KnockOnWood skrev:
Ja det verkar så.
Om ventilen i blandaren skulle paja vad händer då?
Jo vatten börjar rinna ner i handfatet/badkaret/diskhon. So what?

Om ventilen i diskmaskinen pajar, vad händer då? Översvämning i köket (och hela huset kanske).

Ser du inte skillnaden?
Nja, skulle öppningsventilen i diskmaskinen gå sönder eller något annat läckage hända så stänger ventilen som sitter vid anslutningen till blandaren, det som kallas aquastopp på den modellen vi valt. Att två samtida fel inträffar så att vatten läcker ut har mycket låg sannolikhet, kanske motsvarande att de som stänger ibland glömmer att stänga.
Så rätt eller fel var och en gör det som passar bäst, har man inte funktionen aquastopp så är manuell avstängning ett bra alternativ. ;)
 
Diskmaskinerna i dag är byggda för att ha vattnet på annars skulle inte finesser som senare lagd start och att man kan starta via appar funka nu är det inget jag använder eller har behov av men dom finns ju där. Jag kan inte se behov att att ha avstängning före blandaren blir lite kaka på kaka är det nån som hört om nån blandare som börjat läcka så kraftigt så man fått vatten skada eller diskmaskin som stått avstängd och börjat läcka.
 
Enklast, billigast är att fixa en egen automatisk ventil. Köpa en NC-soleniod ventil för ~100:- + en timer som håller den öppen tex 3h efter ett tryck. Summa kostnad < 200 för en motsvarande "damixa" funktion.
Tillsammans med den inbyggda ventilen i diskmaskinen fås en närapå 100%ig säkerhet.
 
smurfen72 skrev:
Diskmaskinerna i dag är byggda för att ha vattnet på annars skulle inte finesser som senare lagd start och att man kan starta via appar funka nu är det inget jag använder eller har behov av men dom finns ju där. Jag kan inte se behov att att ha avstängning före blandaren blir lite kaka på kaka är det nån som hört om nån blandare som börjat läcka så kraftigt så man fått vatten skada eller diskmaskin som stått avstängd och börjat läcka.
Jag kan nog räkna upp 6-7 fall i bekantskapskretsen som drabbats av vattenskador från läckande diskmaskiner eller sprutande trasiga blandare som orsakat vattenskador. Det är väl över en tidsperiod på runt 40 år och kanske är det så att diskmaskiner har blivit bättre på senare tid, men jag håller det för högst tveksamt om man ser på hur den allmänna kvaliteten hos vitvaror har utvecklats.

Några exempel:
- läckande diskmaskin i vårt hem när jag var liten. Vi hade turen att upptäcka det innan skadorna blev omfattande.
- Vattenskada från läckande diskmaskin i vårt nuvarande hus när vi flyttade in. Köksgolvet fick rivas ut och bytas.
- Bekanta som byggde nytt och anslutningen till den nyinstallerade diskmaskinen läckte och förstörde den nya parketten.
- Arbetskamrat där en blandare gick sönder i ett grovkök och stod och sprutade vatten en hel dag.

Man kan även titta på försäkringsbolagens statistik. 29 000 anmälda vattenskador i kök 2013:

http://nyhetsrum.lansforsakringar.se/2014/03/17/lika-manga-vattenskador-i-kok-som-i-badrum/

Utöver detta bör det finnas ett mörkertal eftersom många läckage inte är tillräckligt stora för att motivera en skadeanmälan.
 
Oj har inte hört nån som drabbas av vatten skada från diskmaskin men har sett statistik att vatten skador i kök är ganska vanliga. Hade skadorna du känner till inte uppkommit om dom stängt kran till diskmaskin ? Vet däremot några som drabbats av vatten skador från ismaskin inbyggt i kyl/frys.
 
KnockOnWood skrev:
Om ventilen i blandaren skulle paja vad händer då?
Jo vatten börjar rinna ner i handfatet/badkaret/diskhon. So what?
Nja, med en vanlig arbetsskiva rinner inte allt vatten nödvändigtvis ner i hon. Vår ena köksblandare började läcka mellan blandarhus och armatur vilket resulterade vatten på golvet. Lyckligtvis skedde detta när vi var hemma. Jag vaknade mitt i natten av ett droppande ljud.

Vi har disk/tvättmaskinavstängning, men de används bara när vi är borta längre tid. Tvivlar på att de skulle hålla för dagligt bruk.
 
Jag har varit med om en vattenskada från diskmaskin men då var det avloppsslangen som hade ett hål och det småläckte lite under en tid. Dessvärre utanför plastbaljan. Hade dock inte avhjälpts av en avstängning på blandaren.

Avstängningen på blandaren är dock praktisk vid montage/byte av maskin eller om man behöver komma åt bakom maskin av nån anledning.
 
AndersS skrev:
Nja, skulle öppningsventilen i diskmaskinen gå sönder eller något annat läckage hända så stänger ventilen som sitter vid anslutningen till blandaren, det som kallas aquastopp på den modellen vi valt...
Nu har jag inget "Aquastop" till min sex år gamla Cylinda diskmaskin.
Och jag saknar det inte, det är ju bara ytterligare en elektromekanisk grej som kan strula.
http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=59439

Hur svårt är det att vrida på en kran när man skall diska, och stänga den när det är klart?
 
KnockOnWood skrev:
Nu har jag inget "Aquastop" till min sex år gamla Cylinda diskmaskin.
Och jag saknar det inte, det är ju bara ytterligare en elektromekanisk grej som kan strula.
[länk]

Hur svårt är det att vrida på en kran när man skall diska, och stänga den när det är klart?
Jag ville enbart belysa att det finns olika likvärdiga sätt att hantera det utifrån vad man själv tycker fungerar bra och även utifrån de funktioner maskinerna har.
Båda sätten fungerar säkerligen tillfredsställande, dvs två inbyggda funktioner för avstängning eller att man själv manuellt utför en avstäning. Alltid bra att se saker från olika synvinklar och sedan kan man välja det som passar en själv och tror på. ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.