Tritexskivor är bra men absolut inte masonit men gör enligt tidigare tråden och isolera diffusionsöppet
 
byggarätt skrev:
Jag fick det på plankvägg som var otillräckligt isolerad gipset möglade på baksidan då fukten kondenserade där
Dålig ventilation eller kallt inne? Kan ju omöjligt bli daggpunkt bakom gipsen.

Tretex eller masonit möglar likväl i sådana fall, Tretex ökar troligen risken genom sin isoleringsförmåga.
 
Jag tror nog att det skall fungera bra med gips...... men du förlorar en del u-värde om du byter treetex mot gips.
 
K
Jag hade övervägt att regla upp 45mm och lagt dit ett lager linisolering. Är det en friggebod, sommarstuga eller permanentboende det handlar om?
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Kallt inne om du garanterat har varmt inne och fullisolerad vägg utifrån så får du nollan i isoleringen har du då lin eller cellulosa fungerar gips...
I mitt fall var det en fuktutsatt kalkputsad trävägg traditionell med tritex som jag ersatte med gips och fick mögel bakom.

Jag håller med att det var att jag hade låg temperatur inne vid några tillfällen samt att ventilationen var inte den bästa i det rummet men det var först när jag bytte från tritex till gips problemet uppstod
 
Kallebo skrev:
Jag hade övervägt att regla upp 45mm och lagt dit ett lager linisolering. Är det en friggebod, sommarstuga eller permanentboende det handlar om?
Det är ett permanentboende

Det är svårt det här. Tycker jag. För det är lite olika bud beroende på vem man frågar. Jag är bara rädd att den gamla plankstommen kommer att få det för kallt, ev i kombination med att närliggande skikt är för tätt och kondensering kan uppstå. Därav frågan ang gips.

Besiktningsmannen (av den gamla skolan) hävdade bestämt att ingen plast ska in - och ska ni isolera ska ni göra det till högst 45mm utvändigt.
 
Ja 45 mm lin eller cellulosa utvändigt och tritexskivor invändigt och läs tidigare i tråden om du vill modernisera med spalter alufolie och gips på insida..
 
Återkoppling

Det blev grovsågad kvistfri fura 25x175 med lockläkt 25x50, spikläkt 22x70, 2x12 Hunton Vindtett, plankstommen och invändigt är vi inte klara än på något år. Men där kommer det nog bli någon form treetex eller motsvarande.

Innan var det ca 25mm lockpanel och gammal vindpapp(förhydreringspapp?) dikt an plankstommen. Stommen såg riktigt bra ut hela vägen runt. En del av syll på gavelsida fick bytas ut.

Panelen bygger totalt 2x12+22 = 46mm mer än innan och kommer ytterst att målas med slamfärg.
 
Jag har haft en gammal timmerstuga, ursprungligen uppförd på 1700 talet, och med tiden påbyggd som följer.

Utifrån.
Stående panel med lockläkt.
Tjärpapp.
Timmer isolerad med mossa.
Stående spontande plank.
Masonite.
Tapeter. Tidigare innervägg.
Äldre isolering lik stenull.
Stående spontade brädor.
Masonite.
Tapet/färg. Nuvarande innervägg.

Gissningen är att den sista isoleringen gjorts på 50-60 talet.

Jag fick riva en vägg nertill för att byta nedersta stocken som låg direkt på marken, och kunde då studera väggens uppbyggnad, förutom den ruttna stocken var allt hur fint som helst.
 
Karl P skrev:
Återkoppling

Det blev grovsågad kvistfri fura 25x175 med lockläkt 25x50, spikläkt 22x70, 2x12 Hunton Vindtett, plankstommen och invändigt är vi inte klara än på något år. Men där kommer det nog bli någon form treetex eller motsvarande.

Innan var det ca 25mm lockpanel och gammal vindpapp(förhydreringspapp?) dikt an plankstommen. Stommen såg riktigt bra ut hela vägen runt. En del av syll på gavelsida fick bytas ut.

Panelen bygger totalt 2x12+22 = 46mm mer än innan och kommer ytterst att målas med slamfärg.
Var får du tag på Tretex idag?
 
Det blir något liknande, typ porös board eller motsvarande. Principen är densamma, men kan vara lite ojämnare i ytan och mer/mindre stabil. Finns en del tillverkare om man gräver lite
 
K Karl P skrev:
Återkoppling

Det blev grovsågad kvistfri fura 25x175 med lockläkt 25x50, spikläkt 22x70, 2x12 Hunton Vindtett, plankstommen och invändigt är vi inte klara än på något år. Men där kommer det nog bli någon form treetex eller motsvarande.

Innan var det ca 25mm lockpanel och gammal vindpapp(förhydreringspapp?) dikt an plankstommen. Stommen såg riktigt bra ut hela vägen runt. En del av syll på gavelsida fick bytas ut.

Panelen bygger totalt 2x12+22 = 46mm mer än innan och kommer ytterst att målas med slamfärg.
Hej Karl!

Jag står i startgroparna för samma projekt som du frågade på här i gruppen, ska byta fasad på ett hus från 1923 men plankstomme 100mm och vill inte ändra utsidan för mycket men vill ändå få på vindskydd och någon cm isolering.
Vill slå på 25mm hunton vindtät på fasaden och läkta ca 28x70 läkt sedan panel.

Hur tycker du resultatet blev invändigt? Fortfarande Dragit? Varmare? Märkbart skillnad?
 
Tomix Tomix skrev:
Hej Karl!

Jag står i startgroparna för samma projekt som du frågade på här i gruppen, ska byta fasad på ett hus från 1923 men plankstomme 100mm och vill inte ändra utsidan för mycket men vill ändå få på vindskydd och någon cm isolering.
Vill slå på 25mm hunton vindtät på fasaden och läkta ca 28x70 läkt sedan panel.

Hur tycker du resultatet blev invändigt? Fortfarande Dragit? Varmare? Märkbart skillnad?
Hej!
Vi gjorde precis det du beskriver, förutom att det blev dubbla lager 12mm, omlott.

Det luktade en del asfaboard i början spec vid fuktigt väder men i övrigt blev det kanon. Dock är det ju ingen nämnvärd isolering totalt sett, vi behöver göra mer kompletteringar av spån mm i bjälklag i anslutning till yttervägg. Har vi lärt oss nu.

Den stora förändringen för oss var luften inne. Men det hade inte med isoleringen att göra, snarare plastfärgen huset var målad med.

INNAN: 25mm lockpanel/ngn papp/75mm stående plank/papp igen/25 mm läkt/25mm råspont/masonit el väv

EFTER: 25mm lockläktspanel/28 spikläkt/2x12 asfaboard m vindpapp(hunton)/75 mm plank/papp/läkt/råspont/13mm träpanel

Utsida målad med falu rödfärg, insida linoljefärg. Natt och dag ifråga om luftkvalitet. Och att kläderna torkar väldigt snabbt nu för tiden :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.