Grief skrev:
Hej!

Ska måla ett tak i en gillestuga. Taket är ca 45 kvm och är förmålat två gånger med Alcro Panelgrund på fasadpensel. JOBBIGT!

Frågan är nu om jag ska använda farsans Wagner 117 som jag lånat eller om jag ska köra panellack med pensel också?

Väggarna ska tapetseras och golvet ska slipas så det är inte så noga med lite damm. Rummet är tomt i övrigt.

Om jag kör sprutan, kan ni rekommendera en bra färg? Vill ha halvblankt (10?) och hel täckning.
Har du inget känsligt i rummet och kan slippa tape, maskering och krångel så spruta på. P117 är en bra maskin så det lär säkert bli väldigt bra.
 
  • Gilla
Grief
  • Laddar…
Grief skrev:
Hej!

Ska måla ett tak i en gillestuga. Taket är ca 45 kvm och är förmålat två gånger med Alcro Panelgrund på fasadpensel. JOBBIGT!

Frågan är nu om jag ska använda farsans Wagner 117 som jag lånat eller om jag ska köra panellack med pensel också?

Väggarna ska tapetseras och golvet ska slipas så det är inte så noga med lite damm. Rummet är tomt i övrigt.

Om jag kör sprutan, kan ni rekommendera en bra färg? Vill ha halvblankt (10?) och hel täckning.
Nordsjös färger är bra, Alcro håller säkert också måttet. Halvblank är mer 40, kör du på 10 får du nog ganska matt färg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Grief
  • Laddar…
G
Lime113 skrev:
Har du inget känsligt i rummet och kan slippa tape, maskering och krångel så spruta på. P117 är en bra maskin så det lär säkert bli väldigt bra.
Lite maskering blir det väl någonstans, men är ju lockande att bara "blåsa på" och få täckning i alla springor :)


thomasx skrev:
Nordsjls färger är bra, Alcro håller säkert också måttet. Halvblank är mer 40, kör du på 10 får du nog ganska matt färg.
Check! Kom på att panelgrunden vi lagt är 10 så du har naturligtvis helt rätt :)

Finns dessvärre ingen försäljare av Nordsjö i närheten. Säljer Landora på jobbet, men de färgen är jag inte helt kompis med hittills.
 
Hej
Jag har en project pro 119 och tänkte spruta snickerier och dörrar, behöver jag spä färgen eller kan jag köra på utan?
tänkte använda 309 munstycke med finaste filtret
har tidigare sprutan om huset med DEMIDEKK Ultimate med galet bra resultat
 
Larsa Edin skrev:
Hej
Jag har en project pro 119 och tänkte spruta snickerier och dörrar, behöver jag spä färgen eller kan jag köra på utan?
tänkte använda 309 munstycke med finaste filtret
har tidigare sprutan om huset med DEMIDEKK Ultimate med galet bra resultat
För själva sprutans skull behöver du inte spä färgen, men för resultatets skull kanske du behöver det. Det beror ju på ett antal faktorer, inte minst vilken färg du kör med. Bra kvalitet på färgen är A och O för ett bra slutresultat.
 
Jag brukar bära glasögon när jag sprutar. På så sätt blir glasögonen tillräckligt smutsiga för att resultatet ska se bra ut även när det inte gör det :) höhö
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Beckers elegant snickeri
 
Jag har köpt hus och kommer måla alla tak och väggar, funderar på att hyra en hvlp eller köpa en. Vilken maskin bör jag hyra/köpa för att spruta 90m2 tak och 190m2 väggar? Är det en HVLP maskin jag behöver då?

Har ingen tidigare erfarenhet av att spruta..

Har även som avsikt att spruta garderober, köksluckor osv på sikt så att köpa en maskin kan vara en bra investering, tror jag.
 
slaffe skrev:
Jag har köpt hus och kommer måla alla tak och väggar, funderar på att hyra en hvlp eller köpa en. Vilken maskin bör jag hyra/köpa för att spruta 90m2 tak och 190m2 väggar? Är det en HVLP maskin jag behöver då?
För detta är en airless spruta helt klart det bästa alternativet.
 
Jag tror att du har alla dessa frågor besvarade i tråden tidigare men för att sammanfatta. Det är svårt att kombinera finmåler/små objekt och stora ytor (väggar, tak) med samma spruta. Mitt råd är att hyra en bättre airless och bränna av allt målande under en vecka. Sen, om du är intresserad av de mindre sakerna, kan du köpa en HVLP för ca 1 000 - 3 000 kr beroende på ekonomi och intresse.
 
Lime113 skrev:
Jag tror att du har alla dessa frågor besvarade i tråden tidigare men för att sammanfatta. Det är svårt att kombinera finmåler/små objekt och stora ytor (väggar, tak) med samma spruta. Mitt råd är att hyra en bättre airless och bränna av allt målande under en vecka. Sen, om du är intresserad av de mindre sakerna, kan du köpa en HVLP för ca 1 000 - 3 000 kr beroende på ekonomi och intresse.
Så en HVLP är bättre lämpad för finsnickeri, så som dörrar, skåpsluckor och bord? En Airless lämpar sig bättre till stora ytor? Vad brukar man få ge för att hyra en sådan maskin i runda slängar?
 
Japp så kan man säga.

En sån spruta du borde kunna klara dig med kostar väl 3 000 - 7 500 kr att köpa. Så jag kan bara gissa vad det kan kosta men jag tror det är överkomligt. Många köper ju spruta och säljer på blocket när de är klara till ca 1 000 kr billigare.
 
Lime113 skrev:
Japp så kan man säga.

En sån spruta du borde kunna klara dig med kostar väl 3 000 - 7 500 kr att köpa. Så jag kan bara gissa vad det kan kosta men jag tror det är överkomligt. Många köper ju spruta och säljer på blocket när de är klara till ca 1 000 kr billigare.
Den stora frågan är väl snarare var man kan hyra en airless-spruta!?
 
Och jag som trodde det var den lätta biten :)

Det kan man väl på i princip varje lokal 'maskinuthyrning' eller färghandlare. Bauhaus brukar ha en sådan avdelning vid in-/utgång.
 
Lime113 skrev:
Och jag som trodde det var den lätta biten :)

Det kan man väl på i princip varje lokal 'maskinuthyrning' eller färghandlare. Bauhaus brukar ha en sådan avdelning vid in-/utgång.
Hur pass bra klarar en WAGNER AIRLESS SPRAYER det jobb jag eftersöker? Är den lämplig att använda till att måla tak och väggar inomhus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.