smurfen72 skrev:
Tycker du Tig är svårast ? Tig ger i alla fall grymt fina svetsar och då även i aluminium.
Ja definitivt, stor mängd finkontroll över musklerna som krävs, doppar fortfarande elektroden stup i kvarten, tycker du annorlunda?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Har inte så stor erfarenhet av Tig och de få gångerna jag svetsat har det mest varit i rostfria rör 1,5 mm och då har det gått bra och tycker metoden är rätt enkel just därför att det går ganska långsamt. Jag är absolut inget hejare på Tig men drog ett rostfritt tak avlopp med Tig för säkert 15 år sen och det läckte i alla fall inte. Är faktiskt lite sugen på en Tig tillsats till pinn svetsen men skulle vilja ha växelström för aluminium egentligen men kostar för mycket bara för att ha.
 
DennisCA skrev:
Ja definitivt, stor mängd finkontroll över musklerna som krävs, doppar fortfarande elektroden stup i kvarten, tycker du annorlunda?
När man kommit underfund med hur man tillsätter tillsatsmaterialet så är TIG klart en av dom enklaste svetsmetoderna.
Bra i trånga lägen då det går bra att svetsa med både vänster och höger hand.

Ett tips om du doppar mycket är att försöka ha så bra stöd som möjligt med bägge händerna.
 
smurfen72 skrev:
Har inte så stor erfarenhet av Tig och de få gångerna jag svetsat har det mest varit i rostfria rör 1,5 mm och då har det gått bra och tycker metoden är rätt enkel just därför att det går ganska långsamt. Jag är absolut inget hejare på Tig men drog ett rostfritt tak avlopp med Tig för säkert 15 år sen och det läckte i alla fall inte. Är faktiskt lite sugen på en Tig tillsats till pinn svetsen men skulle vilja ha växelström för aluminium egentligen men kostar för mycket bara för att ha.
Måste säga detta är den första gången över 3-4 olika forum jag besöker, där jag har sett nån inte säga det var sjuhelsikes svårt i början. Nästan alla TIG och svetsforum jag besöker så är hälften av trådarna om folk som vill ha hjälp och tips för det är så svårt.

Även min far som är yrkessvetsare sade han hade testat TIG på 70/80 talet men kom inte överens med det, just för rörsvetsning, han föredrog pinne där.

Jag har fått mkt hjälp av Jody från weldingtipsandtricks på youtube för övrigt,
 
Jag kan skriva under på att TIG var sjukt svårt. Har dock bara provat lite på tunn aluplåt vilket kanske är det svåraste.
 
Jckssn skrev:
När man kommit underfund med hur man tillsätter tillsatsmaterialet så är TIG klart en av dom enklaste svetsmetoderna.
Bra i trånga lägen då det går bra att svetsa med både vänster och höger hand.

Ett tips om du doppar mycket är att försöka ha så bra stöd som möjligt med bägge händerna.

en populär metod som förhindrar elektroddopp är det som kallas "Walking the cup", man vilar den keramiska gasdysan mot det som skall svetsas och rullar den fram och åter i en sicksack rörelse, Svårt att beskriva , faktiskt enklare i praktiken :) - Att det sen dessutom ger snygga svetsar skadar inte.
https://www.youtube.com/watch?v=j2Wkv6zcUnY
 
Jag har sett walking the cup mer som en avancerad metod för vissa specifika fall än för vardagssvetsning. Man måste nog helt enkelt lära sig den muskelkontroll som krävs anser jag för att inte vara beroende av diverse hjälpredor och genvägar. Hårt arbete och envishet!

Har börjat lyfta lite vikter också så brännarens vikt ska vara av mindre "vikt", desto starkare armar man har desto enklare kan man styra brännaren, annars om man är svag kan det "hacka" och vara svårt att få till en mjuk kontrollerad rörelse.
 
DennisCA skrev:
Måste säga detta är den första gången över 3-4 olika forum jag besöker, där jag har sett nån inte säga det var sjuhelsikes svårt i början. Nästan alla TIG och svetsforum jag besöker så är hälften av trådarna om folk som vill ha hjälp och tips för det är så svårt.

Även min far som är yrkessvetsare sade han hade testat TIG på 70/80 talet men kom inte överens med det, just för rörsvetsning, han föredrog pinne där.

Jag har fått mkt hjälp av Jody från weldingtipsandtricks på youtube för övrigt,
Kanske jag som är en naturbegåvning :) Tycker Tig är mycket enklare än tex gas svets som har liknande användningsområde inom svart metall.
 
Bosch verktygslådor staplade på en flyttvagn i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag blev det ett fynd på Byggmax av alla ställen. En flyttvagn för 150kr perfekt att ha diverse verktygslådor på under arbetsbänken!
 
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
danne_88 skrev:
[bild]
Fick bli en ny borrhammare då min gamla toolmate kastade in efter förvånansvärt trogen tjänst. Hade svårt att välja mellan den batteridrivna GBH 18v och denna GBH 2-28. Valet föll på med sladd då den nästan hade dubbla slagstyrkan
Bra skit! Riktigt bra skit!
 
FredrikR skrev:
[bild]
Så, nu har jag en i min ägo. :)
Jag köpte två! Sjukt bra pris!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Köpte en lövsug idag på Classe, perfekt att städa med i våra rabatter med sjösten och vid odlingslådorna som omringas av makadam då den inte suger upp stenar.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Har en GMF1600 i en dhl-bil, så inga sågningar tack!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Snailman
richardtenggren
Gammal hyvel med trähandtag märkt 'Eskilstuna', troligtvis modell No 3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade en liknande hyvel idag i pappas garage, tror dock det var No 3, men samma märke, är detta någon fin gammal hyvel eller rent skräp? Står Eskilstuna på den också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.