Hej!
Vi kikar på att köpa ett hus från 1937 där fönstren är original.
Fönstren ser väldigt slitna ut i våra ögon och vi tror de måste bytas ut.
Men vad säger era expertisögon? Bytas eller restaureras? Och vad blir kostnaden?

Några foton nedan på olika fönster i huset.

Slitet fönster med flagande färg och synliga skador på träramen, utsikt mot en terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett slitet fönster från 1937 med synlig färgskalning och gammalt fönsterlås, utsikt mot en trädgårdsterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppet gammalt fönster med synliga slitage och färgflagor, vilket visar husets tegelvägg och interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen altandörr i ett hus från 1937 med utsikt över en terrass och trädgård, tecken på slitage synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Renovera! Smäckra med stora dagmått (fönsteryta) och fina profiler.
Mycket billigare än att byta och ni kommer inte kunna räkna hem energibesparingen under fönstrets livslängd.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 6 till
  • Laddar…
sinuslinus skrev:
Renovera! Smäckra med stora dagmått (fönsteryta) och fina profiler.
Mycket billigare än att byta och ni kommer inte kunna räkna hem energibesparingen under fönstrets livslängd.
Med renovering menar du slipning, målning? Det görs på plats va? (Sorry för en aning 'dumma' frågor - helt ny inom detta med hus!😬)
 
S
En målarfirma som sysslar med fönster eller en renodlad fönsterrenoveringsfirma plockar ur bågarna och tar med dem till verkstan. Det blir mer rationellt så.
Karmar skrapas och målas på plats.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S
Du hakar ju loss fönstren enkelt och jobbar med fönsten lösa, däremot kanske du inte behöver ta bort glaset, jag gjorde det på ett källarfönster och det blev typ 8 timmars arbete med att få bort gamla kittet i en fönster som är 80cm brett och 20cm högt.... Aldrig igen :D
 
S
Det inre glaset kan bytas mot energiglas. Tillsammans med nya tätlister kommer man ner till ett u-värde på 1,8.
 
  • Gilla
Ulric och 4 till
  • Laddar…
SueCia skrev:
Du hakar ju loss fönstren enkelt och jobbar med fönsten lösa, däremot kanske du inte behöver ta bort glaset, jag gjorde det på ett källarfönster och det blev typ 8 timmars arbete med att få bort gamla kittet i en fönster som är 80cm brett och 20cm högt.... Aldrig igen :D
Hmmm...baserat på ditt inlägg så känns det sjukt värt pengarna att byta ut fönstren helt istället för tiden det tar att renovera. Kan inte bli så mycket billigare för firman att renovera som att sätta i nya tänker jag.....eller?
 
S
SueCia skrev:
Du hakar ju loss fönstren enkelt och jobbar med fönsten lösa, däremot kanske du inte behöver ta bort glaset, jag gjorde det på ett källarfönster och det blev typ 8 timmars arbete med att få bort gamla kittet i en fönster som är 80cm brett och 20cm högt.... Aldrig igen :D
En yrkesperson med rätt utrustning fixar lite fler fönster än ett på en arbetsdag. 😉

https://youtu.be/gIwErCyUaHc
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
sinuslinus skrev:
En målarfirma som sysslar med fönster eller en renodlad fönsterrenoveringsfirma plockar ur bågarna och tar med dem till verkstan. Det blir mer rationellt så.
Karmar skrapas och målas på plats.
Har du någon uppfattning av kostnad för detta?
 
S
IcePrincezzz skrev:
Har du någon uppfattning av kostnad för detta?
Nej.

En snabbgoogling gav det här:
http://www.magnussonsmåleri.se
Jag skulle kontakta dem om ett riktpris eller snabboffert.
 
Det går att "renovera" på väldigt många sätt. Såvitt jag kan se på bilderna så är det framförallt en ommålning som skall göras.

Gör man det själv så brukar jag ta 2 -4 fönster åt gången. Man tvättar, skrapar. Ta bort löst fönsterkitt, sätt nytt kitt (enkelt). Och slipa. Invändigt där du har flagnad färg bör man spackla lite också före målning. Jag brukar då ta några fönster, börja på fredag kväll, och jobba med det någon timma om dagen under helgen. Sista momentet är att montera nya tätningslister i fönsterkarmen, brukar vara klar på måndag - tisdag kväll.

Eller så anlitar du en målare för att måla fönster.

En mera grundlig renovering blir det om du skickar iväg fönstren, då kan nivån sättas lite olika. Är de riktigt dåliga så byts en del trä. Man kan ta ut glasen, byta allt kitt. ev. sätta en isolerglasruta osv.

En sådan totalrenovering kan nog kostnadsmässigt hamna i nivå med fönsterbyte. Men det är alltså oftast inte nödvändigt.

Fönsterbytarfirmorna brukar föära fram energibesparingen, men det går inte att räkna hm på en livstid. Så det skall man se som en liten bonus om man måste byta fönster av andra skäl.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Den där altandörren, ser ut att behöva en justering. Handtagen skvallrar om att den är trögstängd.

Just balkongdörren kan vara läge att byta om den är alltför risig. Det är en dörr man troligen öppnar betydligt oftare än de flesta fönster, en nyare dörr kan också göras lite mer inbrottsäker.
 
BirgitS
Dörren med vidhängande fönster ser ju ut att vara nyare med tanke på att det är tråkiga fyrkantiga profiler, i stället för de vackra på fönstren, så den kan man ju byta ut utan att förlora utseendemässigt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Gammal prisuppgift:
Jag har lämnat in fönster i betydligt sämre skick än dina, för omkittning, slipning och målning hos Ryds. 1 200:- per fönster (80x50cm, tvåglas kopplade, ej energiglas) för 3-4 år sedan. Min amatörgissning är att dina fönsterbågar är av utmärkt kärnvirke som kan hålla hur länge som helst. Dörren vågar jag inte uttala mig om.

Behåll fönstren, de är vackra!
 
  • Gilla
tompaah7503 och 10 till
  • Laddar…
Instämmer i ovanstående inlägg ^^ kärnvirke är bättre kvalitet än nya aluminiumfönster(aluminium drar dessutom till sig kyla).

Sätt energiglas/isolerglas(med gas) emellan så blir det 3-glas!

Måla/kitta/renovera ett fönster per år - stressa inte 😁
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.