Finland är det dyrt för ett företag att ta emot kortbetalning.
100% av betalningen går direkt till företaget men de måste betala en avgift varje månad för att få ha kortmaskinen och så skall kortmaskinen köpas.
 
D
Thomas_Blekinge skrev:
Blekingetrafiken har slutat ta emot kontanter i bussarna för ett tag sedan. När jag frågade en representant om det förekommit rån mot bussförare så kunde han inte svara. Ren hysteri. Blekinge försöker vara ett turistlän men det funkar inte för en vanlig turist att köpa en enkel j-dra bussbiljet! Hur ska en genomsnittlig fransman vid en busshållplats begripa hur han kan få åka med?
I Göteborg kan man inte köpa biljett av föraren. Går köpa sms biljett och spårvagnarna har biljett automat.
Har inte hört om buss eller spårvagns rån. Men en tanke kan vara att minska förseningar med att hänvisa köp av biljet till sms eller automat. Om jag inte mins fel så tar även automaterna kontanter på spårvagnen.


Sedan att det skulle göra att ungdomar inte kan starta eget om inte finns kontanter känns som skit snack. Tekniken har ju kommit lång som redan nämnts Swich.

Kan vända på frågan hur har vi med alla skate smitare när det handlas med bara kontanter. Var ju en korvkiosk som deklarerade försäljning på ett par tiotusen men när det ändrades med kassahanteringen så ändrades helt plötsligt den deklarerade försäljningen till miljonen.
 
Finns inga biljettautomater öht i hela Göteborg... Man köper kort med laddning eller för en viss tid i pressbyråer mm, eller använder en mobilapp.
 
D
karlmb skrev:
Finns inga biljettautomater öht i hela Göteborg... Man köper kort med laddning eller för en viss tid i pressbyråer mm, eller använder en mobilapp.
Har årskort så inte bästa kollen men brukar inte spårvagnar ha en biljettautomat i mitten vagnen eller har de slutat med det?
 
Fairlane
Swish är bra, men det är inte något alla kan ha. För att kunna använda det så krävs ett mobilt bankid och det kan inte alla få. Dels så har vi alla som inte har svenskt personnummer. De kan inte få ett mobilt bankid och dels har vi alla som inte är tillräckligt gamla för att på mobilt bankid. Vad som är tillräckligt gammalt avgör respektive bank. Siffra varierar från 0 till 18 år. Så har man "fel" bank (dvs om föräldrarna har det) så är det kört.

Sen tror jag det kan finnas någon som inte har tillgång till en smartphone också, men det är säkert en myt.
 
  • Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.