nanowire skrev:
Synd att allt roligt händer så långt bort!
Hmm, kanske läge att höra av sig till en tvkanal om ett nytt konceptet.. Vi tänker oss att olika byggahusare för skicka in bilder på sin stökiga/icke ordnade verkstad, sen åker 15st andra byggahusare dit och fixar till allt på en vecka :) så kan vi få betalt och ha kul samtidigt..

Jag har inget avstånd att skylla på ..finns det någon barnvakt hos er?
 
  • Gilla
Guy Lillhallinge och 1 till
  • Laddar…
Frustrator skrev:
Jag har inget avstånd att skylla på ..finns det någon barnvakt hos er?
Tja, beroende på ålder brukar de kunna sysselsätta sig själv med att tex klappa katter, snickra något själv eller köra lastmaskin (ev m lite hjälp;). Något som lockar?
 
Mig veterligen har Daniel_N flera grannar med olika intressen. Kanke någon av dem kan passa som barnvakt?
 
Kanske, får se om man vågar sig ner dit. Trots allt 1.5h bil ner.. Risk att 9mån sonen inte uppskattar det.. Men han är grym på att plocka isär saker..
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Du missade hur hyveln blev ett plockepin Frustrator! Ronnie gav upp och hjälpte mig att elda och sopa istället;)
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Slänger in ett litet tips. Kanske försent, men om ni kan komma över Citronsyra så funkar det väldigt bra till att äta upp rosten. Har fri tillgång på Citronsyra på jobbet, har renoverat en massa gamla rostiga grejor med det. Allt från grova 2" kedjor till rostiga finmekanisk saker som beckat ihop. Jag brukar lösa 200gram Citronsyra till 5 liter skållhett vatten.(Går säkert att använda annan blandning) Låt grejerna ligga över natt. Det syns riktigt hur det bubblar i vattnet när rosten äts upp. Det käkar upp all rost. Skölj av i rent varmt vatten. Torka torrt och smörja in med lämplig olja.
 
Tack CandymanX! Vet att citronsyra är ett bra tips men vi har kört med fosforsyra i form av kalkborttagare som har gett helt suveräna resultat. Det verkar finnas många olika vägar till framgång.

Sitter och pustar ut med ett glas rött efter ett par tuffa dagar hos Daniel: utöver eldning och grundligt sopande har jag putsat alla fönster (mängder) dränerat om samt lagt nytt tak. Nästa gång jag kommer ner ska jag tydligen bygga ut snickeriet till ca 4 hektar. Har inte hunnit eller orkat titta på hyveln. Om den nu finns kvar, Daniel har sålt en del "grejor" på blocket i dagarna...

Skämt åsido; vi har bestämt oss för att plocka ner hyveln om inte i atomer så åtminstone molekyler och nu är det mesta isärtaget. Återstår ramen samt pelare och vridstänger eller vad det nu kan heta till planbordet, lite kedjor och remskivor och annat smått och gott att åtgärda. Sedan är det dags att pussla ihop mackapären igen. Daniel skojade om att jag kunde köpa en likadan hyvel till för att se hur den sitter ihop, i mina öron lät det som en bra idé. Skräckvisionen är att stå med lite kugghjul, bultar, stag och ett gjutjärnsbord över när maskinen är ihopsatt igen. Tur att jag inte ska göra det här på egen hand.

Ska posta lite bilder på progressen, förhoppningsvis under söndagen.

@ Daniel: tusen stora tack för all din hjälp och inte minst för att du kan härbärgera Pärlan åt mig under den här tiden. Det är ovärderligt!

//Ronnie
 
  • Gilla
andnir
  • Laddar…
Det skall nog gå bra, trots allt inte så många delar:)

Men ta gärna tid på hur lång tid det tar att justera in borden om ni har tagit bort alla ställskruvar och måste börja om från början:)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Pysslarn skrev:
Tack CandymanX! Vet att citronsyra är ett bra tips men vi har kört med fosforsyra i form av kalkborttagare som har gett helt suveräna resultat. Det verkar finnas många olika vägar till framgång.

Sitter och pustar ut med ett glas rött efter ett par tuffa dagar hos Daniel: utöver eldning och grundligt sopande har jag putsat alla fönster (mängder) dränerat om samt lagt nytt tak. Nästa gång jag kommer ner ska jag tydligen bygga ut snickeriet till ca 4 hektar. Har inte hunnit eller orkat titta på hyveln. Om den nu finns kvar, Daniel har sålt en del "grejor" på blocket i dagarna...

Skämt åsido; vi har bestämt oss för att plocka ner hyveln om inte i atomer så åtminstone molekyler och nu är det mesta isärtaget. Återstår ramen samt pelare och vridstänger eller vad det nu kan heta till planbordet, lite kedjor och remskivor och annat smått och gott att åtgärda. Sedan är det dags att pussla ihop mackapären igen. Daniel skojade om att jag kunde köpa en likadan hyvel till för att se hur den sitter ihop, i mina öron lät det som en bra idé. Skräckvisionen är att stå med lite kugghjul, bultar, stag och ett gjutjärnsbord över när maskinen är ihopsatt igen. Tur att jag inte ska göra det här på egen hand.

Ska posta lite bilder på progressen, förhoppningsvis under söndagen.

@ Daniel: tusen stora tack för all din hjälp och inte minst för att du kan härbärgera Pärlan åt mig under den här tiden. Det är ovärderligt!

//Ronnie
Haha, det kommer att gå bra:)
 
pär h skrev:
Men ta gärna tid på hur lång tid det tar att justera in borden om ni har tagit bort alla ställskruvar och måste börja om från början:)
På ett hobby-projekt? Haha det kan du glömma direkt. ;)
 
pär h skrev:
Det skall nog gå bra, trots allt inte så många delar:)

Men ta gärna tid på hur lång tid det tar att justera in borden om ni har tagit bort alla ställskruvar och måste börja om från början:)
Det där har jag gjort på Daniels Griggio rikthyvel. Nu tog jag inte tid, men jag skulle gissa att det tog drygt en timme med mätklocka och maskinvattenpass. Fantastiskt bra redskap att ha till hands när det skall justeras hyvel.
 
mattiasp skrev:
Det där har jag gjort på Daniels Griggio rikthyvel. Nu tog jag inte tid, men jag skulle gissa att det tog drygt en timme med mätklocka och maskinvattenpass. Fantastiskt bra redskap att ha till hands när det skall justeras hyvel.
Ska bli spännande. De hyvlar jag har erfarenhet av att justera är osthyvlar som man bockar lite hit eller dit för tunnare eller tjockare skivor...

//Ronnie
 
  • Gilla
VedbyMats
  • Laddar…
Mattias nu vet jag att du e väldigt noga och duktig så det blir lite fuskigt med dig som referens. Tanken vara mera att pysslarn skulle lära sig detta:)
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Ett intressant fenomen är att när man justerar med så små toleranser som man faktiskt kan, så känns det som om gjutjärnsborden är mjuka som gummi. Skruva lite för mycket på ett ställe så blir bordet vridet. Inte som en korkskruv kanske. Vi pratar om hundradelar av mm, men ändå. Det är lurigt.

Pär, jag måste få komma över vid tillfälle och intervjua dig om justersågar i allmänhet och Felder i synnerhet. Jag hör av mig på ett eller annat sätt.
 
Mattias du är alltid välkommen det vet du.

Ja mäta är att veta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.