Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Finndjävel skrev:
Tydligen sitter man på kaffepausen inom hantverkarbranschen och skrattar åt "idiotiska kunder" som tror att hantverkaren endast ska debitera den tid de arbetar. Det är åtminstone den uppfattningen man får av att läsa här. Liknande kundförakt fungerar nog inte i andra branscher. 1000kronor för att dra åt några muttrar verkar hantverkarskrået inte se några moraliska problem med.
Och du gjorde precis denna tråd ännu mera rolig 😀
 
Mikael_L skrev:
Mja, om TreeView hade räknat som du nu skriver hade det stått 160.000:- / månad
(160 timmar * 1000 timmar)
Inte 80'

Det är faktiskt helt enkelt så att hälften av omomsat belopp minus utgifter (som bilen, revisorn, lokalen osv, ej lönekostnader, skatter och arb.avgifter) blir rena helt färdigskattade pengar i handen.

Exempel.
Efter moms så har jag 1000 spänn att omvandla till lön.
Då blir det kvar efter arbetsgivaravgifter (31,42%)
1000/1,3142 = 761:-
Och efter kommunalskatt (jag drar till med 33kr/100kr)
761 * 0,67 = 510:-

Så av en intjänad tusenlapp så blir det 761:- kr i lön (del av månadslön) och 510:- rent i handen efter alla skatter är dragna.
Nja. Det är en lite för grov förenkling. Upp till brytpunkt ett så stämmer det. Men i och med att antagandet är att hantverkare plockar ut så höga löner så får man räkna med mer skatt. Är det ett fåmansbolag och man är
Ägare så har man i och för sig bra möjligheter att ta ut lågbeskattad utdelning. som företagare har man många kostnader som är lätt att missa för den oinvigda. Försäkringskostnader, bankavgifter, kostnad för redovisning, evt branschförbund, tjänstepension.

Sedan är jag rätt skeptisk till hur många hantverkare som kan ta ut 1000 kr/h plus moms. Det gör inte ens min revisor. Som konsult fakturerar jag inte i närheten att ett sånt timpris. Dyraste hantverkaren jag har anlitat tog 600 kr/h + moms.

Alla uppdrag oavsett antal timmar för med sig vissa aktiviteter och därmed grundkostnader. På ett väldigt kort uppdrag så får dessa stor inverkan. Eftersom många vill tro att man kan debitera fullt varje månad så måste ju varje arbetstimme betalas av någon. Dvs prat med kunder i telefon innan jobb, under jobb, efter jobb. Åka och titta på jobb, räkna på offert, diskutera offerter, etc etc. Inköp, fakturering, avstämning betalningar, bokföring. Ofta behöver man förflytta sig mellan uppdrag.

Det finns problem med vissa hantverkare och deras business-practices. Minimidebitering på en timme är inte en av dem IMO.
 
T
fredl skrev:
Nja. Det är en lite för grov förenkling. Upp till brytpunkt ett så stämmer det. Men i och med att antagandet är att hantverkare plockar ut så höga löner så får man räkna med mer skatt. Är det ett fåmansbolag och man är
Ägare så har man i och för sig bra möjligheter att ta ut lågbeskattad utdelning. som företagare har man många kostnader som är lätt att missa för den oinvigda. Försäkringskostnader, bankavgifter, kostnad för redovisning, evt branschförbund, tjänstepension.

Sedan är jag rätt skeptisk till hur många hantverkare som kan ta ut 1000 kr/h plus moms. Det gör inte ens min revisor. Som konsult fakturerar jag inte i närheten att ett sånt timpris. Dyraste hantverkaren jag har anlitat tog 600 kr/h + moms.

Alla uppdrag oavsett antal timmar för med sig vissa aktiviteter och därmed grundkostnader. På ett väldigt kort uppdrag så får dessa stor inverkan. Eftersom många vill tro att man kan debitera fullt varje månad så måste ju varje arbetstimme betalas av någon. Dvs prat med kunder i telefon innan jobb, under jobb, efter jobb. Åka och titta på jobb, räkna på offert, diskutera offerter, etc etc. Inköp, fakturering, avstämning betalningar, bokföring. Ofta behöver man förflytta sig mellan uppdrag.

Det finns problem med vissa hantverkare och deras business-practices. Minimidebitering på en timme är inte en av dem IMO.
Nu blir det komplicerat, jag utgår endast utifrån bruttolön, inte någon kalkyl utifrån 3:12 regler etc.
 
Polos skrev:
Och du gjorde precis denna tråd ännu mera rolig 😀
Det finns knappast så mycket roligt i svenska hantverkares arroganta attityd emot sina kunder samt deras överpriser. Det öppnar naturligtvis upp för utländska hantverkare vilka vi kommer att få se ta över mycket mera i framtiden. Du påminner mig om han VDn på Facit i tiderna, han hade också en överlägsen attityd när det kom till sin egen kompetens. Vad hände egentligen med Facit?
 
  • Gilla
Skysodan och 1 till
  • Laddar…
T
Då sjukdom verkar vara av största vikt, eller snarare det verkar vara en viktigt argument för hantverkare att debitera mer tid än de arbetar hos sina kunder, så har jag uppdaterat min enkla resultaträkning.

Den nya parametern bygger på följande information;"Som exempel är en arbetare som är borta 3 gånger per år och i genomsnitt 4 dagar per gång en kostnad för företaget på ca 6000 kronor per tillfälle om personen har en lön på 300.000 kronor. " Jag kopierade det värdet rakt av, är det väldigt felaktigt så får ni gärna säga till.

Dock ger detta en månatlig sjukeffekt på 1500 kr, och en ny månatlig uppställning enligt följande;
Tabell som visar resultaträkning med parametrar som lön, sjukersättning och skatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Finndjävel skrev:
Det finns knappast så mycket roligt i svenska hantverkares arroganta attityd emot sina kunder samt deras överpriser. Det öppnar naturligtvis upp för utländska hantverkare vilka vi kommer att få se ta över mycket mera i framtiden. Du påminner mig om han VDn på Facit i tiderna, han hade också en överlägsen attityd när det kom till sin egen kompetens. Vad hände egentligen med Facit?
Finns lika mycket arrogant attityd i gruppen hantverkare som i vilken annan yrkesgrupp som helst.
Det är lite lustigt hur du kan dra en hel yrkesgrupp över samma kam, bara för att du själv är arrogant mot dina kunder, det säger ingenting om hur resten av hantverkarna gör. Att det kommer utländsk arbetskraft och konkurerar på svenska marknaden med bättre priser har en hel del o göra med sämre sjukvilkor, sämre anställningsförhållanden, sämre löner och så vidare och så vidare. Det är skandalöst att hylla utländsk arbetskraft som konkurerar ut seriösa företag i Sverige genom att konkurera med löner och vilkor som inte är lagliga för svenska företag.
 
Fairlane
Det är bra om hantverkaren fixar lite andra småjobb när han ändå är på plats och kommer debitera för en timme som det är 50 minuter kvar på. Det är lite synd om alla kunder som inte frågar då de inte förstått att de kommer få betala för en timme.

Firman som TS anlitade kunde valt att redan på telefon säga att arbetet troligen skulle ta 5-10 minuter (med sedvanliga reservationer) och att minimitid man fakturerade var 1 timme. Då kunde TS kanske själv frågat om andra jobb vid samma tillfälle (om inte firman var proaktiv och frågade). Det är såklart tänkbart att firman då sagt "vår enda chans att ta uppdraget är om det går fortare för vi är fullbokade. Antingen får vi ta det senare eller så får du betala för 1 timme även om det bara tar 5 minuter. Då har TS ett val. Som kund hade jag haft en helt annan förståelse och sannolikheten att jag återkommer som kund är mångdubbelt större.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
S
Fairlane skrev:
Det är bra om hantverkaren fixar lite andra småjobb när han ändå är på plats och kommer debitera för en timme som det är 50 minuter kvar på. Det är lite synd om alla kunder som inte frågar då de inte förstått att de kommer få betala för en timme.

Firman som TS anlitade kunde valt att redan på telefon säga att arbetet troligen skulle ta 5-10 minuter (med sedvanliga reservationer) och att minimitid man fakturerade var 1 timme. Då kunde TS kanske själv frågat om andra jobb vid samma tillfälle (om inte firman var proaktiv och frågade). Det är såklart tänkbart att firman då sagt "vår enda chans att ta uppdraget är om det går fortare för vi är fullbokade. Antingen får vi ta det senare eller så får du betala för 1 timme även om det bara tar 5 minuter. Då har TS ett val. Som kund hade jag haft en helt annan förståelse och sannolikheten att jag återkommer som kund är mångdubbelt större.
Fast det var ju inte 50 minuter kvar på timmen, det är ju där skon klämmer.
 
T
SueCia skrev:
Fast det var ju inte 50 minuter kvar på timmen, det är ju där skon klämmer.
Nej det har du rätt i, det var ju 55 min kvar!
 
S
TreeView skrev:
Nej det har du rätt i, det var ju 55 min kvar!
Uppskattningsvis 20, men ja, hade kunden haft nåt mer småjobb på under 20 minuter så hade han kunnat få det för samma pris säkerligen.
 
P
Fråga vad det kostar när du beställer ,gärna i mail eller i sms eller skriftligen eller med bästa polaren i släptåg så du kan bevisa det i efterhand eller i värsta fall råka spela in det på telefonen om muntligt. Om firman / hantverkaren glömde att nämna att utöver lämnat pris för jobbet så tillkommer det xxxx antal kronor i restid ,milersättning ,hämta saker avgift och alla möjliga tillägg man kan hitta på så får dom stå sitt kast.
Bestrid fakturan som felaktig och be om en korrekt och om dom vägrar lämna ut en sådan Betala enligt överenskommelsen. Väldigt enkelt och lagligt ,dock risk för gnäll från hantverkaren jodå men den kanske lär sig lämna korrekta prisuppgifter tills nästa gång eller läs nästa kund. :) Det är nog det enda man som kund kan göra åt en korrupt branch med dolda avgifter och felaktig timpenning för man lägger stor vinst på materialet särskillt i vvs som nästan alla jag vart i kontakt med vill fakturera enligt ahsells prislista helst med +10% påslag där man sen har 50- 70 procent rabatt på detta material. Sen dessa frukostar som alltid "råkar " sammanträffa med "måste hämta material som jag "glömt" som alltid sker när ahlsell har gratis frukost för sina kunder..
Jag förhandlade till mig rördelar hos min rörmokare för rinkabyrör priser då jag ifrågasatte ahlsell + 10 % på materialet ,så nog finns det marginaler alltid :) ifrågasätt och se till att få ett svar på vad detta kommer kosta när ni anlitar hantverkare och betala enligt det ni kommit överens om.
 
Redigerat:
Finndjävel skrev:
Skillnaden är väl att i andra branscher så arbetar man lös pengarna till timlönen istället för att arbeta fem minuter och sitta på kaffe i 55 och skratta åt idiotkunden som är så dum att den förväntar sig att man ska göra något för lönen.
Rött kort. Straff. Ut från plan!!
Nu tror jag allt du trollar lite, Finndjävel. Så långt från verkligheten är du väl ändå inte? Annan åsikt, javisst, men såna där utopier blir ju endast till lyteskomik.
 
TreeView skrev:
Haha, ignorant person och lögner, tack för den!

Dock, jag som konsument är inte villig att betala för en sjuk hantverkare.

Men jag hör dig, det ska till lite utbildning och semester, i konsultbranschen brukar vi använda värdet 143 timmar per månad, det ska du kunna debitera. Skillnaden mellan 160 och 143 timmar skall läggas på annat. Dessutom så ska ägarna ha vinst, själv vill jag ha minst 20% i vinst på min personal, efter administrativa kostnader får jag då ut ca 12%.

Det ger ett riktvärde på 71.000 kr per månad brutto.

Dock, i min bransch åker man tunnelbana, men är tvungen att ha kostym. Antar att klädinköpen på Fredells är dyrare än Stureplan så vi lägger på en extra kostnad för hantverkare, en så kallad Bratt-peng, självklart vill jag att elektrikern som kommer hem till mig har märkeskläder och nya heta verktyg, det kostar lätt 10.000 kr extra för att köpa nytt varje månad.

Nytt riktvärde på lön; 63 714 kronor
[bild]
TreeWiew, du är konsult................kom in i matchen nu. Du kan något inte jag kan men byggsvängen är tydligen inte ditt område.
 
Fairlane
Om det är 20 minuter eller 55 minuter kvar spelar mindre roll för tanken vad man förmedlar till kund. Det beror också på hur man fakturerar restiden. Ligger den med i den fakturerade arbetstiden eller tillkommer de separat. Oavsett så uppskattar jag en tydlighet. Jag fick en motsvarande räkning som TS för 2-3 år sen. En stor skillnad är att jag fick veta förutsättningarna innan. Jag kan både rekommendera firman och tänka mig att använda de igen. Det lär inte TS göra. Så med bara några mening kan man få en återkommande kund och även dennes bekanta, eller jaga bort dem.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nils82 skrev:
TreeWiew, du är konsult................kom in i matchen nu. Du kan något inte jag kan men byggsvängen är tydligen inte ditt område.
Nils nu har du ju guldläge att visa hur man ska räkna? Eller menar du att man i branchen bara ska ha missnöjda kunder?

Dock tycker jag det är fair play med utbud o efterfrågan. Jag anlitar sällan hantverkare än mer sällan svenska. Dock kan jag få instruera tydligt. Men det är mindre jobb än att göra allt själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.