Den är förfylld med sköldmedel och snabbkopplingar har monterat redan men måste veta hur den kopplas mot pannan
 
Returen från elementen in till pumpen och från pumpen vidare till pannan igen
(returvattnet från elementen skall alltså gå via pumpen och värmas på istället för direkt till pannan som tidigare)

Tappvarmvatten 65°c får du lämpligen genom att installera en 50-100 liters el vvb (som du tänkt)
 
Redigerat:
  • Gilla
Lurven3
  • Laddar…
Tack så mycket för hjälpen ska prova detta👍
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Lurven3 skrev:
Den är förfylld med sköldmedel och snabbkopplingar har monterat redan men måste veta hur den kopplas mot pannan
Även maskiner med snabbkopplingar kräver certifikat numera. Om kan skriva fabrikatet på pumpen så kanske jag kan hitta en lösning
 
För bästa funktion så prova att köra med enbart värmepumpen igång alltså utan pelletsbrännare och stäng rökgasspjället ut från pannan, samt öppna alla termostater fullt på elementen för att få ett bra flöde över pumpen.
 
  • Gilla
Lurven3
  • Laddar…
Vilken av dessa är returen?
Värmesystem med flera rörgenomföringar och mätare, fråga om returledningens placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med all sannolikhet röret med pumpen, eftersom det verkar gå in i botten på pannan. Kolla på pumpen. Om det sitter en pil som pekar nedåt, så sitter den på returen. Tänk på att du har asbest i rörisoleringen, om du har tänkt riva i den.
 
  • Gilla
Värmelärlingen och 1 till
  • Laddar…
Tänkte riva bort den helt och sätta skumgummi isolering
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Lurven3 skrev:
Är helt novis på detta men vad är en shunt?
En blandventil.
Bästa är att ha samma styrning och kurva på den som VP eller bara något högre. Flyttar du sedan ut givaren för stigartemperaturen så ser värmepumpen att framledningstemp är på börvärdet och startar inte - när du eldar ved.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Lurven3 skrev:
Tänkte riva bort den helt och sätta skumgummi isolering
Nu kommer minst 5 personer skriva och säga att asbest är ofarligt och debatten är igång. Tänker inte ge mig in i den diskussionen, men personligen hade jag anlitat en saneringsfirma för att ta bort asbesten.
 
A
Kan inte låta bli...
Finns inga tecken på att det finns asbets i eller runt denna isolering.
Pumpen är ju en kina från troligen Jula enligt panelen.
Lösningen är ju att docka hydroboxen till pannan likt en elkassett, köra bara värmepump, behövs mer ja kör pannan o stäng vp.
 
  • Gilla
Värmelärlingen och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Kan inte låta bli...
Finns inga tecken på att det finns asbets i eller runt denna isolering.
Tecknen är ganska tydliga för ett tränat öga. I böjarna är det asbest. Troligen även vid avstick och avslut på isolering. Eventuellt även mellan rör och isolering (vitgrå beläggning direkt på röret)
 
magnetens skrev:
Returen från elementen in till pumpen och från pumpen vidare till pannan igen
(returvattnet från elementen skall alltså gå via pumpen och värmas på istället för direkt till pannan som tidigare)

Tappvarmvatten 65°c får du lämpligen genom att installera en 50-100 liters el vvb (som du tänkt)
Har inte vp styrning som kan ladda vv via växelventil ?
 
Kanske men TS har ju ingen dubbelmantlad tank/beredare att koppla in. Har själv denna lösning med min jordvärmepump (utan inbyggd beredare) el vvb får då förvärmt vatten ifrån pannan under vintertid och toppar sedan upp till 65-70 grader med el. Min 100 l elberedare drar endast drygt 1000kWh el/år för detta, vilket inte gör det försvarbart att installet en egen dyr tank enbart för att bereda varmvatten i mitt fall.
 
Redigerat:
Men då varmhåller du pannan istället vilket antagligen kostar en del kwh i förluster och sen beror det på om pannan har beredare eller slinga om det är så bra att förvärma vv där pga risken för legionella. Om man kopplar in vp på returen före pannan kan man ju ha shunten helt stängd på pannan så den får stå kall tills den ev behövs för spets.
 
  • Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.