Under första delen av förra seklet var det mycket vanligt att man förtennde trådarna innan man anslöt brytare och uttag. Och alla som sysslat med "renoveringar" av installationer från den tiden kan intyga att nästan alla anslutningar är mer eller mindre lösa. Att det inte lett till en mängd olyckor beror troligen på att det oftast handlar om små laster och det faktum att det räcker att metall vilar mot metall (utan nämnvärt tryck) för att ström ska flyta genom kontaktstället.
 
Stefan1972 skrev:
Det finns mycket "skrivbordsprodukter" som talar om vad man ska göra och inte men i mångt och mycket fungerar det bra ändå. Det HAR hänt att förtennade kablar lossnat eller gått av men i tiotusen andra applikationer har det fungerat bra. det HAR hänt att bromsrör i koppar vibrerat sönder och gått av men det är lika där, i de flesta fall fungerar det ändå om man tänker till.
Den stora faran med att förtenna hänger nog mer ihop med att en del inte kan löda och blobban blir kulformad och man drar åt tex en plintskruv i mjukt tenn. Då lossnar det. Om man bara förtennar så ledarna fortfarande är synliga så komprimerar man ju fortfarande ändå kardelerna. Inte enbart tennet. Då fungerar det troligen bättre.
Jag har själv varit med om att "förtennade" (ej individuellt på kardelerna) har glappat i skruvförband, så det är ingen "skrivbords-fara". Det finns ingen möjlighet att själv förtenna t.ex RK så att den behåller sin spänst. Vill man inte ha lösa kardeler så är ändhylsor det enda vettiga.

Jag ser inget elektriskt problem med väl utförda lödskarvar, men det blir opraktiskt och svårjobbat. Hur kopplar man t.ex ihop 5 st FK genom att löda? Hur gör man om man senare behöver dra om en av ledarna? Dessutom är förmodligen lödkolv det mest opraktiska verktyg man kan tänka sig för arbete där det är svårt att komma åt.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
2 loud skrev:
skulle detta hittas hemma hos mig så skulle jag LÖTT ihop det och krympslangat alla ihopkopplingar jo jag VET att man inte får löda starkström men jag kan för mitt liv inte begripa VARFÖR ,, framför allt i detta läge torixen har edan gjort jobbet och tvinnat ihop ledarna och det är bara och ta den gasdrivna lödpennan och förtenna hela kopplingen ,,, att detta NÅGONSIN skulle glappa upp eller att tennet skulle släppa pga för hög belastning (som ska utveckla värme och smälta av tennet ) ... kom igen,,, det funkar inte ens i en film från hollywood så varför är det förbjudet att löda starkströms applikationer ,, finns det några tillfällen det är okay ? .... jag hade under en längre tid en temporär omkoppling av en trefas kabel som är matningen till dubbla kompressorer ( 7.5 och 5,5 kw ) och dessutom lyfte jag en fas till belysningen (20 st 150 cm lysrör ) . och utöver detta alla elektriska verktyg som jag använde i garaget . den temporära kopplingen tvistade jag ihop kablarna och lödde dom ,, denna koppling användes sedan under ca 6 månaders tid innan den slutgiltiga installationen blev av ,,, just pga detta jidder om att man inte får löda starkströms kablage gjorde att jag mycket nyfiket skalade av krympslangarna när vi rev den temporära installationen och jag kan inte se ett enda tecken på en enda av lödningarna på utmattning eller tecken på att det gått varmt ,, så jag är mycket skeptisk till att man inte får löda ,, EDIT: ahhh glömde ,,, den nya installationen som gjordes var en ny undercentral och matningen till den temporära var 3 x 25 A rakt in i sladden ,,
Är det förbjudet att löda ihop tåtarna i vanliga kopplingsdosor?
Jag tror inte det, faktiskt. Däremot lite omständigt och tar tid, faller dessutom in under "heta arbeten" i försäkringsbolagens regler så det är nog därför det inte används som förbindningsmetod i vanliga 230/400 V anläggningar. Sen kräver det en viss kunskap också, man ska löda, inte limma eller mura.
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Sen kräver det en viss kunskap också, man ska löda, inte limma eller mura.
Jag vill se den kopplingsdosa där någon murat ihop två FK. Fast det kanske inte skulle passa i tråden då det inte ens kan klassas som en elkoppling.
 
Jag har, tyvärr, sett kopplingar där man "murat" ihop det hela med lödtenn. Det brukar inte hålla så bra. "Kallödning" brukar det kallas.
 
  • Gilla
yxis och 3 till
  • Laddar…
Däremot var "smetlödning" föreskrivet på den tid då man fick löda på en koppartråd för att kunna ansluta blymantlar, som saknade "biledare", till jord.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag kan intyga att förtenta ändar i skruvförband blir glappa.
Jag sanerar stundom utrustning från en tysk leverantör som hade pippi på att förtenna ändar, behövs ingen skruvmejsel att lossa ledningen.

Protte
 
Jag ställer mig frågande till om där ens varit en elektriker inblandad i detta uppdrag:

"Hmm, varför sticker det upp träbitar ur isoleringen?"
Takisolering med träspån och bitar som håller upp isoleringen borta från en lampa, ifrågasatt eldragning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ah! Det håller uppe isoleringen så att den inte ligger emot lampan...

Men eldragningen då?
Träbit som håller isolering från lampa, med slarvigt ihopknutna elledningar i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kaotisk eldragning och isolering upphållen av träbitar runt en taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den var ju onekligen kreativ...
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och mössen gillar också din vind ser jag? :)

Det kan inte vara dom som gnagt bort VP-rören ... ;)
 
Och rören är bockade med bockfjäder samt fastsatta, och det är ju bra :)
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Då isoleringen inte låg hela vägen ner mot lampan så har man byggt ett varmt och mysigt bo där åt mössen.

Frågan är hur jag räddar detta...
Vill ju inte att få isoleringen över mig om jag skulle byta armaturen någon dag.
 
Mikael_L
Dra in rören i en utanpåliggande dosa du kommer åt ovanför isoleringen. (förläng med slang och byt FK vid behov)
Och så en kort stump VP-rör/flexslang ner till lampan, sen är det bara att koppla i dosan och i lampan på vanligt vis.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Jag är inne på att bygga en låda i gips ovanpå armaturen och sedan sätta en dosa i den.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Fy fasen, det där ger mig hemska flashbacks. Vår vind och våra downlights var monterade på liknande sätt. Det tog en mindre evighet att röja upp i det skatboet. Efter ett par tappra försök att rätta till det befintliga så slutade det med att jag rev upp all isolering och all gammal el och gjorde om och gjorde rätt. Jag satte dit ett par nya takdosor för att få kopplingsutrymme och på så vis ha all eldragning under isoleringen, just för att göra det mindre trevligt för mössen.

EDIT: Här är mina fynd: https://www.byggahus.se/forum/el/92082-varsta-elkopplingen-273.html?perpage=15#post2363703
 
Redigerat:
  • Gilla
helder
  • Laddar…
ullberg
Är det en armatur matad med EKKX?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.