G
Odjuret skrev:
Eftersom priserna är i kronor, så är det enkelt att räkna ut skillnaden i procent för de som är intresserade. Men i artikeln så är det för mig enklare med skillnaden i pengar än i procent. Men så är jag inget mattesnille... Gör man en jämförelse som i artikeln så är det enligt mig bara kronor som är intressant. Sedan kan man om man vill räkna ut skillnaden i procent. Men oavsett så behövs siffrorna i pengar...

Artikeln i sig är faktiskt intressant. Man får veta vad vissa verktyg kostar på Ullared, jämfört med en "vanlig" butik.
Procenten är intressantast rent generellt eftersom jag antagligen har en ungefärlig budget varje gång jag åker dit. Ex. Jag räknar med att spendera 8000kr - med ca 30% lägre priser så kan jag räkna ut hur mycket jag tjänar på att åka dit. Om det visar sig att det är 10% lägre priser kanske det inte alls lönar sig. Jag åker ju knappast dit fler gånger för att köpa samma högtryckstvätt...
 
Köpte ett par raggsockor i merinoull för 200 spänn i lokala fiskebutiken. Tänkte köpa "det bästa" då jag ofta fryser om fötterna när jag fiskar. Jättenöjd med sockarna men döm om min förvåning när jag såg exakt likadana sockor på GeKås för 50 spänn!

Igår köpte jag Casco Cascol indoor trälim 750 ml för 48kr. K-rauta tar 89kr. Tog 3 då jag snart ska lägga goövspån..

Köpte spelet jakten på den försvunna diamanten dyrt för 350 kr på BR för några veckor sedan. Kostade 199kr på GeKås.
Köpte Labyrint (Peliko) brädspel för 129kr. Billigast på nätet 219kr inkl frakt.

Allt är inte superbilligt, men mycket är det..
 
StevieGee skrev:
Köpte ett par raggsockor i merinoull för 200 spänn i lokala fiskebutiken. Tänkte köpa "det bästa" då jag ofta fryser om fötterna när jag fiskar. Jättenöjd med sockarna men döm om min förvåning när jag såg exakt likadana sockor på GeKås för 50 spänn!

Igår köpte jag Casco Cascol indoor trälim 750 ml för 48kr. K-rauta tar 89kr. Tog 3 då jag snart ska lägga goövspån..

Köpte spelet jakten på den försvunna diamanten dyrt för 350 kr på BR för några veckor sedan. Kostade 199kr på GeKås.
Köpte Labyrint (Peliko) brädspel för 129kr. Billigast på nätet 219kr inkl frakt.

Allt är inte superbilligt, men mycket är det..
Ja, det är så det är. De som skryter om att de aldrig varit där tillhör troligen de mindre vetande eller de som struntar i vad det kostar
 
Johnsson 56 skrev:
Ja, det är så det är. De som skryter om att de aldrig varit där tillhör troligen de mindre vetande eller de som struntar i vad det kostar
Jag kan tycka att det är lite motbjudande med den sjuka konsumtionen som sker där. Folk fyller kundvagnar bara för sakens skull, inte för att de behöver grejerna. Kommer hem med massa skräp som de sliter och slänger.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Öfremora skrev:
Jag kan tycka att det är lite motbjudande med den sjuka konsumtionen som sker där. Folk fyller kundvagnar bara för sakens skull, inte för att de behöver grejerna. Kommer hem med massa skräp som de sliter och slänger.
Den sjuka konsumtionen är inte att skylla på GeKås. Den sker hela tiden överallt! Och den är verkligen sjuk, det håller jag fullständigt med om. Vem behöver en ny mobil varje år? Vem behöver byta tv vart annat år? Soffa vart tredje och kök vart fjärde?

Hörde en historia från en mäklare i Göteborg som jag kände ett tag. Han hade sålt samma bostadsrätt 5 gånger på 7 år med 4 olika kök i.. sjukt var ordet!
 
Öfremora skrev:
Kommer hem med massa skräp som de sliter och slänger.
Nu får du bestämma dig, sliter dom på grejerna behövde de väl ändå dom? 😛
 
  • Gilla
Johnsson 56
  • Laddar…
Dizzy84 skrev:
Nu får du bestämma dig, sliter dom på grejerna behövde de väl ändå dom? 😛
Jag menar så klart att folk har en tendens att mer lättvindigt slänga saker när de är billiga, håller sämre kvalitet och ändå kan köpas igen. Jag ser ju vad folk kommer hem med. Det blir någon slags tävling i att få långa kvitton.
 
Öfremora skrev:
Jag menar så klart att folk har en tendens att mer lättvindigt slänga saker när de är billiga, håller sämre kvalitet och ändå kan köpas igen. Jag ser ju vad folk kommer hem med. Det blir någon slags tävling i att få långa kvitton.
Och du har givetvis varit där och handlat själv, så du vet vad du pratar om, eller har du tittat på Kanal5?
 
  • Gilla
Dizzy84
  • Laddar…
peternicklas
Ska man handla på Gekås så gäller det att ha en handlingslista med sig och bara köpa det som står på den. Det finns både bra och dåliga saker på Gekås och priserna varierar kraftigt. Har man lite priskontroll så är det inga problem att käna en hel del pengar. Sedan måste vi konsumera för att Sverige ska gå runt. Ingen konsumtion - inga jobb.
 
G
Problemet om du åker dit för att det generellt är x% billigare är ju att du kan råka köpa varor som inte är billigare där, vilket allt verkligen inte är.
 
gäst skrev:
Problemet om du åker dit för att det generellt är x% billigare är ju att du kan råka köpa varor som inte är billigare där, vilket allt verkligen inte är.
Skulle det problemet vara specifikt för Ge-Kås ?
 
Squall Leonhart skrev:
Fast nu skrev jag att man får värdesätta sin egentid lite också innan man kastar sig in i Ullareds köer för att spara 39 kronor på sågen.
Det sistnämnda, och det enda du verkade läsa, var bara en fotnot. :)
Väldigt sällan det är kö på Ullared , mer köer på vanliga mataffärer
 
Odjuret skrev:
10% rabatt på ett tuggummi är inte lika roligt som 10% på en motorsåg.
procenten är lika stor, men skillnaden i kronor är stor. Å det är kronorna som sitter på bankkontot....;)
Om du då köper motorsågen så förlorar du många kronor
 
P
Taklampa Virgo går det att koppla en Dimmer till den lampan
 
M MartinP666 skrev:
Märklig artikel, varför jämföra i absoluta tal när det är relativa jämförelser som är intressant? Man tjänar 1300 kr på att köpa högtryckstvätten på Gekås. Jaha? Vad innebär det då? Kostar den 700 kr på Gekås och 2000 i en annan butik är det enorm skillnad, kostar den 25000 på gekås och 26300 i en annan butik är skillnaden närmast försumbar.

Alltså: för att artikeln ska vara intressant bör man fokusera på den relativa prisskillnaden, dvs. i procent, och inte i kronor och ören!
Man kan handla med kronor vilket men inte kan med procent.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.