ullberg: om du tänker på mitt så är det FK i VP-rör.

Jag misstänker att man gjort "så lite åverkan som möjligt" eller "minsta möjliga insats" när man gjort detta. Jag börjar fundera på om man ens varit uppe på vinden när man gjort detta.

Bilden med de tre rören: Här har troligtvis den enda armaturen i hallen varit en gång i tiden, VP-rören har troligtvis gått ner i armaturen och inte suttit så långt upp från början.

Bilden med de två rören: Här har man bara kapat befintligt rör mitt på och skapat en ny inkopplingspunkt.
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
jag älskar att löda ,, jag gör mycket bilel och där är det i mina ögon överlägset ,, fick ta över efter en annan larminstallatör när jag började på ett större flretag som hade bilar av märket som börjar på f och slutar på ord ,, när han hade slutat så kom den ena efter den andra av hans installationer tillbaka i en strid ström ,,, han hade installerat det mesta med strömtjuvar ,,, jag HATAR strömtjuvar ... så där började väl min frenesi för lödning ,, tog bort strömtjuven , skalade upp där tjuven förstört höljet twistade den anslutande kabeln runt den blottlagd kabeln lödde och isolerade ,,, inte en enda bil kom tillbaka ... likaså när jag gör nyinstallationer ,,, LÖDER ALLTID och har haft NOLL backjobb

FK är enkel och löda bra (jaja det tar lite tid men sen sitter det "förevigt" .. skala upp ,, krafsa av kopparen med en tandborstliknande borste i mässing eller stål ,, tvinna ihop dom ett par varv över varandra ,, sen brukar jag köra HETLUFT ur gaskolven ,, först en liten droppe så den överför värmen snabbare sen matar jag i tennet ovanifrån ,, det blir en gedigen skarv som är mer eller mindre solid i skarven ,, och när jag monterar bilstereÅ brukar jag använda hettluftspistolen .. dagens bilstereo är SJUKA EFFEKTER ,,, vi pratar om osannolika effekter ur slutstegen och både volt och ampere är så pass kraftigt att det kan leda till en plats sex fötter ner ,,, ( vi pratar om över 200 volt och 2-300 AMPERE till den stackars högtalaren !!!!) brasilien är värdssledande idag på slutstegssidan och dom har demo lastbilar där dom demar för publiken och spelar över 165 DB rakt ut från lastbilssläpen .. dom har high voltage steg oxå.. man matar stegen med 400 volt dc ,,, det går åt ett å annat batteri .. som sagt utvecklingen på den här fronten har vart orolig dom senaste 10 åren ,, well när jag då installerar brukar jag alltid försöka få lägga en fet strömkabel direkt så folk kan bygga vidare utan att behöva byta matarkabeln .. allt som oftast blir det 50 kwmm kabel och sen in i en delningsplint .. men få plintar sväljer så feta kablar så du skalar jag av kabeln hettar upp den och gjuter ihop den med lödtenn "förennar" är inter riktigt rätt ord då det här blir en solid kabel fyllt med tenn ,,, SEN går det bra att slipa ner den till en storlek som passar in i plinten ,, utan adapters och annat skit ..

vi hade förmånen att få vara med i nya arga snickaren och DEN elektrikern gav mig på tafsen för att jag hade lött i starkströms kablaget ,, han påstod att det var frbjudet och varför hävdade han att "man vet aldrig vilken belastning det kommer bli på kabeln i framtiden om man kopplar på nya förbrukare" och då hävdade han att värmen skulle värma upp tennet så det smälte och började glappa .... men han var inte riktigt klarsynt med vad han bråkade om (men det är en skittrevlig kille) ,, har ett rum under ytterrappan som har varit oljetanks rum tidigare ,,, nu har jag judisolerat det och gömmer bla en tryckluftskompressor där istället .. innan jag drog in det så monterade jag upp en 20 w led strålkastare och strömmen tog jag direkt genom väggen från huvudbrytaren till våran luft/vatten värmepanna , ett snabbt överslag ,rent ekonomiskt var att skulle jag köpa in strömbrytare så skulle den förmodligen inte ha betalt sig innan jag trillar av pinn ,, dessutom är det en kinaled ,, det är strörre chans att den kommer hålla om den får vara strömsatt hela tiden istället för att knäppas av och på och som sagt ,,, förbrukningen ,,, jisses (gäsp) så han gillade inte att jag tjuvade in mig på 16 ampere till dom 2 1.5 kwmms kablarna ,upp till lampan ,,, vad han dock inte såg när han rev det var att jag hade lött in en "likable fuse" i serie på fasen så hade nått hänt hade kabeln blivit strömlös direkt ,,, men eftersom allt låg inbäddat i krympslang så såg han aldrig att den satt där tio mm från anslutningsskruven , .. en linkable fuse är nått man använder i bilbranschen ,, en huvudsäkring på matarkabeln , ofta kopplar man vidare från startmotorn och ett par centimeter från anslutningen är denna tunnare kabel seriellt invävd ,, det jag gjorde var att ta 20 mm 1.5 mm kabel löda fast EN kardel .. krympslanga och sen löda fast mot kabeln upp till lampan och sen dra ytterligare en krympslang över hela klabbet .. .. det var den elanmärkningen vi fick och sen kopplade han ur dom bägge 16A trefasuttagen som förra ägaren av huset hade spikat upp på väggen ,, anledningen var att det var installerat med gummikabel ... så två anmärkningar varav den ena felaktig och den andra gjord av tidigare ägaren så vi klarade oss bra :) men åter tillbaka till det där med lödningen .. samma pricip med lödningen gäller solida ledare ,, skala tvina ihop dom över varandra och löd ihop ,, (isolera) , det brukar vara en kontakt yta mellan ledarna på 30-40 mm och som sagt de belastningen jag har kört över detta har varit hög och utan ett enda tecken på nått av vad visa varnar för här ,,, men det sägs oxå att det änge mycket på HUR man löder oxå och mina lödningar är "by the book" men visst går det snabbare med torix tex men jag har allt annat än bråttom och det känns SERIÖST nör man vet att anslustningarna /splittarna är lödda //Åke
 
Hängde inte riktigt med i resonemanget i textmassan och jag är ingen elektriker men att börja tjuva ström här och var gör ju snabbt att en anläggning börjar likna ett råttbo.

men eftersom allt låg inbäddat i krympslang så såg han aldrig att den satt där tio mm från anslutningsskruven
Sånt är väl som sagt inte så där särdeles bra, det blir ju helt omöjligt att överblicka en sådan anläggning.
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
tommib
Snälla, ta inte med dig tänket från bilbranschen till normala 230/400V installationer. Ja, det kan vara stora strömmar ibland i bilsammanhang. Det är fortfarande 12VDC (eller möjligen 24VDC) vilket ställer andra krav på isoleringen.

Det du beskriver om en "linkable fuse" är så idiotiskt att jag inte kan låta det stå oemotsagt. Vad du har skapat är en möjlig glödpenna. Du har gjort installationen sämre genom din lilla konstruktion. Det är inte heller något man har i en normal husinstallation, det blir som mexitegel säger helt oöverblickbart. Man tjuvar inte el från andra sidan väggen, som man gör i en bil. Man gör en logisk och välkonstruerad anläggning. Om du nu håller på och löder allt så kan du knappast ha något emot att göra saker långsammare men bättre. Om du ger fan i att löda på FK och istället använder riktiga toppklämmor ska du se att du har tid över för att dra en ny matning från centralen, eller ett bättre ställe än en 16A-grupp för värmepumpen för att driva lampan.

Du bör också fundera kring ditt överslag för lampan. Om du har en 20W lampa som lyser konstant drar den 20x24x365 Wh på ett år = 175 kWh. Jag vet inte vad elen kostar hos dig men antingen har du väldigt billig el eller så räknar du inte med att leva så länge till. Sätt en strömbrytare.
 
  • Gilla
Millox och 3 till
  • Laddar…
Ja bilellösningar är inte riktigt smart att gå på.
Blir svårunderhållet då man frångår grundläggande principer.
Löda kan man väl göra men samma där. Underhåll o utökning för en elektriker som ska utöka eller underhålla är långt från optimalt att börja med att löda isär för att dra upp nya ledare eller vad man nu vill göra.

Jag lött en gång i min anläggning. Bakom badrumsspegeln där frågången endast är 3-4mm. Där blev det löd med krymp för att dra fram nya tåtar var långt till kopplingspunkt/dosa
 
Jag är ingen bakåtsträvare på något vis men jag förstår inte varför man så gärna vill löda i sin elanläggning???
Det går inte snabbare varken att koppla nytt, lägga till eller ta bort.
Det finns ett antal standard-förfarande, t.ex. torix och wago, som är 100%-iga om man använder dom rätt.
Så varför???
 
  • Gilla
Skysodan
  • Laddar…
Apropå lödning i bil eller ngt annat som skakar;

AMP, som väl för de flesta är känt för sina flatstiftskontakter, startades i början på 40-talet med just flatstiftskontakter och ringhylsor då amerikanska armen hade stora problem med att lödningar i framför all flygplanen skakade sönder och med kabelbrott där förtennade kabeln övergick till mjuk otennad kabel. Ringhylsorna löste det problemet. AMP stod på den tiden för Air and Marin Products men är idag bara ett varumärke under TE Connectivity.
 
  • Gilla
johel572 och 8 till
  • Laddar…
Deutsch ftw
Hade ju varit en syn att se elektiker gå runt med stift o hyisor o crimpverktyg
 
Redigerat:
tommib
Jo, jag glömde en sak. Vad är vitsen med att ha en 50 kvmm ledare om du ändå slipar ner den till en mindre storlek? Välj i så fall en fördelningsplint som klarar 50 kvmm eller en mindre kabel.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Den korta biten med lite lägre area har ingen praktisk effekt.
 
-MH- skrev:
Den korta biten med lite lägre area har ingen praktisk effekt.
Njae, jag skulle väl säga att det är den långa biten med större area som inte har någon praktiskt effekt. ;)

Men jag har slutat att försöka prata ellära och signalbehandling med audiofiler för länge sedan...
 
  • Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
Jo, när folk köper man en bit kopparkabel 25-50 tkr så inser man fort var begränsningen sitter. Det är inte i kabeln och inte i plånboken...
 
  • Gilla
Chaly och 3 till
  • Laddar…
Skysodan skrev:
Deutsch ftw
Hade ju varit en syn att se elektiker gå runt med stift o hyisor o crimpverktyg
De kanske inte bär de på sig hela tiden, men de har stift, hylsor och verktyget eller så lånar de av mig, senast förra veckan då en 6 mm2 var för kort.

Protte
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Jo, jag glömde en sak. Vad är vitsen med att ha en 50 kvmm ledare om du ändå slipar ner den till en mindre storlek? Välj i så fall en fördelningsplint som klarar 50 kvmm eller en mindre kabel.
Man kan ju undra vad för sorts plint 2loud använder, är det en skruvplint är det helt förkastligt med förtennade ändar, det blir glapp. Har man fjäderkraftsplintar är det en annan sak. WAGO är godkänd för förtennade ändar.

Bara en liten reflektion, 2loud verkar 2loud, typ

Protte
 
Bob_the_builder
2 loud skrev:
dagens bilstereo är SJUKA EFFEKTER ,,, vi pratar om osannolika effekter ur slutstegen och både volt och ampere är så pass kraftigt att det kan leda till en plats sex fötter ner ,,, ( vi pratar om över 200 volt och 2-300 AMPERE till den stackars högtalaren !!!!)
Nu inskränker sig mina bilstereokunskaper till att, förvisso med hög noggrannhet, byta radiokanal, men har det inte smugit sig in ett potensfel här..? 200 V, 200 A är alltså 40 kW. Vilka fordons elsystem kan leverera de effekterna?
 
  • Gilla
Skysodan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.