Alltgår skrev:
Vi är i samma situation. Min har hållt kalasbra. Vanliga snickarpennor är väl mer att jämföra med kritor eller något. Avskyr dem.
Haft mina 2st i 3-4 år flitigt användning. Blyinsatser kan kännas lite för klena, går sönder för lätt i mitt tycke. Lite grövre i diametern hade varit bättre. Efter ett tag var vässaren på båda så sliten så att man inte kunde vässa. Slipade metallbiten och det blev bättre. Helt OK penna i övrigt.
 
richardtenggren
Jag tycker pennan är bra, dock är stiften lite väl mjuka, kanske finns att köpa hårdare men strecken blir snabbt breda. Har lite stift i olika färger. Det slutar oftast med att den får ligga kvar i lådan och jag tar en 0.9 stiftpenna :)
Jag har även den orangea, den känns bättre då den är tunnare men går ju dessvärre inte att sudda bort.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Åh, vad tråkigt att höra. För den är fantastisk just nu. Men jag som amatörsnickare vid min husrenovering får hoppas att den håller lite längre :)
Hemma funkar dom kanon , tyvärr så håller dom ungefär 2 veckor på bygget
 
Polos skrev:
Ibland det sämst skit som kommit ut på marknaden.
Alla köpte sådana på bygget för några år sedan men dom går sönder så snabbt så alla jag känner har gått tillbaka till vanliga snickar pennor.
Men dom är riktigt bra då dom fungerar 😀
Bytte panel på huset i somras och köpte då en sådan penna. I början var det väldigt frustrerande att spetsen bröts av i tid och otid. Sedan lärde jag mig att skjuta tillbaka spetsen ett par millimeter så att den inte bottnade i hållaren. Uppskattar enkelheten att vässa spetsen och precisionen i pennan. Vill inte ha tillbaka den gamla snickarpennan igen.
 
Problemet jag har haft med pican är att den tappar greppet om stiftet så att det åker med när man försöker vässa stiftet. Annars kanon!
 
Magnus Larsson skrev:
Problemet jag har haft med pican är att den tappar greppet om stiftet så att det åker med när man försöker vässa stiftet. Annars kanon!
Det är en kanon produkt , problemet är att den inte funkar i smutsig miljö och då blir den ganska värdelös som byggpenna.
Men ha en hängande i garaget eller snickarboden funkar perfekt.
 
Jo. Jag brukar ta ut nån då och då på jobbet och lägga i verkstan hemma :)
 
Har väl gått igenom 5 stycken sådana - Svindyr och håller inte alls. Blir den blöt så funkar den aldrig mer, betongdamm samma sak, har dessutom en otrolig förmåga att trilla loss från brallorna. Numer köper jag dessa för 20 spänn stycket...
Kort och gott - Snickarpennan!
Flera svartvita snickarpennor och en hopfällbar talmeter arrangerade på ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men så dagens inköp!
Svart och orange Fiskars X25 yxa mot vit bakgrund, använd för byggprojekt och diskuterad i forumet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köper såna pennor på byggmax kostar 10 kr där :)
 
smurfen72 skrev:
Köper såna pennor på byggmax kostar 10 kr där :)
Bra info - Verkar som att jag handlar på Byggmax allt för sällan!
 
Vad gäller pennor kör jag med blyertspennor, köpte en 128 pack från ebay, billigaste jag hittade per penna. Det är visst samma pennor man ser paul sellers köra med i sina videos.

Jag skulle dock vilja ha en bra penna för att markera på metall med. Hört om täljsten, och att det inte är så bra, nu kollar jag på sånahära pennor som kan vässas i vanlig pennvässare, ganska dyrt för 2st pennor...
http://www.ebay.com/itm/Markal-Red-...hash=item58cfde5e61:m:moYuGrnbI_gnFPrnrhGahNw
 
Toddbertuzzi skrev:
[länk]

Själv köpte jag fem set för mobilisering av snickeriutrustningen! :D
- Vad ger de för lyfthöjd ?

Jag har en Scheppach HM2 Kombi hyvel som är knepig att flytta . Jag satte två fasta hjul på den för att flytta på "pirra vis" men det är snarare lite obehagligt då den är topp-tung och liksom välter över balanspunkten.
 
DennisCA skrev:
Vad gäller pennor kör jag med blyertspennor, köpte en 128 pack från ebay, billigaste jag hittade per penna. Det är visst samma pennor man ser paul sellers köra med i sina videos.

Jag skulle dock vilja ha en bra penna för att markera på metall med. Hört om täljsten, och att det inte är så bra, nu kollar jag på sånahära pennor som kan vässas i vanlig pennvässare, ganska dyrt för 2st pennor...
[länk]
Köpte lite olika pennor mm för metall och de funkar alla. Även täljsten funkar men de är lite grova. Köpte även en penna med wolframspets som ritsar. Har ett par av de länkade till och de funkar också.

Men för snickeri finns väl bara en att välja på? ;)

https://www.festool.com/Products/Accessories/Pages/Detail.aspx?pid=497892&name=Pencil-set-Festool
 
hyggabus skrev:
- Vad ger de för lyfthöjd ?

Jag har en Scheppach HM2 Kombi hyvel som är knepig att flytta . Jag satte två fasta hjul på den för att flytta på "pirra vis" men det är snarare lite obehagligt då den är topp-tung och liksom välter över balanspunkten.
Har inte monterat dem ännu. Lyfthöjden är 25 mm, men då ligger pedalen an mot benet som den är monterad på (därmed är kanske 20 mm en mer praktiskt tillämpbar monteringshöjd).

Kanske denna är en mer praktiskt tillämpbar lösning?:

http://www.rutlands.co.uk/sp+heavy-duty-mobile-base-single+M_DK2040
 
richardtenggren
Ett falsstål verktyg för fräsning av trä, köpt för att korrigera ändspont på takbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte ett billigt falsstål på Jula, då sågen fått för sig att vända på ändsponten på de sista brädorna vi kompletterade med till taket i vardagsrummet. Så då fick jag fräsa en egen not i rätt ände. :)

Snedhammare med stor slagyta och rak klo isolerad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick även hem denna, hade dock missat att slagytan var enorm, jag ville mest ha en rak klo och tyckte ti-tech var lite dyr. Nackdelen med internetshopping.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.