Status
Inte öppen för fler kommentarer.
O
Vill du bråka... Anlita en advokat.... Sen blir du vän med hantverkaren, för hans räkning var mycket biligare än samtalet till advokaten. När samtalets kopplades fram så började debiteringen ticka....Om du sedan ber advokaten skriva ett brev? DÅ har du blivit totat utblottad... När advokaten skrivit brevet.... Då är det lika bra å inse att hantverkaren var billig.... Vid det här laget så har du en skuld på runt 10000:- till advokaten...
Hmm... vem lurar vem mest? Hantverkaren eller advokaten? (Förresten, advokaten får du åka till själv...)
 
  • Gilla
toyboy
  • Laddar…
Vilket planet bor du på 1000 spänn i timmen?? nämn något vvs företag som tar 1000:- så jag kan undvika dom.

Jag hade en röris hemma han tog 500:- han debiterade 1 resa a 300:- men det inkluderade att han fick åka och hämta material.
han kom kl 08:05 typ och var klar vid 12:00 och fakturerade 5 tim helt ok då vi diskuterat en stund angående lösning på problemet via telefon utöver arbetetstiden.
kollade materialet mot Rinkaby och visst hade han ett påslag men inte så blodigt, och med tanke på att rinkaby är internet företag med hyffsat låg marginal så var det inte något att bråka om.

skulle tro att en hantverkare med lön bil försäkringar verktyg kostar åtminstone 52000:- i månaden delat på ca 142 tim i månaden blir 366.- timmen + 20% vinstmarginal plus säkerhetsmarginal vid sjukdom/vab 10% =ca 480:- så jag kan väl inte säga att dom tar inte i så dom gör på sig,
satt däremot med en advokat för nån vecka sen.........4000:- för en 1/2 tim den var inte lika rolig :(
 
snowjim skrev:
Nej, 5-10 min hos kund och med tanke på hur snabbt de var på plats så skulle jag säga att de hade ventilen hemma men det spelar mindre roll. Jag tvivlar på att de lade mer än 30-40 min på detta jobbet. Och om de gjorde, så fall har de en hel del optimering att göra.

Jag jobbar som utvecklare och när jag debiterar kunder så tar jag betalat enbart för den tid jag lägger. Det finns dock inga uppstartskostnader merän då krånglet med att ta sig in i en kundmiljö och möjligen insamling av mjukvara. Hade jag behövt ta betalt för 60 min även om jag bara lade 5 min inne hos kund så hade jag förklarat detta på förhand, iallafall om det rörde sig om privatkund.
Hantverkaren räknade nog inte med att nån skulle klaga efter att ha fått räkning på 1000 kr så antagligen därför han inte brydde sig om att upplysa om 1 tim debitering. Är övertygad om att ni också ser till att ta betalt så det täcker kostnaden på era 5 min jobb men sen kanske ni inte debiterar 5 min utan tar hög tim peng i stället. Privat kund eller firma spelar ingen roll roll räkningen ska betalas i alla fall. Du borde vara glad som fått tag på en effektiv och duktig hantverkare som fixade jobbet på 5 min istället för en usel som säkert hade fel grejer med sig och fått åka och köpa nya då hade priset blivit högre.
 
Jag har rensat off topic. Håller till ämnet!
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Fairlane
Jag håller med TS att man som leverantör bör förklara att det kostar i den här storleksordningen när man blir kontaktad av en kund.

Det är inte fel att ta betalt per påbörjad timme. Det är inte fel att ta betalt för bilen eller restiden. Däremot bör man upplysa kunden om det när denne ringer. "Vi har lite tajt med tid nu, men vi kan klämma in arbetet på torsdag. Det tar troligen 5-10 minuter på plats om det inte dyker upp något oväntat problem. Bara så att du är medveten om det så fakturerar vi minimum för 1 timme och en tillkommer resekostnad."

Fakturatid etc lägger bör man räkna med i timpenningen, på samma sätt som maskiner och verktyg är inräknat i priset (så länge vi talar om vanliga verktyg/maskiner).

Jag har förstått att många hantverkare vill ha en låg timpenning och lägger på andra avgifter (enligt en tidigare tråd) eftersom kunden efterfrågar timpriset och jämför utifrån det. Är det vad kunderna frågar om? Timpris? Frågar man inte "Vad kan det tänkas kosta, mellan tumme och pekfinger?". Timpriset är ju bara en del. Jag har inget emot att betala ett högre timpris för någon som är snabbare (utan att slarva såklart).

Själv arbetar jag som konsult inom IT och det finns jobb där jag kan sitta en vecka för att lösa problemet, medan man kan ta in en expert som tar dubbla timpenningen och löser det på en dag. ibland är jag experten som löser något på en dag som någon annan med en lägre timpenning tar en vecka för att lösa. Myndigheter brukar iofs upphandla på timpris, men gör vanligt folk det?

Vill för övrigt påpeka att de hantverkare jag har haft att göra med har varit riktigt bra. Vi la om hela golvet på källarplan, inklusive ventilerat golv. De höll tidplan och pris och gjorde ett bra jobb. Jag har haft elektriker som gjort arbeten där de från början sagt att de inte kan garantera att de hinner jobba fulla dagar hos mig, men jag har bara behövt betala en framkörning. Sist kom en kille och fixade tvättmaskinen och han ringde och förvarnade att han eventuellt skulle vara sen, men han hann i tid och gjorde ett utmärkt jobb. Har även haft en rörmokare när en toalett läckte dagen före lägenhetsförsäljning. Han sa redan på telefon att det kommer troligen lösas fort, men att han var tvungen att fakturera för minst en timme. Så antingen har jag haft tur eller också fungerar det oftast.
Jag vidhåller dock att man måste vara tydlig mot kunden om man kan anta att kunden inte är medveten om att 1 timme är minimum och att man kommer faktura X kronor för resa/bil. Enklast är att helt enkelt anta att kunden inte vet.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Detta blir mitt sista inlägg i denna tråden

Som sagt X antal gånger, priset kan mycket väl ha varit rimligt, det är tillvägagångssättet som är mindre bra.

När jag ska beställa ett jobb så vill jag se något av följande i ordning :

- Fast pris även om det kan resultera i något högre pris
- Uppskattat slutpris som slår något
- Pris / tid(minst tidsenheten företaget använder sig av)

Priserna ska representera allt utom material, d.v.s det jag kommer få betala utan dolda avgifter (ex skriva ut faktura, hämta verktyg, pumpa däcken, surfa, dricka upp kaffet eller vad det nu kan vara). Är det så att man ser att ett jobb kommer ta 5 min men man tar alltid betalat för varje påbörjad timme, då är det på sin plats att förklara detta vid beställningen. Kanske det finns mer jobb som kan läggas på, det finns som sagt alltid något man kan göra.

Med en prisbild enligt ovan så kan jag som privatperson och lekman avgöra om jag ska godkänna jobbet, ta tag i det själv eller ringa o kontrollera med någon annan. Hur ska det annars vara möjligt att ta ett sådant beslut om man inte har någon aning om vad slutpriset verkligen hamnar på.

Vad andra yrken tar betalat för olika saker är helt ointressant, olika typer av expertis har olika kostnader både när det gäller inköp och försäljning. Detta känns egentligen ganska självklart precis som att man får olika lön beroende på vad man jobbar med eller hur duktig man är. Viktigast av allt är dock att man så gott som alltid får reda på ett fastpris eller iallafall ett totalt pris / tid.

Härmed lägger jag inte mer tid i denna tråden tack till dem som kommit med vettig input!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om det är något du borde fråga om pris på så är det material. Den rörmokare du anlitade höll såvitt jag förstår ett seriöst materialpris. Men det är väldigt vanligt,framförallt i VVS och el branschen med extrema påslag på material. Din ventil för 150 kr, skulle en annan firma debitera 500 - 1000 kr för utan att blinka.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Jag brukar inte vara sen över att kunna bli upprörd över hantverkares debiteringar, men att ha en timme som minimidebitering känns för mig rimligt. Det är svårt att fylla dagen med en massa korttidsuppdrag som tar mindre än en timme och ändå få ihop sin debitering.

I början av min karriär (inom IT-branschen) så tog jag först betalt per påbörjad halvtimme och nu är det per timme. Att avbryta ett annat uppdrag som kräver koncentration, ta på sig "en annan hatt" och sticka emellan med ett litet jobb gör att det tar tid innan man kommer igen. Kan tänka mig att det är liknande för många yrkesgrupper.

Nu för tiden så har jag så pass bra med jobb åt stora kunder att jag helt tackar nej till alla småjobb på grund av tidsbrist. Att göra småjobb kostar helt enkelt mer än de smakar. Potentialen för strul är inte mindre bara för att det är ett litet jobb. Även om man jobbar på löpande timme så kan det ju ställa till planeringen rejält om man stöter på patrull.

Många verkar tro att egenföretagare täljer guld, mitt tips till dem är: prova på det själva så får ni se hur lätt och trygg tillvaro det är.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
snowjim skrev:
Detta blir mitt sista inlägg i denna tråden

Som sagt X antal gånger, priset kan mycket väl ha varit rimligt, det är tillvägagångssättet som är mindre bra.

När jag ska beställa ett jobb så vill jag se något av följande i ordning :

- Fast pris även om det kan resultera i något högre pris
- Uppskattat slutpris som slår något
- Pris / tid(minst tidsenheten företaget använder sig av)

Priserna ska representera allt utom material, d.v.s det jag kommer få betala utan dolda avgifter (ex skriva ut faktura, hämta verktyg, pumpa däcken, surfa, dricka upp kaffet eller vad det nu kan vara). Är det så att man ser att ett jobb kommer ta 5 min men man tar alltid betalat för varje påbörjad timme, då är det på sin plats att förklara detta vid beställningen. Kanske det finns mer jobb som kan läggas på, det finns som sagt alltid något man kan göra.

Med en prisbild enligt ovan så kan jag som privatperson och lekman avgöra om jag ska godkänna jobbet, ta tag i det själv eller ringa o kontrollera med någon annan. Hur ska det annars vara möjligt att ta ett sådant beslut om man inte har någon aning om vad slutpriset verkligen hamnar på.

Vad andra yrken tar betalat för olika saker är helt ointressant, olika typer av expertis har olika kostnader både när det gäller inköp och försäljning. Detta känns egentligen ganska självklart precis som att man får olika lön beroende på vad man jobbar med eller hur duktig man är. Viktigast av allt är dock att man så gott som alltid får reda på ett fastpris eller iallafall ett totalt pris / tid.

Härmed lägger jag inte mer tid i denna tråden tack till dem som kommit med vettig input!
Men hur ska man kunna lämna fast pris på småjobb ska man åka ut till kunden kolla vad som ska göras och sen lämna pris och sen kanske kunden tycker det är för dyrt så man inte får 10 minuters jobbet. I så fall får man nog lära sig fixa sakerna själva eller ev få nån hantverkare som är utan jobb och då kan man ju undra varför.
 
Mikael_L
Man behöver ju inte alltid ange ett fast pris på jobbet, särskilt om kunden inte ens bett om det. :)

Men det borde väl alltid gå att beröra sitt sätt att debitera med några få meningar på mindre än en minut. Dvs berätta vad man har i timpenning, ev minsta debiteringstid, ev bilavgifter, startavgifter och annat som kan tänkas tillkomma för jobbet i fråga.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
snowjim skrev:
Fick faktiskt ett pris från ett byggföretag för att såga till par brädor, de tog 10 kr / min, bästa av allt, inga
dolda tillägg för att dra på sig kläderna , uppstart av maskin, transport(gång säkert 50 meter)! Perfekt!
Ring till det byggföretaget nästa gång du behöver byta en ventil då, problemet är löst.
 
snowjim skrev:
Jag postade denna tråden för att det kändes orimligt att betala 1000 kr för 5-10 min jobb. Efter en del diskussioner så kan man konstatera att det ligger en hel del mer bakom de där 5-10 min jobbet som en lekman inte tänker på. Jag anser dock fortfarande att det är på sin plats att förklara att priset kommer spegla 1 timmes jobb.

Att du är för dum att läsa dig till det i tråden får stå för dig.

Frågan du bör ställa dig istället är om du verkligen skulle lägga din tid på att kommentera i en tråd som du anser direkt bortkastad.
Vet faktiskt inte om du är rätt man att kalla någon dum när du själv tror att en firma ska skaffa matrial åka till dig och sen ta betalt för 5 min.
Och nej denna tråd har vi på bygget skrattat så mycket åt att det är värt all tid i världen😄
 
Mikael_L
Polos skrev:
Vet faktiskt inte om du är rätt man att kalla någon dum när du själv tror att en firma ska skaffa matrial åka till dig och sen ta betalt för 5 min.
Och nej denna tråd har vi på bygget skrattat så mycket åt att det är värt all tid i världen��
Men kan du hålla med om att när snowjim nu blev debiterad för 1 timme för ett 5-10 minuters jobb, så borde han kunnat dragit fram lite mer jobb på runt halvtimmen åt rörmokaren, och fått det på samma debitering.
Han borde t.ex. kunnat låtit rörkrökarn lufta några element, bytt någon kranpackning osv, och inte behövt betala mer för detta (om det ryms inom samma starttimme).
 
Mikael_L skrev:
Men kan du hålla med om att när snowjim nu blev debiterad för 1 timme för ett 5-10 minuters jobb, så borde han kunnat dragit fram lite mer jobb på runt halvtimmen åt rörmokaren, och fått det på samma debitering.
Han borde t.ex. kunnat låtit rörkrökarn lufta några element, bytt någon kranpackning osv, och inte behövt betala mer för detta (om det ryms inom samma starttimme).
Hade ts frågat snällt så tror ja rörisen hjälp han med att lufta något element, men varför skulle han börja fixa andra saker som han inte är där för att utföra? Har han rätt packning till kranen i bilen? Börjar han riva, upptäcker att han inte har grejerna med sig, åker ts på ytterligare en timme för att rörisen måste åka och hämta grejer, då kan ja lova att han skitit i de blå skåpet,
 
Mikael_L
Ja det är intressant att läsa hur ni tänker.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.