Är det inte så att fasen ska vara brytare? På denna brytaren är nollan som bryter. Skall koppla in fasen istället här va?
Eluttag under installation där nollledaren är ansluten som brytare istället för fasledaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är en brytare till ett lamp uttag
 
Ja det korrekta är att fasen bryts, men rent funktionsmässigt har det ingen betydelse om fas eller nolla bryts, lampan slocknar i båda fallen.
Tycker inte din bild liknar en trappkoppling.
 
Det är alltid fasen som ska brytas så koppla om så att det blir rätt. Dessutom ser jag en skruvskalle i dosan, aj aj aj,
 
Hur vet du att svart kabel är Nolla ?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ja mätte mig fram ingen spänning med den blåa kabeln hade det..
 
Zooma in bilden står det trapp 1 polig
 
Vi hade en elektriker här i sommras.. han dunkade i en skruv efter han förhöjde en dosapparat. Men det va icke detta uttag
 
Hur ska man göra om en dosapparat glappa utan att riva ut hela dosan eller väggen?
 
gasto skrev:
Zooma in bilden står det trapp 1 polig
Japp det är jag med på, tänkte mer på de två anslutna ledarna.
 
Ev fästa dosan med skruvar i hålen i hörnen på ramen.
 
Mäta strömmen i ett ojordat uttag..räcker väll att koppla röd stift i ett av hålen sedan den svarta hänga i luften är det fas ska den visa 18-20 i acv. Är det nollan visar den typ 0.20.. läst att många dra fram en jord för mäta men det behövs ju ej?
 
gasto skrev:
Mäta strömmen i ett ojordat uttag..räcker väll att koppla röd stift i ett av hålen sedan den svarta hänga i luften är det fas ska den visa 18-20 i acv. Är det nollan visar den typ 0.20.. läst att många dra fram en jord för mäta men det behövs ju ej?
Skaffa dig en mätpenna, kostar några tio, bättre än att fippla runt som du nu beskriver.
 
  • Gilla
gasto
  • Laddar…
yes!! Men ha ja inte rätt att man kan mäta så
 
För att VETA drar man fram en tråd som man fäster i jordskenan. Sedan kan man ju tro en massa om man gör si eller så, men tro det kan man göra i kyrkan för när det handlar om el ska man veta.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.