harry73
Kjelle J skrev:
Mobilt är billigare speciellt om det ska funka både hemma, i sommarstugan och i fjällen. Man binder upp sig med fiber...
Samma sak som att säga att man bättre kan hyra sommarstuga än att bo ihus, för att man binder uppsig med hus.
 
I
gäst skrev:
Mobilt billigare?
Jadu, min förbrukning ligger på runt 2tb ner denna månaden o lika mycket upp.
4g förbrukningen på 20gb är slut på telefonen. Det hade blivit en del pengar om jag bara hade kört mobilt.
Och jag har använt 5,6Gb i november. Annars är det normala 9-10Gb/månaden. Är det konstigt att jag inte valt fiber? Skulle jag klara mig med ett mobilt till en rimlig kostnad?
Det blir kanske det som kommer att avgöra vilket man väljer, hur mycket man använder det.
 
Andy78 skrev:
Fördelen med att bo i villa är att Boxer eller parabol fyller behoven för tv om mobilt bredband täcker ens behov för internet.
Japp :)


Andy78 skrev:
Jag skulle nog inte välja att ansluta mig i dagsläget om det kostar 25 000kr om jag kan köra 4G då jag klarar mig med 50-100gig för förbrukningen hemma.
Man ska inte gå på operatörernas skrämselpropaganda om att det blir dyrare om man inte ansluter sig nu, den säljtaktiken har man använts i urminnes tider.
När jag anslöt mitt förra hus så var det just denna skrämselpropaganda de körde med. När man ser det i backspegeln blev det högst marginellt dyrare för de som gjorde det i efterhand. Mina sämsta investerade 20 000 någonsin.

karlmb skrev:
Det blir dyrare att ansluta sig efter att nätet byggs. Vad tror du det kostar att ta fram en grävare och ett par man för fiber blåsning och installation till ditt hus enbart?
Fråga en mäklare, de värderar anslutning av en villa till befintligt fibernät till ca 100000 mer än en som valt att inte ansluta sig när ett nät har byggts.

...
Kvalificerat skitsnack X 2.

Fibern ligger precis i tomtgräns, kostar inga stora pengar att ansluta.

Att ett hus skulle betinga ett högre värde om 100 000 är totalt fel. 100 000 upp eller ner beror närmast uteslutande på tur i att rätt folk är med och budar. Jag har iofs bara sålt ett hus i närtid, med fiber nyligt indraget. Det hade inte den allra minsta påverkan på priset.

Jag står nu inför ett erbjudande om att ansluta mitt nya hus till fiber. 20 puckar och då är det bara fram till tomtgräns, resterande grävning får jag fixa själv. Ett av idiotargumenten är att mitt hus som ett jäkla mirakel skulle bli värt 50 000 mer. Ehhh, nej det blir det inte.

Jag kommer att stå över fiberindragningen, klarar mig mer än utmärkt på det jag har idag.
 
tommib
ion skrev:
Utan el lär det inte fungera. En direktledning mellan två användare som båda har säkrat med backup kan jag förstå fungerar, men inte annars. :x
Vanlig koppartelefoni fungerar inte heller utan el. Det är bara mer utbyggt med reservkraft, av bl.a. beredskapsskäl. Den tekniska utrustningen i ändpunkterna är visserligen betydligt mer komplex i fibersammanhang men drar ändå inte särskilt mycket ström. Om man vill kan man kräva av fiberoperatörerna att de ska ha samma grad av backup som det gamla telenätet. Räkna då med att det blir samma priser på fiber som på tele på den gamla monopoltiden.

Enda fördelen med koppartråd är att kundanslutningen inte behöver ström (eftersom den försörjs från nätet) men reservkraft för en enkel fibersändtagare och en teleanslutning är billigt och enkelt om man betraktar det som en nödvändighet. Det gäller då bara att fiberswitchen en nivå upp (skåpet på gatan) har motsvarande backup. Nivån över det (stadsnät motsv) kan man nog räkna med har reservkraft.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
En UPS hemma är inte då dyrt. Fast reservkraft finns nog inte i så många hem.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
I
Nu har jag letat utan att finna vad som behövs för garanterad uppkoppling. Heter det UPS ? Sätter man bara in strömkabeln i modemet?
Ni som vet kan väl länka till butiker som tillhandahåller utrustningen. Telia gör det tydligen inte, vad jag kan se.
Verkar finnas folk som har problem med detta.
Dessvärre har mitt motstånd mot fiber hårdnat efter alla problembeskrivningar jag läst. Men är det nu bestämt att ett fungerande nät ska bytas mot ett annat bara för att det ligger i tiden, är det bäst skaffa sig information om det nya.
Någon leverantör skrev att man inte vid normalt surfande kan märka skillnaden mellan 20 eller 200Mb. Frågan är vad skillnad jag märker mellan 10 och 200,(om det nu går, någon skrev max100,). Och jag har kollat priset, 34.900, så det blir till att ta lån, men ett batteripack kan ju inte kosta värst mycket.
Allt går med elektricitet, jo det vet jag, jag minns även åtskilliga tillfällen då strömmen var borta då det enda som fungerade var den gamle telefonen. Visserligen fanns inte mobilerna då men detsamma gällde i mitt scenario, varefter denna diskussion startade.
Ser fram emot era lösningar, för teknik är intressant även om man inte begriper ens hälften.
 
tommib
Garanterad uppkoppling får du inte i hemmet. Varken då eller nu. Gamla televerket var iofs bra på att ha batteribackup på sina telestationer men nu vet jag inte. Troligen är det fortfarande rätt bra av gammal hävd. På fibersidan är ett av problemen att man vanligen har aktiv utrustning längre ut i nätet. Det är inget hinder för att montera en batteribackup men det blir svårare. Eftersom det inte funnits något krav att göra det (och elnätet faktiskt är rätt bra i vårt land) så har det inte heller gjorts.

Om du ska ha en säker uppkoppling hemma måste du kontrollera med den tänkta leverantören om de kan garantera batteribackup i hela kedjan till dig. Troligen kan de inte det. Då spelar det inte någon roll vad du har för utrustning hemma.

Angående att byta ett fungerande nät mot ett annat så kan du jämföra det med att fortsätta reparera en gammal bil för pengar som är långt dyrare än bilen är värd. Ja, kopparnätet fungerar och själva koppartråden har lång livslängd men den aktiva utrustningen i telestationerna har det inte. Vid skador måste man fundera på hur mycket pengar som ska plöjas ner egentligen för att upprätthålla en gammal infrastruktur. Fiber är så oändligt mycket bättre och dessutom är det billigare att installera.
 
ion skrev:
Nu har jag letat utan att finna vad som behövs för garanterad uppkoppling. Heter det UPS ? Sätter man bara in strömkabeln i modemet?
Ni som vet kan väl länka till butiker som tillhandahåller utrustningen. Telia gör det tydligen inte, vad jag kan se.
Verkar finnas folk som har problem med detta.
Dessvärre har mitt motstånd mot fiber hårdnat efter alla problembeskrivningar jag läst. Men är det nu bestämt att ett fungerande nät ska bytas mot ett annat bara för att det ligger i tiden, är det bäst skaffa sig information om det nya.
Någon leverantör skrev att man inte vid normalt surfande kan märka skillnaden mellan 20 eller 200Mb. Frågan är vad skillnad jag märker mellan 10 och 200,(om det nu går, någon skrev max100,). Och jag har kollat priset, 34.900, så det blir till att ta lån, men ett batteripack kan ju inte kosta värst mycket.
Allt går med elektricitet, jo det vet jag, jag minns även åtskilliga tillfällen då strömmen var borta då det enda som fungerade var den gamle telefonen. Visserligen fanns inte mobilerna då men detsamma gällde i mitt scenario, varefter denna diskussion startade.
Ser fram emot era lösningar, för teknik är intressant även om man inte begriper ens hälften.
Vad för problem?

Skulle det vara strömavbrott så fungerar ju ändå bara i bästa fall mobilen hemma (idag tror jag inte kopparnätet är så bra skick att klara att stationen blir strömlöst, för det har troligen inte byts batterier på många år).


På vissa platser är kopparnätet riktigt dåligt skick och dålig mobil täckning då är fiber mer naturligt att skaffa (dessutom kräver det mindre underhåll än koppar). Men det beror ju så klart på kostnadnad att skaffa, tycker 34k kr är rätt mycket för fiber. Borde kunna gå att förhandla bättre pris än vad du fått (om du inte klarar dig på mobilt bredband då).
 
Microkatten
Givetvis är det så att om man idag har t.ex. ADSL 5-10 Mbps i nerlänk och endast surfar runt och läser epost så är det förståeligt om man inte känner för att plöja ner 25 kkr på ny teknik som på kort sikt inte innebär någon skillnad.

Men teknikbytet från kopparledningar till fiber är här. Frågan är snarare när kopparn byts ut, inte när, och utvecklingen inom datortekniken och -kommunikationen går snabbt. Det är helt enkelt en ny infrastruktur som byggs upp med fibern, och framtida tjänster (givetvis inte alla tjänster) kommer att kräva fiber. Och som tidigare nämnts, så kommer kopparnätet till slut att fasas ut.

Man skall också tänka på att om tillräckligt många i ett område tackar nej till fiber så kan det vara så att området helt kommer att sakna infrastruktur för fiber i framtiden. Vilket innebär att man som enskild person inte alls kan ansluta sig senare till liknande kostnad som erbjudits. Genom att tacka nej till fibern riskerar man alltså att varje hushåll i hela området går miste om en ekonomisk rimlig möjlighet att enskilt ansluta sig till ett fibernät i framtiden.

3G/4G/5G är en kompletterande teknologi med trådlöshet och mobilitet som huvudargument, men med begränsad kapacitet och varierande mottagningsförhållanden. Varken fiber eller mobil kommunikation kommer att försvinna, de komplementerar varandra.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Robert63 skrev:
Japp :)


När jag anslöt mitt förra hus så var det just denna skrämselpropaganda de körde med. När man ser det i backspegeln blev det högst marginellt dyrare för de som gjorde det i efterhand. Mina sämsta investerade 20 000 någonsin.

Kvalificerat skitsnack X 2.

Fibern ligger precis i tomtgräns, kostar inga stora pengar att ansluta.

Att ett hus skulle betinga ett högre värde om 100 000 är totalt fel. 100 000 upp eller ner beror närmast uteslutande på tur i att rätt folk är med och budar. Jag har iofs bara sålt ett hus i närtid, med fiber nyligt indraget. Det hade inte den allra minsta påverkan på priset.

Jag står nu inför ett erbjudande om att ansluta mitt nya hus till fiber. 20 puckar och då är det bara fram till tomtgräns, resterande grävning får jag fixa själv. Ett av idiotargumenten är att mitt hus som ett jäkla mirakel skulle bli värt 50 000 mer. Ehhh, nej det blir det inte.

Jag kommer att stå över fiberindragningen, klarar mig mer än utmärkt på det jag har idag.
Beror på om man gräver fibern till tomtgräns eller inte (är olika mellan kommuner och företag som gör grävningarna).

Men idag har många krav på snabbt och stabilt bredband, speciell om man har barn som ser på Youtube och netflix/viaplay och spelar samtidigt (men det är ju det egna behovet som bestämmer).
 
Robert63 skrev:
Japp :)

Kvalificerat skitsnack X 2.

Fibern ligger precis i tomtgräns, kostar inga stora pengar att ansluta.
Är ett vanligt missförstånd vilket vi har beskrivit i andra trådar. Det som kan finnas är fiberslang men ingen fiber finns projekterad med vad det innebär, det är ganska många moment innan en enstaka fiberanslutning kan klarskrivas och godkännas som driftsatt och dokumenterad. Idag är dessutom intresset lågt från de flesta fiberoperatörer att göra enstaka fiberanslutningar vilket du kan se på den prissättningen, vilket säkert kan förändras om några år. Dessutom exkluderar många i texten "fiber vid tomtgräns" den gemensamma kostnad som upparbetats vid nyutrullning så att du har en fiberslang när din fastighet, det finns transportfiber förberett i fibernätet till fiberskåp, brunnar, etc. Du kan läsa mer om detta i andra trådar.

Så vi kan väl vara överens om att "kvalificerat skitsnack" också kan vara att den som skriver besitter viss kunskap som andra kanske saknar ;)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Precis, att fiber skulle vara dragen till huset "utifallatt" känns långsökt, däremot så är det troligt, som AndersS påpekar, tomslang framgrävd till tomtgräns.
Har man dubbeltur kan det vara framsvetsat signal i närmaste brunn/skåp, så att det "bara" behöver svetsas där, men det är absolut inget man ska räkna med.
 
Ja och oavsett cilket så är det ointressant för priset. Man betalar "sin" del av kostnaden även om man ansluter i efterhand.
 
I
En enkel fråga, vad kostar fiber? Alla avgifter , ev, nätavgifter, för jag inbillar mig att det behöver skötsel.
34900 var ett pris jag fick på Telias hemsida, om det är förhandlingsbart vet jag inte, jag kan i alla fall inte utgå från det.
Hade vi kunnat skippa fast telefon hade det blivit mycket enklare att välja. Telia tillhandahåller fortfarande telefon till jacket, men det kan man inte gå på, det ska ju skrotas har jag läst.
Ska jag välja mellan fiber och mobilt blir det mobilt. Telia har upp till 100Mbit med god täckning, en datamängd på 40Gb med pott upp till 100Gb. Detta räcker mer än väl till mitt behov, och är billigare än fiber. Jag slipper dessutom ta lån.
Det är möjligt att jag byter trots att adsl fungerar bra, det hänger på den fasta telefonen.
 
Microkatten
MathiasS skrev:
Ja och oavsett cilket så är det ointressant för priset. Man betalar "sin" del av kostnaden även om man ansluter i efterhand.
Om, som jag nämnde i annat inlägg, det över huvud taget går att ansluta i efterhand. Ofta krävs att en stor majoritet av de boende tackar ja till fibererbjudandet för att det över huvud taget skall dras någonting alls. Tackar du nej riskerar du och hela området att stå ofrivilligt utan fiber en lång tid framöver. Tyvärr verkar denna aspekt försvinna helt i diskussionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.