Det har man försökt många gånger. Samma visa där. Lika undvikande!

De håller varandra om ryggen fast de gör fel på fel.

Jo anmälan vill man ju gärna inte göra men snart får det bli så om de inte börjar bete sig och göra sitt jobb!
 
31 augusti skickade vi in bygglov för hus och garage som hade liten avvikelse, ( ville bygga 2 meter ifrån granntomt istället för 4. Fick komplettera en gång då inte utvändig avloppsledning var utmärkt på rätt sätt. Detta gjorde vi med vändande post. 14 / 9 dvs 2 veckor senare så hade vi fått bygglovet och skulle återkomma när vi ville ha samråd.
Detta är Östersunds kommun, och det byggs mycket här så deras jobb kan man inte klaga på.
 
Kommun: Nynäshamn

Handläggningstid: V26-V35

Avser: Nyproduktion av villa och sidobyggt garage med omfattande mark förändringar.

Avvikelse: BYA ca 10%

Övrigt: Jag upplevde kommunens handläggningstid som relativt snabb(de har 10v som max i normala fall).

Jag är högskoleingenjör och arbetar inom bygg och hade derför möjlighet att göra ritningar och dokument själv, tog tillfället i akt att detalj projektera allt när jag endå höll på, så när kommunen efterfrågade ritningar av olika slag döpte jag dom bara till bygglovshandling, bygghandling osv.

Pratade med alla grannar som fick skicka ett mail till handläggaren där de godkände avvikelsen.

Jag fick 2veckor innan besked ändra tak beklädnaden, men de va sjyssta och bad mej bara ändra beklädnaden men inte döpa om ritningar eller skicka in ett helt nytt lov.

Summa sumarium.. jag har nog haft lite flyt med en bra handläggare men tror även att handläggningstiden hölls kort tack vare min inblandning och att inte ta handen ifrån ansökan.
 
Kommun: Göteborg
Handläggningstid: ca 2v
Avser: fasadändring, balkongbygge, takbyte
Avvikelse: detaljplan saknas

Lämnade in lovet digitalt med grannhörande (även om det kanske inte var nödvändigt). Ritningar befintligt och slutligt gjorda på egen hand i CAD.
Inga frågor från handläggare.
Ingen kontrollplan.

Mycket handlar om vad du lämnar in är min erfarenhet. Är det kvalificerade ritningar, du har gjort "förarbetet" och det inte finns några luckor i underlaget går det snabbt. Speciellt när man i Göteborgs fall lämnar in digital.

Vi byggde ett hus inom detaljplanerat för ca 3-4 år sen också i Göteborg. Dock pappersvägen för ritningarna då. Det tog ca 4 veckor. Också smidig hantering i övrigt..

Min rekommendation är att om möjligt hitta en person på sådana här drop-in som SBK har ibland, någon som dels har hand om området ifråga och verkar vettig. Adressera sedan försändelser till denna personen. Man kan även stämma av sådana saker på telefon innan man skickar det... Då kan det bli lite smidigare. :)
 
Järfälla

Tillbyggnad inom detaljplan

2 veckor

Ang att de inte bedömer ansökan förrän den är komplett: Åtminstone i min kommun hamnar alla ansökningar först hos en bygglovskoordinator. Det är deras yttre gräns, ett filter. Där ska BARA avgöras om ansökan är komplett dvs det inte fattas några handlingar. Det sker INTE någon prövning av själva ansökan. Först när de bedömer att de fått in alla handlingar går det vidare till en handläggare. Detta antagligen för att de få bygglovshandläggarna inte ska starta hundratals ärenden som är halvfärdiga och omöjliga att klubba igenom.
 
Det finns även exempel då det fungerat klanderfritt.
I mitt fall gällde bygglovsansökan byggnad av carport inkl förråd och tillbyggnad av en balkong med underliggande inglasning av uterum. Därtill ansökan om borrhål för bergvärme. Allt i samband med en totalrenovering av ett 40 tals hus.
Alla handlingar inkl arkitekstitningar och grannens tillstyrkande om att carporten fick placeras mindre än 4,5 m från tomtgränsen. Arkitekten hade full koll på alla regler ang avstånd mellan hus och carport och kommunens övriga regler ang byggplanen. Inga kompletterande handlingar behövdes eller begärdes.
Bygglovet fick vi inom 6 veckor. Borrtillståndet kortare tid.
 
Jag är själv bygglovshandläggare och det finns inget bättre än när alla handlingar kommer in korrekta och på en gång. Det finns inget träligare när man får reviderade handlingar i olika omgångar. Eftersom vi måste diarieföra och stämpla in allt som kommer in till kommunen. Akten kan ju bli hur stor som helst med ritningar och tjänsteanteckningar som ni förstår och det tar en massa tid från handläggningen. Där till ska ju nämnas att olika kommuner har olika resurser för ja,vi skulle i princip kunna jobba ihjäl oss. Det är inte bara bygglov som ska behandlas av en handläggare förutom bygglovet så är det för de flesta projekt tekniskt samråd, arbetsplatsbesök (minst tre inkl slutsamrådet) och allt ska dokumenteras. Sedan är det tillsyn på svartbyggen, OVK, EAH, ovårdade tomter, höga häckar, lekplatser mm. Dessutom i mindre kommuner så ska vi vara allt från administratörer vilket betyder att vi ska ta alla telefonsamtal, arkivera, diarieföra, fixa med e-arkiv och ärendehanteringssystem. Varje månad är vi tvungna att förbereda de ärenden som vi inte får ta beslut om på delegation till den politiska nämnden (byggnadsnämnden) vilket också genererar en massa pappersarbete. Som kommunalarbetare får man oftast ingen ersättning för övertid vilket förmodligen gör att många jobbar 07:30-16:30 sedan går man hem men naturligtvis jobbar många över också. Den sista veckan har jag suttit till 18:45 tex. Ville med detta bara ge en bild över hur vi har det.
 
  • Gilla
Tänka och 2 till
  • Laddar…
pebbles75 skrev:
Jag är själv bygglovshandläggare och det finns inget bättre än när alla handlingar kommer in korrekta och på en gång. Det finns inget träligare när man får reviderade handlingar i olika omgångar. Eftersom vi måste diarieföra och stämpla in allt som kommer in till kommunen. Akten kan ju bli hur stor som helst med ritningar och tjänsteanteckningar som ni förstår och det tar en massa tid från handläggningen. Där till ska ju nämnas att olika kommuner har olika resurser för ja,vi skulle i princip kunna jobba ihjäl oss. Det är inte bara bygglov som ska behandlas av en handläggare förutom bygglovet så är det för de flesta projekt tekniskt samråd, arbetsplatsbesök (minst tre inkl slutsamrådet) och allt ska dokumenteras. Sedan är det tillsyn på svartbyggen, OVK, EAH, ovårdade tomter, höga häckar, lekplatser mm. Dessutom i mindre kommuner så ska vi vara allt från administratörer vilket betyder att vi ska ta alla telefonsamtal, arkivera, diarieföra, fixa med e-arkiv och ärendehanteringssystem. Varje månad är vi tvungna att förbereda de ärenden som vi inte får ta beslut om på delegation till den politiska nämnden (byggnadsnämnden) vilket också genererar en massa pappersarbete. Som kommunalarbetare får man oftast ingen ersättning för övertid vilket förmodligen gör att många jobbar 07:30-16:30 sedan går man hem men naturligtvis jobbar många över också. Den sista veckan har jag suttit till 18:45 tex. Ville med detta bara ge en bild över hur vi har det.
Hej!

Jag förstår hur ni har det, att ni har mycket att göra och respekterar det också.

Det vore dock osannolikt om du handlaggt bygglov där du avsiktligt begärt in fel handlingar och sedan vill revidera dem flera gånger på byggherrens bekostnad. Det vill säga att man avsiktligt gör så att ärendet tar mer tid och inte är tydlig nog i vad du vill ha för ändringar. Om man då försöker förstå vad som begärts (från mitt och arkitektens håll) så totalvägras någon form av kommunikation, man får bara ett drygt bemötande från alla håll om man hör av sig och snällt berättar att man behöver ha en diskussion för att förstå vad som efterfrågas. Tycker du själv att det är bra handlagd om man utifrån detta scenario redan fått CADA om 4 gånger? Man ändrar sig efter varje gång med nya saker trots att ingenting ändrats sedan ärendet lämnades in för massvis med månader sedan.

Det är också konstigt om man sitter på bilder på tidigare hus som mottagits innan ens den första kompletteringen skickades ut och inte nämner ett ord om att tidigare hus och utbyggnad inte passar in och sedan trots massvis med kompletteringar där man gör allt som behövs trots någon kommunikation får höra att man måste börja göra om det befintliga huset för att det ska passa in, hur kan man arbeta så?

Man är så förskräckligt arg på kommunens sätt att agera och läskigt nog har jag inte talat med någon i min kommun som har något annat än en hemsk upplevelse när det gäller bygglov. Oavsett vad bygglovet då må gälla.

Hoppas du sätter dig in i min sits som en tålmodig byggherre som lagt massor med tid på att anlita rätt folk för att få ett bra resultat men blir extremt motarbetad av kommunen.
 
Redigerat:
  • Gilla
pebbles75
  • Laddar…
Kommun (måste inte anges) : Stockholm

När bygglovet lämnades in (räcker att skriva Q1-Q4 om man inte vill outa sig) : Q3


Vad bygglovet avser : Påbyggnad


Ev avvikelse från detaljplan (BYA, avstånd till granne, antal våningar etc) : Nej


Övrig information hur du upplevt kommunens tillgänglighet och respons : Väldigt svårarbetade och inte samma linje beroende på eget tycke o smak. Vi åkte in i förväg med ritningarna innan inlämnande och gick igenom dem för vad som behövdes kompletteras eller ändras på. Två handläggare (ny+rutinerad) var hjälpsamma och visade. Ordnade allt de sa, lämnade in och sedan började cirkusen!! Handläggare 1: Kom hela tiden med nya kompletteringar och åsikter om utformningen, efter 13 veckor så kom denne fram till att det kommer avslås pga markhöjning som inte var utförd men på ritning och ok enl de andra två?! Vi drog tillbaka ansökan. Utförde marköjningen (krävdes ej marklov pga inom råmärken 20cm) och in med nytt bygglov. Handläggare 2: Komplettering och ett argt samtal om utförd markhöjning (inte ens träffat personen), sedan kompletteringskrav efter krav. Mycket eget tycke och smak. Vi följer detaljplan. Tillslut ett mail/brev till dennes chef om att denne går långt över befogenheterna för vad bygglovet kräver. Då går bygglovet igenom, och för startbeskedet så får vi en av de första personerna !! Cirkeln sluten, och när man sa att allt de sagt innan förkastades av de andra två handläggarna under processens gång så man inte hade nytta av drop-in tiden. Så beklagade den sista personen. Tog bara över ett år att få bygglovet:)
 
Jag tycker att du ska kräva en ny handläggare pga av försvåring och inte professionellt bemötande med sin yrkeskompetens. Eller kontakta dennes chef. Lycka till Richard_89
 
Skräckexemplet för några år sedan var Ekerö kommun. De var så rent ut sagt förjävligt motarbetande gentemot medborgarna, med krångel och extrem tidsutdräkt, att byggnämnden först fick skarp kritik, och till slut blev fråntagna rätten till myndighetsutövning. Länsstyrelsen prövade under en period byggloven åt kommunen, tills soppan hade retts upp.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Villan32 skrev:
Jag tycker att du ska kräva en ny handläggare pga av försvåring och inte professionellt bemötande med sin yrkeskompetens. Eller kontakta dennes chef. Lycka till Richard_89
Redan prövat, de vägrar det med!
 
Sir Duke skrev:
Skräckexemplet för några år sedan var Ekerö kommun. De var så rent ut sagt förjävligt motarbetande gentemot medborgarna, med krångel och extrem tidsutdräkt, att byggnämnden först fick skarp kritik, och till slut blev fråntagna rätten till myndighetsutövning. Länsstyrelsen prövade under en period byggloven åt kommunen, tills soppan hade retts upp.
Blev kommunen skadeståndsskyldiga gentemot de som sökt bygglov?
 
Nej inte vad jag vet. Vet att det var några JO-anmälningar där det mynnade ut i skarp kritik och föreläggande om rättelser, men inte skadestånd.
 
Ekerö var väl i en "specialklass". Det hade en väldigt hög andel felaktiga bygglovsbeslut. Jag kommer inte ihåg exakta siffror, men det bar något i stil med att över 50% av överklagade bygglov fick ändras i högre instans, den siffran tror jag ligger på enstaka procent i de flesta andra kommuner.

Det gällde både att de nekade bygglov utan laglig grund, och att de släppte igenom enorma avvikelser mot detaljplan för andra. Typ 3 våningshus där man bara fick bygga enplanshus.

Länstyrelsen drog in kommunens rätt att handlägga bygglov, och tog över verksamheten under en period.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.