Boan skrev:
Inteno måste du ha så länge du ligger i Öppen Fiber, byter du dock KO till någon annan som hyr din Skanova fiber så sätter de in en annan fiberkonverter...
Nej! Man måste inte ha Inteno'n eller Telia's router först när man har "Telia Öppen Fiber", det går utmärkt att sätta en egen VLAN-switch eller en egen VLAN-router direkt efter fiberkonvertern (tex SFP-modul).
Jag vet att det fungerar eftersom jag har gjort så för att testa.
Det går även att koppla datorn direkt till fiberkonvertern för att få access till bredbandet, samma sak kan man göra med vilken router som helst.

Vi har en extern fiberkonverter, från DirekTronik en "fiber2home".
 
Boan skrev:
Inteno måste du ha så länge du ligger i Öppen Fiber, byter du dock KO till någon annan som hyr din Skanova fiber så sätter de in en annan fiberkonverter...
För sakens skull, kan du förtydliga vad du menar med "Öppen fiber"?

Antingen syftar du på att man sitter i ett generellt sett öppet fibernät där olika operatörer kan erbjuda olika tjänster, men det finns en operatör i grunden som operatörerna tecknar avtal med för att kunna erbjuda sina operatörstjänster i nätet.

Eller så pratar du om Telias "Öppen fiber" där den enda praktiska skillnaden är att Telia också äger nätet, och är en av operatörerna som också erbjuder innehåll.

Men det finns inte i något av dessa fall ett MÅSTE om att ha en Inteno, var har du fått det ifrån?

Och Skanova-biten ska vi nog inte ens gå in på, för det förvirrar bara för läsare, men oavsett om Skanova stått för fibern fram till fastigheten/fastigheterna så har det ingen som helst betydelse.
 
Demmpa skrev:
Vad jag har förstått så kör Telia alltid egna VLAN för internet/IP-TV/IP-telefoni i deras öppen-fiber.

"Om man tittar i konfigurationsfilen för den Thomson TG 784 som jag har så ser man nedanstående VLAN-taggar:

voip2 237
iptv2 243
mgmt 294
iptv 845
voip 855"
Ovanstående är saxat från [länk]
Hur ser du dom?
 
Boan skrev:
Inteno måste du ha så länge du ligger i Öppen Fiber, byter du dock KO till någon annan som hyr din Skanova fiber så sätter de in en annan fiberkonverter...
All "Telia Öppen Fiber" ligger inte via Skanovas fiber!
Här i kommunen så är det "Telia Öppen Fiber" men kommunen äger all fiber som förläggs ifrån kommunens nod ända ut till slutkund. Sedan har "Telia Öppen Fiber" driftansvaret för utrustningen.
 
Andy78 skrev:
Hur ser du dom?
Via Thomsson-routern eller hur menar du?
För att se dom i routern så bör det gå till på det sätt som står i länken.
Om det fungerar eller inte vet jag inte eftersom vi inte har någon "Telia Smart"/router från Telia, vi har en VLAN-switch.
 
Demmpa skrev:
Via Thomsson-routern eller hur menar du?
För att se dom i routern så bör det gå till på det sätt som står i länken.
Om det fungerar eller inte vet jag inte eftersom vi inte har någon "Telia Smart"/router från Telia, vi har en VLAN-switch.
Exakt tänkte om man kunde se det direkt i routern utan att sniffa fram det själv med wireshark.
Jag har en annan router Technicolor.
 
Andy78 skrev:
Exakt tänkte om man kunde se det direkt i routern utan att sniffa fram det själv med wireshark.
Jag har en annan router Technicolor.
Sök på default admin-inloggning för din modell, det är ganska vanligt att den inloggningen funkar om du sitter på "insidan".

Sen har i stort sett alla operatörer också en egen mgmt-inloggning externt till samma grejer, vilket är ett ytterligare skäl till att inte använda dem alls.

Här är ett (väldigt trist) exempel på vilka konsekvenser det kan få:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/100-000-kan-annu-ha-osakra-modem/

Nuförtiden har de flesta operatörer implementerat lösningar som lite mer komplexa lösenord till dessa root-konton, samt begränsad IP-range för accessen, men det är långt ifrån heltäckande och förtroendeingivande.
 
Redigerat:
B
timmelstad skrev:
För sakens skull, kan du förtydliga vad du menar med "Öppen fiber"?

Antingen syftar du på att man sitter i ett generellt sett öppet fibernät där olika operatörer kan erbjuda olika tjänster, men det finns en operatör i grunden som operatörerna tecknar avtal med för att kunna erbjuda sina operatörstjänster i nätet.

Eller så pratar du om Telias "Öppen fiber" där den enda praktiska skillnaden är att Telia också äger nätet, och är en av operatörerna som också erbjuder innehåll.

Men det finns inte i något av dessa fall ett MÅSTE om att ha en Inteno, var har du fått det ifrån?

Och Skanova-biten ska vi nog inte ens gå in på, för det förvirrar bara för läsare, men oavsett om Skanova stått för fibern fram till fastigheten/fastigheterna så har det ingen som helst betydelse.
Syftar till Telia Companys "Telia Öppen Fiber" som i de flesta falls körs på nät ägda av moderbalagets nätägare Skanova, i detta nät säljer ju sen dotterbolaget "Telia" sin tjänster.

Telia Öppen Fiber kan ju vara KO även i kommunägda nät, men det vanligaste är ju trots allt att det är Skanova-ägda.

Det är viktigt för konsumenter att förstå uppbyggnaden av nätägare, KO och tjänsteleverantör för att få insikt i att "konkurrens" är inte alltid fungerar i praktiken, när största delen av konsumentens pris utgörs av nätägarens och KO:ns prissättning.
 
Boan skrev:
Syftar till Telia Companys "Telia Öppen Fiber" som i de flesta falls körs på nät ägda av moderbalagets nätägare Skanova, i detta nät säljer ju sen dotterbolaget "Telia" sin tjänster.

Telia Öppen Fiber kan ju vara KO även i kommunägda nät, men det vanligaste är ju trots allt att det är Skanova-ägda.

Det är viktigt för konsumenter att förstå uppbyggnaden av nätägare, KO och tjänsteleverantör för att få insikt i att "konkurrens" är inte alltid fungerar i praktiken, när största delen av konsumentens pris utgörs av nätägarens och KO:ns prissättning.
Att det finns en nätägare, en driftoperatör och en innehållsleverantör (det vi konsumenter kallar operatören i sammanhanget) är en sak.

Hur du sammankopplar det med bristande konkurrens och orimligt dyra IPTV-tjänster samt tvång på Inteno-utrustning däremot, det är där jag och fler med mig har svårt att följa ditt resonemang och logik.

(Att det vanligaste är att näten i slutändan är Skanova-ägda kan vi ju också vara oense om, även om det inte har någon som helst betydelse).
 
Idag kom mitt lilla verktygskit från Aliexpressen! Jag var tvungen att genast testa det och slet fram ett par kablar med kontakter på. Först testade jag en helt oanvänd "fabrikskabel" och den var givetvis helt felfri. Testaren har nio gröna LED, en för varje kabel och en märkt "G" vilket jag förutsätter är jord där sådan förekommer.

Jag testade sedan en ganska lång CAT5 som jag klämt själv för länge sedan...inte lika bra resultat, endast en grön lampa! :p Jag tog då två av de medskickade kontakterna och gjorde om kabeln med tången. Tången är inte världsbäst, men den är bättre än den jag hade sen innan. Jag testade kabeln igen och då fick jag åtta lampor, men på ena änden lyste först lampa två, sedan lampa ett för att sedan räkna upp från tre till åtta. Alltså indikerade testaren med all önskvärd tydlighet att jag råkat skifta kabel ett och två i ena kontakten! (y) Visuell inspektion bekräftade detta, så det var bara att klippa av och klämma på en ny. Nu blev helt korrekt!

Så nu känner jag mig trygg med att jag kommer ha koll på att kablarna jag ska dra i huset är rätt klämda och fungerar som de ska. Jag kommer också kunna testa eventuella fasta uttag jag ska sätta upp.

Sen måste jag ju bara ställa mig allvarligt undrande till vem som bestämt ordningen på de färgkodade kablarna. Det finns säkert någon särskild anledning, men att alla färgparen ligger prydligt bredvid varandra...UTOM grön som av någon anledning särats på, på var sin sida av blå, finns det ju ingen som helst logik i! :x
 
Paxman skrev:
Idag kom mitt lilla verktygskit från Aliexpressen! Jag var tvungen att genast testa det och slet fram ett par kablar med kontakter på. Först testade jag en helt oanvänd "fabrikskabel" och den var givetvis helt felfri. Testaren har nio gröna LED, en för varje kabel och en märkt "G" vilket jag förutsätter är jord där sådan förekommer.

Jag testade sedan en ganska lång CAT5 som jag klämt själv för länge sedan...inte lika bra resultat, endast en grön lampa! :p Jag tog då två av de medskickade kontakterna och gjorde om kabeln med tången. Tången är inte världsbäst, men den är bättre än den jag hade sen innan. Jag testade kabeln igen och då fick jag åtta lampor, men på ena änden lyste först lampa två, sedan lampa ett för att sedan räkna upp från tre till åtta. Alltså indikerade testaren med all önskvärd tydlighet att jag råkat skifta kabel ett och två i ena kontakten! (y) Visuell inspektion bekräftade detta, så det var bara att klippa av och klämma på en ny. Nu blev helt korrekt!

Så nu känner jag mig trygg med att jag kommer ha koll på att kablarna jag ska dra i huset är rätt klämda och fungerar som de ska. Jag kommer också kunna testa eventuella fasta uttag jag ska sätta upp.

Sen måste jag ju bara ställa mig allvarligt undrande till vem som bestämt ordningen på de färgkodade kablarna. Det finns säkert någon särskild anledning, men att alla färgparen ligger prydligt bredvid varandra...UTOM grön som av någon anledning särats på, på var sin sida av blå, finns det ju ingen som helst logik i! :x
Jo faktiskt så finns det en logik i det.
Telefoni använder piine 4 och 5 i ena riktningen och 3 och 6 i andra. dvs inre och yttre ledare i en platt fyrtråds kabel. När man sen då envisades med att gå till runda 8 ledare så behöll man samma pinnar
 
Som jag skrev, tänkte jag att det fanns en anledning...men det känns inte så logiskt för det. Det ställer ju till det rejält för en att försöka komma ihåg hur de ska ligga...fast när man klämt några tiotal kontakter kanske det sitter.
 
Jodå, det sitter i fingrarna efter några hundra eller så ;)
 
Nu är fibern färdigmonterad in i huset och driftsatt, dock är ännu inga tjänsteleverantörer engagerade.

Jag har nu haft ett samtal med min kära sambo och vi har kommit fram till att vi tar smällen på en gång, dvs jag ska bygga hela nätet direkt och alltså inte ett mindre som sedan ska byggas ut efterhand.

Då talar vi alltså om att ha en VLAN Switch vid varje punkt där det finns/vi tänker oss att det kan finnas TV resp. dator. Enligt vad jag lärt mig i denna tråd kommer jag dra enkel CAT6-kabel mellan dessa switchar och sedan dela ut de två olika signalerna där så behövs.

Jag tänker mig köra POE, och har försökt läsa på lite om detta, men känner mig fortfarande lite osäker på hur det fungerar. Netgear har jag bra erfarenhet av, och det verkar som att folk har mest gott att säga om dem, så tanken är att skaffa switchar från dem. I tråden blev jag tipsad om GS105E v2 samt GS108T. Jag har nu en fråga till expertisen:

Att en switch är POE-kompatibel, betyder det att den alltid både kan leverera ström och ta emot den via POE-standarden? Eller är vissa bara "slavar" som endast kan ta emot?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.