Peter2400 skrev:
Jag tycker det vore enklare att börja med en LLVP, du behöver bara se till att du har en lämplig plats att montera den på och ström framdraget, sen tar det ca 4 h för montören och sen är allt färdigt.
Om du sedan, mot förmodan, skulle frysa så kan du lägga pengar på element och kamin.
Finns oftast inget sug att elda i en kamin om det redan är varmt inne, en kamin tar rätt så stor plats i anspråk och ger ojämn värme.
I badrummet tycker jag att det är en bra ide att lägga in golvvärme.
Lite tveksam ändå till LLVP. Eftersom det är två sovrum måste jag nog antagligen ha element i dessa. Mot allrummet blir det rätt mycket fönster och helglasat ända ner i väster och söder. Om jag nu ska vara där mest bara på sommaren så kanske jag inte behöver så mycket extravärme där. plus att LLVP inte är så himla snygg, att jag inte kommer ha någon optimal placering av den och att den låter en del.
Kommer nog vilja fundera på om jag eventuellts vill ha en extra värmekälla och isf vilken. Kamin höjer ju mysfaktorn massor. Och ev kan det blir golvvärme (elmatta) framöver i allrum/köksdel framöver. Så jag tror det där får mogna fram lite senare.
 
Personligen, om man mest ska vara där på sommaren, så hade jag nöjt mig med kamin och (fristående) elradiatorer. Skulle nog hellre elda än slå på elementen, men bra att kunna ha underhållsuppvärmt vid behov också.
 
byggarätt skrev:
Ta det lugnt...mycket som snurrar runt i en sådan här tråd...
Du skriver inte korkade saker det finns bara korkade svar...

1.Grundläggning bör ske på frostfritt djup i synnerhet när det gäller plintar...

2.Plintarna bör vara utformade så att de inte kan lyftas av tjälkrafter

3.Under huset bör all typ av växtlighet tas bort och markseparationsduk läggas och ett lager grus för att kapilärbryta

4. Om du sätter igen grunden vilket du bör göra för att undvika djur bör du lägga plast på gruset

5 Sorksäkring är nödvändigt med stålnät beroende på vilken typ av trossbotten du väljer

Jag tycker fortfarande att du ska prata med foamglasfolket om deras platta på mark i och med att deras metod gör att du kan sätta ihop allt i en gång o inte bekymra dig om fukt kyla torktider djur etc...
Totalkostnad blir antagligen inte högre heller och jag kan inte se några uppenbara nackdelar...
1+2) Jag tänker att jag gjuter i 1200mm rör och lämnar ca 40-50cm över mark och sen under rören i botten av gropen packat makadam/lagt marksten/gjutit bredare. Och sen justerbara stolskor på det. Marken känns inte som nån jätteriskmark direkt, men vad vet jag..

3) japp, bort med växtlighet och duk och singel/makadam. Och se till att det sluttar utåt och inte är gropar kvar mitt under stugan där det skulle kunna samlas ex smältvatten. Och sen bra hängrännor och stuprör som leder bort vattnet en bit från stugan.

4) Om du menar sätta igen som i en fyrkant, så det blir typ krypgrund känner jag mig tveksam. Just för det här att man stänger in fukten. Och är det helt öppet och luftigt under känns mindre risk att djur (som skabbrävar och sånt) kryper under för att dö där. Och gör de det är det rätt enkelt att plocka ut dem.

5) Jag tänker ju trossbotten, med nåt rutnät i metall och cellplast som är okänsligt för fukt.

6) Inte ringt och kollat foamglas, men jag tror nästan som "pelpet" att det är dyrare än att gjuta platta. Och klart dyrare än plintar.
 
pelpet skrev:
Enligt rapporten jag läste om cellglas är det dyrare med en koljerngrund än en gjuten platta.

Jag tror att plintgrund (byggd på gjutrör och justerbara stolpskor) är perfekt i detta fall. Sätt plintarna till altanen på samma gång.
ja jag tänkte på det där med plintar till altanen på en gång. Som du säger skulle man ju helt ta det samtidigt. MEN eftersom jag kommer ha rätt stor altan (fler m2 än stugan) och att den kommer gå efter ena kortsidan och nästan hela långsidan, så är jag rätt att de blir ivägen för de som sen ska bygga stugan. Vet inte säkert än heller om det blir nyckelfärdigt från de som levererar byggsatser (dvs att väggblock mm kommer i paket och ska lyftas på plats) eller om det blir lösvirkesbyggt. Jag måste nog kolla med dem isf så det inte försvårar för mycket med altanplintarna.
 
stefancrs skrev:
Personligen, om man mest ska vara där på sommaren, så hade jag nöjt mig med kamin och (fristående) elradiatorer. Skulle nog hellre elda än slå på elementen, men bra att kunna ha underhållsuppvärmt vid behov också.
Ja jag tror jag sätter in oljefyllda elradiatorer i samband med bygget. Och sen får jag fundera vidare på om jag ska ha fler värmekällor. Väldigt mysigt med kamin tycker jag, sprakande ljudet och rörelserna i elden. Och kan nog få tag i ved i hyfsade mänger till bra pris också.
 
Kullan skrev:
Ja jag tror jag sätter in oljefyllda elradiatorer i samband med bygget. Och sen får jag fundera vidare på om jag ska ha fler värmekällor. Väldigt mysigt med kamin tycker jag, sprakande ljudet och rörelserna i elden. Och kan nog få tag i ved i hyfsade mänger till bra pris också.
Du kommer ju inte göra av med så mycket heller om du inte spenderar mycket tid där när det är kallt. Men rätt mysigt även på vår och höst att elda på kvällen osv.
 
Kullan skrev:
ja jag tänkte på det där med plintar till altanen på en gång. Som du säger skulle man ju helt ta det samtidigt. MEN eftersom jag kommer ha rätt stor altan (fler m2 än stugan) och att den kommer gå efter ena kortsidan och nästan hela långsidan, så är jag rätt att de blir ivägen för de som sen ska bygga stugan. Vet inte säkert än heller om det blir nyckelfärdigt från de som levererar byggsatser (dvs att väggblock mm kommer i paket och ska lyftas på plats) eller om det blir lösvirkesbyggt. Jag måste nog kolla med dem isf så det inte försvårar för mycket med altanplintarna.
När du gör altanen så försök få den fristående från huset. I ett fritidshus blir det ofta olika läggtider och vaknatider (nu vet jag inte om du har barn men även utan). Om du sätter bärlina för altanen i husväggen fortplantas stegljud enklare in i huset eftersom fritidshus brukar vara tunnare isolerade. Så mitt tips är egna plintar till altanen och lämna 5-15mm spalt till husfasaden så kommer inte stegljud och fyllespring mitt i natten på altanen höras in till eventuella sovande.
 
Ymer skrev:
När du gör altanen så försök få den fristående från huset. I ett fritidshus blir det ofta olika läggtider och vaknatider (nu vet jag inte om du har barn men även utan). Om du sätter bärlina för altanen i husväggen fortplantas stegljud enklare in i huset eftersom fritidshus brukar vara tunnare isolerade. Så mitt tips är egna plintar till altanen och lämna 5-15mm spalt till husfasaden så kommer inte stegljud och fyllespring mitt i natten på altanen höras in till eventuella sovande.
Ah, bra tänkt där, så långt hade jag nog inte funderat själv. Har barn, dock har jag tom renoverat på kvällen en period, spikat, kört sticksåg och sånt, med dörren på glänt till barnrum, utan uppvaknande. Men sånt kan ju ändras också och bli mer känsligt när de blir äldre. Tack för tips!
 
Kullan skrev:
Ja elradiatorer och ev LLVP är ju det jag tänkt sikta på. Frågan är ju just det där om jag kommer ångra mig att jag inte ställer huset på platta (förberedd för golvvärme) när jag ändå bygger. Just för den eventualiteten att det kommer ändras i framtiden hur jag vill använda huset.

Man får ändå tänka på att jag bor i norra Norrland. Inte alls ovanligt att vi haft minusgrader på nätterna på midsommarafton tex. Och idag snöar det. Så om stugan ska användas vintertid nån gång kanske man vill ha det på platta?

För annars känns ju nästan plintgrund bättre än isolerad krypgrund på många sätt? Eller? Är det några andra nackdelar med plintgrund? Ökade risker att det sätter sig och blir skevt huset, jämfört med om det står på platta?
Nu har jag stuga i Dalarna, så det är lite mer söderut, den är på 48 kvm.
Det har blivit att vi är där en del på vintrarna ändå, men den är byggd för att kunna kallställas utan plast, med avtappningsmöjlighet av vattenrör under huset och el-element...

Jag har en plintgrund, och ja huset har satt sig lite, men antalet plintar och hur man gjuter dom spelar förstås roll - i mitt fall är det ett par st som rört sig lite (på 10 år) som gett ett par cm sättning - inte mer.

Fördelarna med plintgrund som jag ser det är att det är enkelt/billigt, samt väldigt lätt att inspektera under huset och låg risk för fukt (i mitt fall är det en sluttande tomt så jag har mellan 60 - 100 cm under huset)

värmemässigt så har jag varit uppe i -25 utan problem. Funderar dock på om jag skall komplettera med en LLVP, även om element + vedkamin idag funkar när man är där.


Skälet till att jag inte kallställer är att jag tycker det är värt ett par hundralappar/mån att slippa tömma vatten/blandare etc. Dessutom har jag kyl/frys igång, och en del färg osv stående. dessutom, eftersom vi är där även vintertid, tar huset mkt kortare tid att värma upp från +6 än -20 (har GSM-styrt så jag kan slå på värmen ett par dgr innan), så då är det behagligare när man kommer upp

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.