Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S
Fairlane skrev:
Fast just kompetensen var väl inte ifrågasatt här?
Det enda TS önskade var att man varit tydligare med vad kostnaden kunde bli. Det är ju bevisligen ett allmän problem som många drabbas av, som är relativt enkelt att lösa vilket gynnar alla inblandade parter. Att man är missnöjd med information betyder ju inte att man är missnöjd med arbete eller inte vill anlita hantverkare.
Det är ju i princip kompetensen hos rörmokaren som är det stora problemet här.
Rörmokaren är så erfaren att han byter ventilen på 5 minuter och får med sig rätt material på en gång, alltså gör rörmokaren ett bra jobb, och för det ska han alltså ha mindre betalt än om man får hem en färsking som förvisso gör jobbet korrekt, men har först med sig fel ventil från bilen, sen har han glömt rörkapen i bilen, efter det har han problem att få på ventilen ordentligt, han jobbar flitigt och maskar ingenting men jobbet tar ändå 50 minuter.

Jag ger mig fan på att TS skulle ha lättare att betala för timmen om det var person 2 som gjorde jobbet, ganska typiskt svenskt att man inte ska kunna tjäna mer pengar om man blir duktig på något.
 
  • Gilla
kulle och 6 till
  • Laddar…
T
SueCia skrev:
Det är ju i princip kompetensen hos rörmokaren som är det stora problemet här.
Rörmokaren är så erfaren att han byter ventilen på 5 minuter och får med sig rätt material på en gång, alltså gör rörmokaren ett bra jobb, och för det ska han alltså ha mindre betalt än om man får hem en färsking som förvisso gör jobbet korrekt, men har först med sig fel ventil från bilen, sen har han glömt rörkapen i bilen, efter det har han problem att få på ventilen ordentligt, han jobbar flitigt och maskar ingenting men jobbet tar ändå 50 minuter.

Jag ger mig fan på att TS skulle ha lättare att betala för timmen om det var person 2 som gjorde jobbet, ganska typiskt svenskt att man inte ska kunna tjäna mer pengar om man blir duktig på något.
Det här håller jag verkligen med om. Om det är tiden som driver hur mycket man får ta betalt så kommer väl inget jobb att bli klart. Det är värdet av arbetet som ska ersättas. Men då måste det förklaras för kunden innan.
Så ja, väl utfört arbete av rätt kompetens ska betalas mer än dåligt utfört arbete av fel kompetens.
Hur får man till en sån dialog mellan snålskåpet till kund och den duktiga hantverkaren?
 
SueCia huvet på spiken där. Precis min poäng i tidigare inlägget. Spot On.

TreeView, tyvärr så går det oftast inte.
För just den typen av kund måste man egentligen förstå att det handlar om dennes personlighet och sättet att vara. Den typen kommer aldrig bli nöjd oavsett vad det gäller. Går arbetet för fort och bra, ja då är det för dyrt kontra tiden det tog. Tog det för långtid (i dennes värld, även om denne inte kan ett dugg) så är det inkompetens. Oavsett vad så är det telefonsamtal och gnäll till projektledaren att fakturan skall ändras för det var för dyrt.
 
Mmm är ju helt omöjligt eller åtminstone mkt svårt för en privatperson att veta om man anlitat en hantverkare som dels har kompetents och dels har prissatt sig därefter och utöver det inte tar längre tid än rimligt. I längre uppdrag och anställda hantverkare är troligtvis mkt mer korrekt avlönade i relation till varandra iaf.....

När man får en saltat faktura med massa okommunicerade tillägg ligger det nära till hands att känna att man blivit lurad i alla andra avseenden med.
 
Fairlane
SueCia skrev:
Det är ju i princip kompetensen hos rörmokaren som är det stora problemet här.
Rörmokaren är så erfaren att han byter ventilen på 5 minuter och får med sig rätt material på en gång, alltså gör rörmokaren ett bra jobb, och för det ska han alltså ha mindre betalt än om man får hem en färsking som förvisso gör jobbet korrekt, men har först med sig fel ventil från bilen, sen har han glömt rörkapen i bilen, efter det har han problem att få på ventilen ordentligt, han jobbar flitigt och maskar ingenting men jobbet tar ändå 50 minuter.

Jag ger mig fan på att TS skulle ha lättare att betala för timmen om det var person 2 som gjorde jobbet, ganska typiskt svenskt att man inte ska kunna tjäna mer pengar om man blir duktig på något.
I min värld så gör vi så att en duktig och snabb kille fakturerar ett högre timpris.
Den som är duktig tjänar alltså mer pengar, så den kopplingen kan du knappast göra med mig.
Jag har själv skrivit att timpenningen är relativt ointressant.

Exempel: Jag ringer två elektriker och ber om följande arbete.
* Montera 5 utanpåliggande jordade dubbeluttag i vardagsrummet
* Dela upp en gammal trefas kopplingsplint i tvättstugan till 3 separata 240V uttag
* Byt ut det trasiga uttaget som sitter ute på garaget (locket är trasigt)

Elektriker 1 är erfaren och kommer med 5 standarduttag till vardagsrummet, 3 standarduttag till tvättstugan och ett utomhusuttag. Han monterar detta på 4 timmar och jag får en räkning på 4 timmars arbete à 750 kr plus 30 minuter restid och 200 kr i km-ersättning, samt normalt påslag på material.

Elektriker 2 är mindre erfaren. Han kommer utan några uttag eftersom han inte har en aning om vad jag vill ha (jag har sagt att jag inte bryr mig, vanliga vita uttag). Sen åker han iväg till grossisten och och kommer tillbaks 1 timme senare och börjar skruva. Han hinner inte klart utan kommer dagen efter och jobbar 1 timme igen. Därefter får jag en räkning på 10 timmars arbete (6,5 timme arbete 1,5 timme i bil/handla dag 1 och 1,5 timme arbete dag 2 plus 30 minuter i bil, 1,5 timme i bil 500 kr i km-ersättning) samt samma påslag på material.

Om elektriker 2 tar 300 kr i timmen så hamnar vi på samma slutnota, så jag påstår nog att den erfarna elektrikern kommer tjänar klart mer pengar och det är helt ok med mig. Jag föredrar elektriker 1.

Uträkningen ovan var dock en parantes i sammanhanget. Problemet är att man inte tydligt förmedlar till kund vad det kommer kosta. Självklart kan man inte säga med alltför stor noggrannhet, men jag tror att firman hade på känn att arbetet skulle gå fort. De hade helt enkelt kunnat säga: "Det här arbetet kommer med största sannolikhet gå fort, men vi fakturerar för minst en timme, om det så bara tar 5 minuter på plats. Vi har ju restid och så måste vi plocka fram material etc.". Om man hade sagt så, är jag övertygad om att TS varit nöjd med firman (vare sig han köpt tjänsten eller inte). Nu är han missnöjd. Jag vet att det finns oändligt med jobb idag, så att man kan strunta i missnöjda kunder, men det kan ju vara vettigt att börja tänka på att man försöker få nöjda kunder, för framtiden.

Jag har själv varit synnerligen nöjd med många "dyra" hantverkare och inte klagat på en rejäl faktura, då man talat om på förhand att man kommer fakturera 500 kr för att köra fram bilen till mig eller genom att säga att det här arbetet kommer nog ta 5 minuter, men jag måste skriva en timme plus restid oavsett: Jag har varit med om båda dessa och varit nöjd.

Härom veckan hyrde jag en maskin på Bauhaus och den var 5,62% dyrare än vad det stod. I det finstilta stod det nämligen att man la på 5,62% i en serviceavgift på alla uthyrningar. Jag var helt plötsligt en irriterad kund. Inte för att de 5,62% gjorde mig någon ekonomisk skillnad utan för att man inte varit tydlig. Ska man ändå lägga på 5,62% i serviceavgift på allt så uppdatera prislistan med nya priser, 5,62% högre än det står nu. Jag struntar i om de 5,62% går till fikabröd, service, lön eller något annat. Det är pengar de vill ha för att hyra ut och det är allt jag behöver veta.

Det är inte en fråga om ifall hantverkaren är duktig eller mindre duktig på sitt arbete, utan en fråga om att ställa förväntningarna rätt hos kunden. Lyckas man inte med det så får man en missnöjd kund hur bra jobb man än gör. Det gäller lika gärna att man måste vara tydlig med att kundens dröm om hur resultatet av hantverket kanske inte är realistiskt. Sätter man kundens förväntningar rätt så har man en nöjd kund (om man uppfyller såklart)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
harry73
Om TS vill veta om han fick betala en för saftig faktura då gör han helt rätt att ställa frågan i ett konsumentforum.
Men tydligen finns det många hantverkare som känner sig påhoppad så fort någon frågar något som kan uppfattas som negativt mot hantverkare.
Kan man inte skilja mellan sin yrkesroll och sin roll som konsument, har man ingenting att göra på ett konsumentforum.
Då är det bättre att starta ett hantverkareforum istället för att trakassera TS
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
S
harry73 skrev:
Om TS vill veta om han fick betala en för saftig faktura då gör han helt rätt att ställa frågan i ett konsumentforum.
Men tydligen finns det många hantverkare som känner sig påhoppad så fort någon frågar något som kan uppfattas som negativt mot hantverkare.
Kan man inte skilja mellan sin yrkesroll och sin roll som konsument, har man ingenting att göra på ett konsumentforum.
Då är det bättre att starta ett hantverkareforum istället för att trakassera TS
Nej du, nu är du ute o cyklar. Det är bara i en diktatur som oliktänkande tystas, som tur är råder inte sånt på byggahus.se. Startar TS en tråd där han fått betala 1000 kronor för ventilbyte av en hantverkare som dessutom behövde åka 16km så är det bara de absolut mest naiva som kommer ta TS parti, de flesta fattar att 1000 kronor för det jobbet är ett rimligt, t.o.m. bra pris.
 
  • Gilla
hushem och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
SueCia skrev:
Startar TS en tråd där han fått betala 1000 kronor för ventilbyte av en hantverkare som dessutom behövde åka 16km så är det bara de absolut mest naiva som kommer ta TS parti, de flesta fattar att 1000 kronor för det jobbet är ett rimligt, t.o.m. bra pris.
Jag håller med om att 1000 kr är ett mycket bra pris till och med. Det hindrar inte att jag tycker att många hantverkare (eller snarare någon ansvarig på firman om firman är stor) bör förklara läget innan, för att slippa en irriterad kund.

Jag har själv mycket kundkontakt. Jag har mestadels nöjda kunder, men visst har det genom åren varit en och annan missnöjd kund. En kund är normalt sett missnöjd i någon av följande situationer:
1. Jag har gjort ett tveksamt arbete
2. Vi har missförstått varandra och jag har levererat något, medan kunden förväntade sig något annat.
3. Jag har levererat helt rätt, men kunden är missnöjd för att de inte förstod att kostnaden skulle bli så hög (för ett så litet jobb)
4. Kunden är av typen som aldrig är nöjd.

Nummer 4 är inte mycket att göra något åt, men de andra tre kan man försöka undvika.
Ibland gör man ett sämre jobb (punkt 1), då ser man till att fixa till det
Punkt 2 råkade jag oftare ut för när man var ny. Med lite erfarenhet vet man att man vinner i längden på att noga gå igenom vad som skall göras så att båda förstår det.
Punkt 3 inträffar vanligtvis på de små jobben. Det har jag också lärt mig att ta INNAN man drar igång. Det innebär att man inte får alla jobb, men i längden vinner man på det.

Det är punkt 3, jag tror många behöver jobba med istället för att i efterhand komma och kalla kunden en snål jävel etc.

Jag hade för övrigt en variant på punkt 3 för några år sedan då en kund ringde och bad mig vara med på ett möte kommande vecka. Jag frågade vad det var för möte och om jag kunde vara med på distans då jag bodde långt från platsen. Mötet var 1-2 timmar och det fungerade inte med distansmöte. Ok, jag kan komma, sa jag, men ni bör vara medvetna om att detta blir dyrt. Flygresor till er tar på lång tid så jag måste åka dagen innan och förlorar då 8 timmars arbete som ni få betala. Efter avslutat möte finns inget flyg hem, så ja får flyga hem dagen efter. totalt 3 arbetsdagar, flygresa och 2 hotellnätter alltså för ett möte 1-2 timmar... De insåg att det kanske inte var så vettigt så de körde mötet själva och meddelade sedan resultatet...:)
 
  • Gilla
ItWasntMe och 3 till
  • Laddar…
S
Fairlane skrev:
Jag håller med om att 1000 kr är ett mycket bra pris till och med. Det hindrar inte att jag tycker att många hantverkare (eller snarare någon ansvarig på firman om firman är stor) bör förklara läget innan, för att slippa en irriterad kund.

Jag har själv mycket kundkontakt. Jag har mestadels nöjda kunder, men visst har det genom åren varit en och annan missnöjd kund. En kund är normalt sett missnöjd i någon av följande situationer:
1. Jag har gjort ett tveksamt arbete
2. Vi har missförstått varandra och jag har levererat något, medan kunden förväntade sig något annat.
3. Jag har levererat helt rätt, men kunden är missnöjd för att de inte förstod att kostnaden skulle bli så hög (för ett så litet jobb)
4. Kunden är av typen som aldrig är nöjd.

Nummer 4 är inte mycket att göra något åt, men de andra tre kan man försöka undvika.
Ibland gör man ett sämre jobb (punkt 1), då ser man till att fixa till det
Punkt 2 råkade jag oftare ut för när man var ny. Med lite erfarenhet vet man att man vinner i längden på att noga gå igenom vad som skall göras så att båda förstår det.
Punkt 3 inträffar vanligtvis på de små jobben. Det har jag också lärt mig att ta INNAN man drar igång. Det innebär att man inte får alla jobb, men i längden vinner man på det.

Det är punkt 3, jag tror många behöver jobba med istället för att i efterhand komma och kalla kunden en snål jävel etc.

Jag hade för övrigt en variant på punkt 3 för några år sedan då en kund ringde och bad mig vara med på ett möte kommande vecka. Jag frågade vad det var för möte och om jag kunde vara med på distans då jag bodde långt från platsen. Mötet var 1-2 timmar och det fungerade inte med distansmöte. Ok, jag kan komma, sa jag, men ni bör vara medvetna om att detta blir dyrt. Flygresor till er tar på lång tid så jag måste åka dagen innan och förlorar då 8 timmars arbete som ni få betala. Efter avslutat möte finns inget flyg hem, så ja får flyga hem dagen efter. totalt 3 arbetsdagar, flygresa och 2 hotellnätter alltså för ett möte 1-2 timmar... De insåg att det kanske inte var så vettigt så de körde mötet själva och meddelade sedan resultatet...:)
Tycker det du skriver är vettigt absolut, mitt inlägg var dock mer riktat till personen som vill censurera alla som inte håller med TS från att skriva i ett internetforum.
 
harry73
Det handlar för min del inte om TS fick en bra deal eller inte Han ställer frågan och den är berättigad. Den allmänna konsensus är att priset i sig inte är orimligt (fine by me).
Sen är det en del medlemmar som tycker att även om priset är ok så är hantverkaren otydlig i sin kommunikation om prisuppgiften. Kan jag faktiskt delvis hålla med om, även om jag vet att vi bara hörde TS sida.
Och sen finns det en grupp som börjar raljera och tycker att TS är dum i huvudet att han inte fattar hur mycket en hantverkare behöver utan att han säger det tydlig.
Den sista gruppen verkar vara hantverkare allihopa och de borde försöka skilja på sin hantverkarroll och konsumentroll lite bättre.
 
  • Gilla
TreeView och 3 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Det handlar för min del inte om TS fick en bra deal eller inte Han ställer frågan och den är berättigad. Den allmänna konsensus är att priset i sig inte är orimligt (fine by me).
Sen är det en del medlemmar som tycker att även om priset är ok så är hantverkaren otydlig i sin kommunikation om prisuppgiften. Kan jag faktiskt delvis hålla med om, även om jag vet att vi bara hörde TS sida.
Och sen finns det en grupp som börjar raljera och tycker att TS är dum i huvudet att han inte fattar hur mycket en hantverkare behöver utan att han säger det tydlig.
Den sista gruppen verkar vara hantverkare allihopa och de borde försöka skilja på sin hantverkarroll och konsumentroll lite bättre.
Inget fel i det du skriver här men sak får jag inte ihop. Jag är hantverkare men också konsument, även av hantverkartjänster då och då.
Jag som konsument ser ALLTID till att få in prisuppgift INNAN ett arbete drar igång. Det är ju naturligtvis i mitt intresse! Finns ett bra förhållande till firman brukar jag säga "kör på bara" men där och då har jag ju också frånsagt mig rätten till att ifrågasätta priset i efterhand. Det är min " version" av att vara konsument.
 
Det är för att du är hantverkare själv och därmed proffs på att anlita hantverkare. Här i forumet har vi många konsumenter som aldrig har anlitat en hantverkare förut. Möter man som hantverkare en sådan kund så är det ens ansvar att upplysa kunden om vad som gäller tycker jag.

Jag tror att ni blir fartblinda också. 1000 kr mycket pengar när du betalar med skattade pengar ur egen ficka. För er är det vardagsmat att fakturera helt andra belopp.
 
  • Gilla
Skysodan och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Det är för att du är hantverkare själv och därmed proffs på att anlita hantverkare. Här i forumet har vi många konsumenter som aldrig har anlitat en hantverkare förut. Möter man som hantverkare en sådan kund så är det ens ansvar att upplysa kunden om vad som gäller tycker jag.

Jag tror att ni blir fartblinda också. 1000 kr mycket pengar när du betalar med skattade pengar ur egen ficka. För er är det vardagsmat att fakturera helt andra belopp.
För det första har jag aldrig fakturerat i hela mitt liv! För det andra är jag uppväxt med att vända på varje krona, så 1000 spänn är mycket pengar!
För det tredje behöver man absolut inte vara hantverkarproffs för att fråga om ett pris. Det kallas självbevarelsedrift. Eller menar du, Marlene, att den som INTE jobbar i en matvarubutik inte kan ta reda på vad maten kostar innan man kommer till kassan? Det är ju så enkelt att det blir löjligt :mad:
 
  • Gilla
hushem
  • Laddar…
Priserna på mjölk står ju markerade på hyllan, så det är inget problem liksom. Folk köper mjölk lite oftare än de anlitar hantverkare.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Priserna på mjölk står ju markerade på hyllan, så det är inget problem liksom. Folk köper mjölk lite oftare än de anlitar hantverkare.
Ja, det är ju det jag menar. Priset är ytterst enkelt att ta reda på, vare sig det gäller mjölk eller ex. ventilbyte.
 
  • Gilla
hushem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.