Riktigt snyggt magnus. vilken kung
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Bakbord.
Ett stort för det lite större baket t.ex pepparkakor inför julen. Ett lite mindre lagom till en limpa eller för en sats med dumplingdeg som det oftast används till, samt ett litet för dotterns (4 år) eget kök. Dom är gjorda i björkplywood men sargen blev vad som fanns tillhands då jag inte hade någon massiv björk.
Tre bakbord i olika storlekar tillverkade i björkplywood ovanpå köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På det mellanstora har jag gjort ett stopp på under/ytterkanten så det inte åker in över bänken samt det blev en upphängning också
Tre bakbord i björkplywood med olika storlekar står lutade mot en vägg nära en elementradiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
A. E och 7 till
  • Laddar…
Roligt att se. Har ett jag gjort till båten. Björk med eksarg.
Hembakat brödskrin i björk och ek med en iPhone ovanpå för storleksjämförelse, intill en tänd oljelampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lade på en I-phone för att ge en hint om storleken. Vildmarkslivet blir trevligare med nygräddat till frukost.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Skooda och 3 till
  • Laddar…
(y) Snyggt fotat också. naturligtvis med sjökort...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vad är för trädslag du valde? ingen risk barken ruttna och färgen släpper? Riktigt fräscht bygge blev sugen själv..
 
findus42 skrev:
Roligt att se. Har ett jag gjort till båten. Björk med eksarg.
[bild]
Lade på en I-phone för att ge en hint om storleken. Vildmarkslivet blir trevligare med nygräddat till frukost.

Mvh Findus
Verkar lite onödigt stor om du kör sjökorten på Iphonen ;) :D
 
Bjuder på mitt första projekt med trä sedan träslöjden får många år sen.
Får dock erkänna att jag fick lite hjälp av en nära släktning med utrustning och tips.

Vi behövde en "custom made" hatthylla till vår hall som är ganska smal. Jackorna kan ej hänga vinkelrätt mot hallen utan måste hänga parallellt så att säga. Ville också utnyttja ytan (längden) maximalt.

Tyckte konsolerna som fanns att köpa var lite klena så passade på att såga ut och fräsa egna i typ "sekelskiftsstil"
Har gjort allt från scratch i limfogat furu som jag köpt för en billig peng.
Ville ha en osynlig konstruktion så har fäst hyllan med 3st nyckelhålsbeslag i bakant på varje konsol.

Blev inte helt 100% tätt mot väggen, vilket är delvis pga väggen inte är helt rak men det är inget jag stör mig på.

Fattar inte varför bifogad bild blir roterad (?)

Tre olika vinklar på en skräddarsydd hatthylla i en smal hall med handgjorda sekelskiftesstil konsoler och jackor hängande parallellt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sister ray och 7 till
  • Laddar…
gasto skrev:
Vad är för trädslag du valde? ingen risk barken ruttna och färgen släpper? Riktigt fräscht bygge blev sugen själv..
Antar att frågan är ställd till mig...

Grenarna är från en alm som har legat varmt och torrt i mer än ett år. Jag provade att lossa barken på några men det var svårt och det var ändå torrt undertill. Vi får väl se hur det går om några år, oavsett så har man ju då lärt sig något nytt! ;)
 
Ytterligare en skärbräda (eller 2 identiska faktiskt). Denna gång i valnöt och björk!


Skärbrädor i schackbrädemönster av valnöt och björk på köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johanlindstrom och 21 till
  • Laddar…
Den rutiga skärbrädan påminner mig om att kubbträ var väldigt populärt under 70-talet och återfanns såväl i skärbräden som i skivspelarsocklar.

Märkligt detta med trender.
Saker som kan vara både funktionella och vackra får ge vika år en ny allenarådande trend.
 
Ytterligare en skärbräda som är för fin för att skäras mot :D

Mycket snyggt hantverk. Vad limmar man en sådan med? Man vill ju inte att den ramlar bitar om det skulle suga i sig lite fukt... eller är det vanligt trälim?
 
ylletröja skrev:
Ytterligare en skärbräda som är för fin för att skäras mot :D

Mycket snyggt hantverk. Vad limmar man en sådan med? Man vill ju inte att den ramlar bitar om det skulle suga i sig lite fukt... eller är det vanligt trälim?
Tack!
Jag har använt mig av Casco Outdoor. D3 klassat vanligt vitlim. Har fungerat mycket bra än så länge.
 
  • Gilla
ylletröja
  • Laddar…
Man känner ju sig som en katt bland hermelinerna i detta sällskap av det ena proffset duktigare än det andra...
Undrar om man platsar i detta sobra sällskap, men här kommer i alla fall ett par alster till. Ytterligare ett par armaband åt kärestan. Båda gjorda i apel och ett med inlägg av rosenträ.
Hemgjorda träarmband i apel med ett inlägg av rosenträ på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen förberedde jag ytterligare några stycken råämnen för att färdigställa senare när andan faller på (eller när tiden finns kanske...:)). Kanske åt hustrun men också åt döttrarna. Varierande träslag. Någon med inlägg av svartek. Vi får se om det blir något. I annat fall blir det värme i kaminen
Råämnen för armband i olika träslag med synliga inlägg staplade på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu får jag nog hitta på nåt annat att göra än armband. Måste ju variera sig :p
 
  • Gilla
woodchuck och 14 till
  • Laddar…
Då har det blivit dags att skrida fram och få allmänhetens ris och ros.
Jag har gjort en bänk av Ekribbor som är ihoptappade och limmade i ändträet. Benstativ en är böjt stål som är målat.

Handgjord bänk av ihoptappade ekribbor med böjt, målat stålbenstativ i ett heminteriör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hantverksmässigt tillverkad bänk av ihoptappade ekribbor med böjt stålbenstativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rådalen och 27 till
  • Laddar…
L-OFast skrev:
Då har det blivit dags att skrida fram och få allmänhetens ris och ros.
Jag har gjort en bänk av Ekribbor som är ihoptappade och limmade i ändträet. Benstativ en är böjt stål som är målat.
Snyggt och elegant! Ser både lätt och starkt ut :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.