AndersPS skrev:
Man ska aldrig se listerna, och det behöver ju inte vara RGB direkt. Men jag förstår invändningen.
Självfallet inte och det jade jag aldrig gått med på själv. Problemet är att hitta bra bilder. Sen kommer jag ju som sagt att se till att den är dimbar. Jag vill ju ändå kunna styra det via Z-wave. Just nu tittar jag på så många alternativ som möjligt för att komma fram till vad som passar oss bäst. Jag brukar nästan alltid komma fram till de bästa lösningarna när sambon har bromsat mig minst en gång 😂
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
iSnobben skrev:
Sen består snedtaket av ganska grovsågad panel som måste kvistlackas två gånger, grundmålas och färdigstrykas tre gånger minst för att det verkligen ska bli vitt.
Vad är det för helvetespanel som kräver sådan behandling? Väldigt färsk och väl inrökt eller?
Här satt det "bastupanel" från mitten av 90-talet, jag målade med ett lager spärrfärg, dyraste sorten, lät torka 24 timmar och målade sedan med ett alger helmatt vit takfärg.

Det tråkiga med kvistlack är ju dels att den är ofärgad om man inte har i pigment, så man har inte kommit någonvart när man är klar. Dessutom blir det BLANKT och för att inte kvistarna ska synas måste därmed hela taket kvistlackas. Min erfarenhet är att kvistlack är mycket dyrare än spärrfärg?

2012 var det jag målade, det är fortfarande helvitt.
 
Anna_H skrev:
Vad är det för helvetespanel som kräver sådan behandling? Väldigt färsk och väl inrökt eller?
Här satt det "bastupanel" från mitten av 90-talet, jag målade med ett lager spärrfärg, dyraste sorten, lät torka 24 timmar och målade sedan med ett alger helmatt vit takfärg.

Det tråkiga med kvistlack är ju dels att den är ofärgad om man inte har i pigment, så man har inte kommit någonvart när man är klar. Dessutom blir det BLANKT och för att inte kvistarna ska synas måste därmed hela taket kvistlackas. Min erfarenhet är att kvistlack är mycket dyrare än spärrfärg?

2012 var det jag målade, det är fortfarande helvitt.
Ja du vad panelen heter vet jag inte men den har suttit sen -76 och är väl gulnad. Var faktiskt och köpte färg igår och den här gången blev jag rekommenderad spärrfärg till skillnad från förra gången då den säljaren hävdade att jag var tvungen att köra kvistlack. Men o andra sidan pratar vi om en säljare på Bauhaus den gången kontra en från en riktig färgaffär den här gången. Att fråga någon på Bauhaus har visat sig vara som rysk roulette genom åren. Därför frågar jag aldrig någon på Bauhaus längre och undviker dem så mycket som möjligt till förmån för butiker som har bra personal.

Men jag blev fortfarande rekommenderad att grundmåla två gånger men det är ju betydligt bättre än tidigare sett ur arbetssynpunkt och en av anledningarna till att det krävdes tre lager färg förra gången var precis som du säger att kvistarna var lättare att måla över än resten.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag har tyvärr ingen bild från föräldrarnas hus men där har vi satt en ljus-slang (innan led blev billigt) och den lyser upp väggen bakom handledaren fint. Det skulle jag rekomendera 👍
 
Ramnemark skrev:
Jag har tyvärr ingen bild från föräldrarnas hus men där har vi satt en ljus-slang (innan led blev billigt) och den lyser upp väggen bakom handledaren fint. Det skulle jag rekomendera 👍
Jo jag kollade faktiskt lite bilder på det igår och det kan nog bli riktigt bra. Skulle nog hjälpa till att få lite ljus i vår hall som blir ganska mörk på kvällarna.
 
iSnobben skrev:
Men jag blev fortfarande rekommenderad att grundmåla två gånger men det är ju betydligt bättre än tidigare sett ur arbetssynpunkt och en av anledningarna till att det krävdes tre lager färg förra gången var precis som du säger att kvistarna var lättare att måla över än resten.
Märker du då att det ser bra ut efter två lager färg är det ju bara att låta bli det tredje lagret, spärrfärgen är ju matt i sig :)
Viktigt som sagt att låta spärrgrunden härda 24 timmar innan man målar nästa lager. Första färglagret blir alltid gult och det ganska snabbt, men i och med härdningen så stannat det där. Detta står oftast inte på färgburken, där står bara de vanliga tiderna för "dammtorrt" och "övermålningsbart".

Vis av erfarenheten. Köket har 5 färglager och behöver egentligen ett 6:e. Där är det fin kvistfri allmogepanel och det hävdades att över 20 år gammal panel inte behövde kvistlack annat än på kvistar (som det inte fanns några). Vardagsrummet har bara ett lager spärrgrund och ett lager matt takfärg från Rusta. Mycket nöjd.
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Har nu läst hela tråden!

Härligt projekt och kul att få hänga med på både stora och små äventyr! Man känner igen sig i mycket. "Nu ska jag bara göra de, så jag kan göra de, så jag kan göra de jag hade tänkt från början." Men de är så de är med homemakeover 😊

Bra kämpat!
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Xtruder skrev:
Har nu läst hela tråden!

Härligt projekt och kul att få hänga med på både stora och små äventyr! Man känner igen sig i mycket. "Nu ska jag bara göra de, så jag kan göra de, så jag kan göra de jag hade tänkt från början." Men de är så de är med homemakeover 😊

Bra kämpat!
Kul att du har tagit dig tid att läsa hela tråden. Min tanke har varit att det ska vara lite som en dagbok både för mig själv och andra.

Tack även för de uppmuntrande orden det är sådant man behöver höra ibland 😃
 
Läste precis en artikel här på byggahus om att modernisera sitt 70-talshus och blev glatt överraskad över att vårt hus fick vara med på ett hörn igen. Den här gången pga balkongen. Artikeln hittar ni här: https://www.byggahus.se/renovera/renoveringar-ombyggnader-1970-talshus

Har själv varit bortrest i helgen så det har inte blivit så mycket gjort men ledstången fick precis en omgång färg till iaf och lite spackel i de märken som inte gick att slipa bort på den synliga sidan.
 
Vi hade ett tillfälligt boende en månad när vi väntade på tillträdet på vårt nuvarande hus, där fanns det led-lister i trappan. Utseendemässigt tilltalade det inte oss, såg för modernt ut på något sätt. Men den absolut största nackdelen var att de verkligen lyste upp all skit i trappan (särskilt en inbyggd trappa samlar ju en del sådant...). Då tycker jag en diskret spot är både snyggare och mer praktiskt.
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
iSnobben skrev:
Kul att du har tagit dig tid att läsa hela tråden. Min tanke har varit att det ska vara lite som en dagbok både för mig själv och andra.

Tack även för de uppmuntrande orden det är sådant man behöver höra ibland 😃
A, önskar själv jag fört dagbok. Har lagt ganska många timmar på huset här hemma. Vore väldigt kul att ha dokumenterat, framförallt alla de där småsakerna 😊
 
Xtruder skrev:
A, önskar själv jag fört dagbok. Har lagt ganska många timmar på huset här hemma. Vore väldigt kul att ha dokumenterat, framförallt alla de där småsakerna 😊
Ja det är ju småsakerna man gör som lätt glöms bort. Trots att de både tar tid och ofta bidrar till en positiv förändring. De stora projekten är ju svårare att glömma bort.
 
Absolut.

Kanske står någonstans, men hur stort va huset/trädgården 😎?
 
Xtruder skrev:
Absolut.

Kanske står någonstans, men hur stort va huset/trädgården 😎?
Tomten är på drygt 800m2, huset 145m2, garaget 36m2, trädecket exkl poolen 110m2. Får vi som vi vill blir det ett uterum på ungefär 28m2 också. 😉 Ganska lagom får man nog säga även om jag gärna hade haft ett större garage. Men förhoppningsvis får jag loss en del yta där när vi bygger vedbod och cykelförråd till våren/sommaren.
 
  • Gilla
Xtruder och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag påbörjat jobbet med hallen även inne så att säga. Så vi börjar väl med hur det såg ut för en stund sedan. Jag bjuder på lite vardagsstök också 😂

Renoverad trappa och balk i vardagsmiljö med spärrgrundad brun balk som ska målas vit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappa i hall med brun balk och trappsteg före målning, spegling av två barn i spegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inredningsbild på en hall med en brun trätrappa, snedtak och vardagliga föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har nu tvättat balken och med hjälp av sambon även grundat den ett varv med spärrgrund. Hej då brunt!

Trappa med brun ledstång målad vit, i motsats till tak och trappsteg, med stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panelen i snedtaket ska också bli vit är tanken. Men jag får nog bygga någon form av plattform att jobba från för det är ganska högt och det blir svårt att jobba från stegen i trappen.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.