Den är nog okej. Det brukar vara hyfsat från Makita, Dewalt, Blå Bosch, Milwaukee. Lite små batterier för mig men annars är den nog okej.
 
Att tänka på, länkad Dewalt är i deras 10v serie. Vill man ha lite mer vridmoment så bör man gå upp till 14v serien. Helt beroende på vad du skall dra med maskinen så klart.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Jag kan rekommendera en sån skruvdragare som du är intresserad av att köpa. Använder själv en sådan och är nöjd. Av recensionerna att läsa på sidan du länkade till, så verkar den få bra betyg. Något som jag tycker år bra att tänka på är att man har två batterier, så man ändå kan använda maskinen medan det andra batteriet laddas. Även om det är en snabbladdare så blir man ju i alla fall ställd under tiden det laddas...
 
Själv föredrar jag Hitachi 18V, men jag har ingen riktig koll på vad dom kostar.
 
Jag föredrar Makita 18V. Brukar finnas bra pris på Bauhaus :)
 
D
låter som att det blir rätt hyffsat om jag kör något av dom större märkena. blir att titta vidare lite. fick låna en grön bosch av en legendarisk kompis idag. har fortsatt skruva lite lavar.

som det ser ut nu blir det dewalten eller makita/hitachi. kommer nog gå upp lite högre, kanske 14v eller så. tack för tipsen gubbar. :)

Hantverkmässigt byggda träbänkar i en bastu med öppen dörr och en värmeväxlare synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


improviserar lite med lavarna. här kommer 3 pers på plats på översta bänken. nedre laven blir heltäckande och, det blir väl bara möjligt för barn att sitta där. det lär ändå bara bli chillbastu typ 65-75 grader och jag tänker att det ska gå bra att sitta uppe.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
D
lavarna ska vara löstagbara.

allt sitter i våg nu, kommer ta bort stödbenen efter jag satt fast den övre bänken. den ska bli "svävande :p:p:p:p
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Jag plusettar Makita.

Förslagsvis skulle jag valt en kombo av två; en stor och en liten.

Den stora med slagborrfunktion till hålsåg, betong, grova skruv/franska, generell borrning mm.
Makita slagskruvdragare med chuck och bitskit, stort borrfäste på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen en mindre för all typ av mindre skruvning såsom trä, trall, golv, gips mm. Skall man bara ha en så är väl denna med chuck ett bättre val. Jag kompletterade min med ett litet bitskit att ha nära till hands för diverse.. kvalité? Njae.. men bitsen fyller sitt syfte.
Blå Makita slagskruvdragare bredvid öppet bitskit på träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bonus är ju självklart en slagskruvdragare till snabb, vårdslös och stark skruvning. Förslagsvis kompletteras denna med botssetet på bild som är anpassade för slagskruvdragarens kraft. Skruvstoppet som gör att skruven dras för djupt är kalas.
Makita slagskruvdragare och bitsats på arbetsbänk, inklusive batteri och laddare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
danpih skrev:
skruvdragaren brann opp :p det var en black & decker, så det var väl väntat att den skulle ge med sig till slut. ändå haft den i ett år nu.

funderar på vad jag ska köpa för något nu. behöver nåt för kring 1000:-

[länk]

är det bra grejer? någon som vet?
Har nyss köpt en sådan själv (superrea förra helgen härnere..) verkar funka kanon, men har inte hunnit prova den på riktigt än :) I lagom strlk för mig, inte jättetung att hålla på med.. kommer vara ett bra komplement till makens.. om han får låna den ;) (har lagt lådan under sängen så jag kan vakta den :p )

Maken har en Makita lite kraftfullare som funkar jättebra också.. (vi hade en dewalt innan makitan och den håller måttet än 10 år senare, bara att batterierna inte håller så bra längre och de är ganska dyra.. :x )
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Nu är bastun så gott som färdig.

ska skruva fast aggregat, sätta någon list invändigt och vaxa panelen och lavarna vita på insidan.

blir premiärbastu imorgon för mig o josse :)

Nästan färdig bastu interiör med träbänkar och aggregat som ska skruvas fast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästan färdigbyggd bastu med träpaneler och belysning, sett genom glasdörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
På grön kvist och 4 till
  • Laddar…
D
premiärbastu avklarad!

måste säga att det är riktigt värt att ha bastu ;)

vi värmde till 65 grader och hoppade in, sen lät vi det gå upp till 75 grader. tar drygt en timme att få upp till 75-80 grader.

Interiör av hemmabyggd bastu med ljus träpanel och Harvia-stenaggregat, handdukar på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bastuvaxet var inte riktigt så vitt som man kunde önska, men det blev mycket ljusare. märkte även att jag kommer behöva komplettera med lite bastusten, då det inte räckte med 60 kg.

det går att sitta 3 stycken i bastun (på övre laven), det går även att ligga raklång med armarna på laven (om man bastar ensam), i och med att den är lite rundad (man ligger med fötterna mot aggregatet).

bastun är ca 190x90 invändigt och i och med den diagonala väggen, tror jag det blir ca 3-3,5 kbm. Aggregatet är dimensionerat för 7-9 kbm. Det funkar bra dock tycker jag. över förväntan.

hade frånluften öppen under uppvärmning och badning. kommer nog sätta ett vanligt galler där istället för en lucka. känns som man inte tjänar nåt på att ha frånluften stängd ändå, plus att den fungerar som tilluft när bastun är av.
Bilden visar en Harvia bastuugn fylld med stenar, omgiven av ljust trä som utgör del av bastuns innerväggar och bänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


en grej som är lite av en nackdel är att det är trångt när man ska gå ut. men om personen som sitter närmast dörren lyfter upp benen på laven, är det inga problem.

vi har kört en budgetlösning med obehandlad ytterpanel av gran. det var 1/3 av priset på vanlig värmebehandlad bastupanel. än så länge värt alla pengarna, då vi fick en bredare panel som var billigare.

märkte inte av att den var extra varm eller så. får se om det börjar kåda i framtiden. nu valde vi ju bastupanel i taket av den anledningen, attt det inte skulle droppa därifrån. det är alltså lavarna och väggarna som är i ytterpanel (köpte på byggmax) 22x145
 
Redigerat:
Stäng ventilen under uppvärmning och testa ha helt eller nästan stängt under bad så lär det inte ta så lång tid att få upp hettan. Hur kommer ni åt att rengöra golvet?
 
D
har löstagbara lavar uppe och nere :p
 
D
Badrum med bastu, vinhylla och inredningsdetaljer som skapar en lyxig känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverat badrum med tända ljus och bastu i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverat badrum med bastu, tvättmaskin och vitvaror, väntar på de sista detaljerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredning av badrum med bastu, duschhörna, tvättmaskin och köksbänk med inbyggd spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modern bastu med träbänk, vita skåp och rostfria handdukstorkar på kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


lite smågrejer att fixa till fortfarande :p men har varit lite folk här ikväll o bastat och dom gillade det mycket :D och josse tycker det känns lyxigt och det är det viktigaste för mig, att hon gillart :D
 
  • Gilla
boschkenta och 13 till
  • Laddar…
Det blev ju riktigt fint det där! :)
 
  • Gilla
På grön kvist och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.