Idag har jag växlat av en takstol i garagetaket inför installationen av en tvåpelarlyft. Avväxlingen ger 1 meter extra i takhöjd.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Idag har jag ställt in radiefräsen på min 12mm mallbit därefter börjat fräsa 9,35 på min skiva mahognyplywood...... Mahognyplywood med fräst radie och 12mm mallbit, feljusterad fräs visar 10mm tjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessvärre var slutskivan 10mm...
Tur att man inte behöver licens eller körkort... då hade myntigheterna konfiskerat verktygen...
 
Redigerat:
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
bulleribock skrev:
Idag har jag ställt in radiefräsen på min 12mm mallbit därefter börjat fräsa 9,35 på min skiva mahognyplywood......[bild]
Dessvärre var slutskivan 10mm...
Tur att man inte behöver licens eller körkort... då hade myntigheterna konfiskerat verktygen...
😂 Du tar det bra iaf. Den får bli lite kortare helt enkelt?
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
bulleribock skrev:
Idag har jag ställt in radiefräsen på min 12mm mallbit därefter börjat fräsa 9,35 på min skiva mahognyplywood......[bild]
Dessvärre var slutskivan 10mm...
Tur att man inte behöver licens eller körkort... då hade myntigheterna konfiskerat verktygen...
Om det känns bättre så kan jag bekräfta att du inte är den första som gör den missen.

Tips t nästa gång - när faneren ligger åt det hållet så börja med en mindre radie, tex 6-8mm eller ett 45 graders avfasningsstål (för att ta mindre i sista omgången) och medfräs (om du känner dig trygg med det) över hörnen.
 
Redigerat:
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Tack ni är för rara, och tack för tipsen
 
Få maskiner som spyr damm lika effektivt som en GTS10! Men idag har jag äntligen kommit mig för att täta den.

Smältlim i alla små springor.
Närbild på en BOSCH GTS10 såg med vinkelmärkningar och tydligt användarspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skumgummi i större springor och hål.
Bordssåg med tätade springor och hål, visar smältlim, skumgummi och ett rött klingskydd, inzoomad på klingtiltens gradering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

GTS10 såg med täta springor försedda med smältlim, skumgummi vid hål och damm runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett ark OH-film fäst med magneter över springan för klingtilten.
GTS10-kapmaskin med tätningar av smältlim och skumgummi samt OH-film fäst med magneter vid klingtilten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En ny bottenplatta med spånuppsamling i plastpåse.
Modifierad Bosch GTS10 bordssåg med tätningar av smältlim, skumgummi och OH-film, och ett monterat klingskydd på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bordsåg med modifierad tätning och uppsamlare, MDF-skivor, smältlim och ark OH-film visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anpassad bottenplatta för dammuppsamling på GTS10-såg, med smältlim och skumgummi för täta springor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En GTS10 bordssåg modifierad med hemgjorda dammtätningar inklusive plastpåse, skumgummi, smältlim och OH-film.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och till sist ett nytt klingskydd med utsug monterat på arm, riktigt getto-style :p
GTS10 bordsåg modifierad för dammbegränsning, med röd klingskydd, skumgummi, magneter och OH-film.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Om det känns bättre så kan jag bekräfta att du inte är den första som gör den missen.

Tips t nästa gång - när faneren ligger åt det hållet så börja med en mindre radie, tex 6-8mm eller ett 45 graders avfasningsstål (för att ta mindre i sista omgången) och medfräs (om du känner dig trygg med det) över hörnen.
Ditt råd gäller ändå, den mindre radien är så stort jag kan åstadkomma med 9,35 fräsen, testade när jag ändå ställt till det. Det blir som nanowire skriver, en kortare skiva....
 
Idag har jag jobbat med plåt.

En arbetsbänk med metallplåtar och ett spiralborr för plåtarbeten ligger på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Simon Swartling och 1 till
  • Laddar…
Omtag på gårdagens idiotfräsning.
Använde mallskivan som mall vid radiefräsningen.
Blev hyggligt...
Skivan ska sitta inne i ett stuvutrymme i båten och hålla dieselvärmaren, och för det får den duga.
Ska bara borra kabelhål och montagehål för kringutrustningen. En träskiva med frästa kanter och kablar i förgrunden, bredvid en överhandsfräs och kablage, på ett verktygsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
bulleribock skrev:
...
Skivan ska sitta inne i ett stuvutrymme i båten och hålla dieselvärmaren, och för det får den duga...
Lustigt vad olika kraven på brandsäkerhet kan vara iland och ombord :confused:

(Ja, jag talar emot mig själv, har haft en fotogenvärmare inmonterad i en trång garderob byggd i plywood i en segelbåt)
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Bara det blir varmt så är jag nöjd.

I min VW typ 3 satt värmaren monterad mot bensintanken.
Det gav kort slangdragning ��
 
Satt fart på svarven och gjort en ny knopp till locket till stekpannan då den gamla gått i bitar. En lagom stor bit alm skall väl duga till detta ändamålet. Nu skall det bli lite mindre att städa på spisen efter matlagningen :)
Ny snidad knopp av almträ på ett genomskinligt lock till stekpanna, placerat på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Carreyfan och 4 till
  • Laddar…
Gjort en "runner" till bordssågen, använde en handhyvel för att sakta smyga mig på rätt storlek. Det är totalt osäkert att prova fixa detta direkt på bordssågen så jag gör det för hand.
30775020596_c1993d6ff8_b.jpg

Jag har tillfälligt monterat av glidbordet då det tar så mkt rum. Det är huvusakligen anslaget som tar mest utrymme, Jag tänkte jag passar på och bygger en liten släd så kan jag ha sågen orienterat i en position som frigör mera utrymme utan att glidbordet gör det blir omöjligt att passera om sågen.

30182263224_8d1f9d9798_b.jpg

Också mera lådor, menat tillverka mera förvar en bra tid nu. Tänker fylla upp hela vägen ner till golvet med progressivt djupare lådor.
30814121355_c292d7c4ba_b.jpg
 
  • Gilla
vectrex och 2 till
  • Laddar…
Osäkerad yta av en lada med synlig trästomme och en grön metallfräs i ett rum genom öppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innertak i en lada under renovering med nyinstallerade gipsskivor och justerade reglar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag bygger en metallverkstad i min lada. Inte särskilt stor ca 20kvm men plats för fräs, svarv slipmaskiner och svetsbord. Har precis riktat upp innertaket med laser och justerskruv så började gipsa idag.
 
  • Gilla
badtastex och 1 till
  • Laddar…
Katos, försök ha svets och slip i ett eget rum om det går (eller i blå hallen), svarv och fräs kommer bli fulla av slip- och svetsdamm.
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.